J Jarlsgård skrev:
Jag kämpar på med förslag, ger inte upp! Om du gör trapp och badrumsfönstret lägre? Då kan du rent krasst ha viloplanet på 1m och då bör det inte några bekymmer alls med dörren..
:thinking:
Tack för ditt engagemang!:)

Då blir det tyvärr problem med att första delen av trappan börjar i hallen..:confused: Så vilplanet kan inte ligga högre än fjärde steget.

Däremot har jag suttit och ritat nu och jag tror att jag har kommit på en lösning!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Hej!

Fick suttit en snabbis vid datorn nu på kvällningen och jag tror att jag fick löst problemet med trappan och sovrumsdörren.:D

Vilplanet är flyttat och är nu steg fyra. Steglängden är oförändrad men steghöjden har jag ökat lite till 186,5mm. Det blir tajt mot dörren men det går fritt och går nog att lösa så det ser snyggt ut också.:)

Istället för att använda ett traditionellt vangstycke har jag tänkt mig en regel som jag skruvar en bit horisontell regel som stegen sedan vilar på. För att dörrkarmen ska gå fritt så behöver jag kapa ur ca 70x90mm ur vangregeln, tänkte använda mig av 45x220mm.

CAD-ritning av trapp och dörrarrangemang med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CAD-ritning av en trapps planlösning med måttangivelser och föreslagen justering vid sovrumsdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var det som jag hann med nu ikväll men det var väldigt skönt att se att det fungerar med trapp och sovrumsdörr som jag hade tänkt från början.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jisses vad du är flitig med att rita! Och nu verkar du ju löst knuten (y)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hur långt avstånd har du på insidan mellan dörr och vägg? I sovrummet alltså. Jag tror att du måste ha 100mm nämligen från själva dörrbladet till väggen... har med tillgänglighet att göra.

Nu ställde jag kanske till det lite :crysmile:
 
Med risk för att verka negativ, men det ser och är väldigt intryckt. Det ser tyvärr inte riktigt bra ut! :( Även om funktionen finns där.

Det är inte möjligt att labba lite med farstun så man kan flytta ut trappen i farstun lite? Eller kanske hela vägen, och sedan ha garderob under trappan? Fast då behöver du lägga till en övervåning på farstun för att få utrymme på höjden. Blir ju såklart en väldigt mycket dyrare lösning också.

Ledsen om jag verkar negativ när du Äntligen löst ditt problem! :p Vill bara ge lite andra infallsvinklar på eventuella lösningar.
 
J Jarlsgård skrev:
Hur långt avstånd har du på insidan mellan dörr och vägg? I sovrummet alltså. Jag tror att du måste ha 100mm nämligen från själva dörrbladet till väggen... har med tillgänglighet att göra.

Nu ställde jag kanske till det lite :crysmile:
Det ska faktiskt inte vara några problem, framförallt inte om det är från dörrbladet det räknas. Även med 95-regel i hjärtväggen och om den inte blir helt centrerad genom huset. Funderar på om den kan förskjutas ca 70mm för att behålla innermåttet på 3600mm i kök/vardagsrum(som det är ritat nu). Blir den helt centrerad så kan dörren faktiskt flyttas ytterligare ca 50mm mot vardagsrummet.:)

C crazytok skrev:
Med risk för att verka negativ, men det ser och är väldigt intryckt. Det ser tyvärr inte riktigt bra ut! :( Även om funktionen finns där.

Det är inte möjligt att labba lite med farstun så man kan flytta ut trappen i farstun lite? Eller kanske hela vägen, och sedan ha garderob under trappan? Fast då behöver du lägga till en övervåning på farstun för att få utrymme på höjden. Blir ju såklart en väldigt mycket dyrare lösning också.

Ledsen om jag verkar negativ när du Äntligen löst ditt problem! :p Vill bara ge lite andra infallsvinklar på eventuella lösningar.
Jag håller med om att det inte är optimalt. Men jag ser tyvärr inte någon annan rimlig lösning på det. Dock tror jag att en del kommer att döljas eftersom det ska byggas förvaring under trappen. Kanske rentav en mindre dörr på ”gaveln” mot sovrumsdörren så det blir en större skrubb.

//Fredrik
 
I detta fallet tycker jag du ska hålla det så öppet det bara går under trappan eftersom det redan blir intryckt så det räcker! Bygger du in trappan, vilket ju ändå inte blir hela vägen upp utan faktiskt blir ganska lågt. Så du kommer väl inte kunna ha en dörr med fullhöjd här? Så kommer allt se ännu mer intryckt ut....

Kanske fälla in trappan i väggen så du slipper hela vagnstycket på utsidan väggen? Så bara trappstegen sticker ut?
 
C crazytok skrev:
I detta fallet tycker jag du ska hålla det så öppet det bara går under trappan eftersom det redan blir intryckt så det räcker! Bygger du in trappan, vilket ju ändå inte blir hela vägen upp utan faktiskt blir ganska lågt. Så du kommer väl inte kunna ha en dörr med fullhöjd här? Så kommer allt se ännu mer intryckt ut....

Kanske fälla in trappan i väggen så du slipper hela vagnstycket på utsidan väggen? Så bara trappstegen sticker ut?
Om jag sätter dörren längs med stegen så går det in en M20-dörr. Om jag gör det så får jag en skrubb på ca 1x1m med ca 150cm takhöjd längst in. Men det är långt dit så det tål att funderas på.:)

Ja jag är faktiskt inne på att fälla in vangregeln under trappen, då behöver jag bygga på väggen under trappen och förbi sovrumsdörren men det tror jag inte något man kommer tänka på. Och så ha synlig vangel ovanför trappen.:)

//Fredrik
 
richardtenggren
Bredda huset något?
Dumt att gå och störa sig på att det känns inklämt när huset väl är klart? :)
 
Jag fortsätter med mina tankar.

Måtten du angett på huset, de är ju 1200mm "standardmått". Antar att du satt dem för optimalt regel och takstolsaspekt?

Men borde det inte bli öberlapp? Dvs att längden/yttermåttet är 13200mm... Då borde ju kortsidans innermått bli 7200mm och inte som yttermått som det är nu? :thinking:

Ritad skiss som illustrerar isolering i ett bygge med text och måttangivelser, c/c 600 mm markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller tänker jag fel?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Bredda huset något?
Dumt att gå och störa sig på att det känns inklämt när huset väl är klart? :)
Jo det är ju såklart också ett alternativ, dock tycker jag redan nu att det är ganska stort och det verkar som att det blir ganska dyrt.:rolleyes: Jag tror det kommer bli bra ändå och inget jag kommer att störa mig på.:)

//Fredrik
 
J Jarlsgård skrev:
Jag fortsätter med mina tankar.

Måtten du angett på huset, de är ju 1200mm "standardmått". Antar att du satt dem för optimalt regel och takstolsaspekt?

Men borde det inte bli öberlapp? Dvs att längden/yttermåttet är 13200mm... Då borde ju kortsidans innermått bli 7200mm och inte som yttermått som det är nu? :thinking:

[bild]

Eller tänker jag fel?
Jag är inte riktigt med på vad du menar?:thinking:

Kortsidan är 7800mm utvändigt och 7200mm invändigt när jag har satt 300mm tjocka väggar.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Anywho
  • Laddar…
Hej!

Jag kom på ytterligare en grej som var fel. Sovrumsdörren var ju bara 9x20, men jag vill gärna ha den 9x21 som de övriga. Så det var bara att sätta sig vid ritbordet igen..:crysmile:

Har valt att minska bredden på trappen 50mm och samtidigt ritat in hjärtväggen med korrekta mått. Det gjorde att jag vann en del extra utrymme och dörren är nu flyttad så nära väggen det går men ändå uppfyller minmåttet dörrblad/vägg.:)

Om jag bygger på väggen under trappen så att reglarna till stegen blir infällda så går karmen fritt. Dock kommer jag behöva kapa lite i fodren. Det streckade är karm och innervägg samt det orangea är 56mm foder. Jag tror att det kommer gå bra att lösa och inget jag kommer att störa mig på.:)

Ritning i datorprogram som visar en sovrumsdörr på 9x21 och trappan med ändrade mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CAD-ritning visar justering av sovrumsdörr till 9x21 med trappa och väggdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Kul tråd!
En sak jag tänkte på med badrummen var att det kan vara bra för framtiden att göra det möjligt att sätta in ett badkar, även om inte behovet finns nu.
På övervåningen känns mest lämpligt. Flytta WC-stol till samma vägg som tvättställ.
 
F fangalid skrev:
Kul tråd!
En sak jag tänkte på med badrummen var att det kan vara bra för framtiden att göra det möjligt att sätta in ett badkar, även om inte behovet finns nu.
På övervåningen känns mest lämpligt. Flytta WC-stol till samma vägg som tvättställ.
Tack!:)

Ja det har jag faktiskt tänkt att förbereda för på övervåningen. Det är inget jag är något större fan av själv men det kan ju vara andra som uppskattar det i en framtida familj.:p

//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.