Jag har knackat ner all gammal cementputs på ytterväggarna i källaren och har nu en grov yta av ren betong, som jag tänkte kalkputsa pga fuktbelastning.

Tänkte sätta upp putsnät (eller är det overkill?) och sedan slänga på kalkputsen. Finns det några andra trick man bör känna till förutom det som står på förpackningen (har köpt Combimix Kalkbruk D Grov, hoppas det är rätt sort)

Jag vill ha en ”rustik” look och väggen behöver inte bli jämn.
 
Putsnät förstärker väggen. Men det viktigaste är att du måste prima innan om du inte har tänkt att mäta allt. Gammal betong fäster puts dåligt på. Tänk på att du måste lägga minst 2 lager från det inre lagret. Betong i botten. Typ Ett lager b puts - ett lager c puts. Detta för att inte få sprickor som inte absorberas av putsen. Vill du ha mer kalkputs så går du helt enkelt på ett bruk som inte innehåller lika mycket cement. Principen är ändå hårdare i botten och mjukare längre ut.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Putsnät förstärker väggen. Men det viktigaste är att du måste prima innan om du inte har tänkt att mäta allt. Gammal betong fäster puts dåligt på. Tänk på att du måste lägga minst 2 lager från det inre lagret. Betong i botten. Typ Ett lager b puts - ett lager c puts. Detta för att inte få sprickor som inte absorberas av putsen. Vill du ha mer kalkputs så går du helt enkelt på ett bruk som inte innehåller lika mycket cement. Principen är ändå hårdare i botten och mjukare längre ut.
Tack! Primer hade jag inte tänkt på!
Jag förstår det som att kalkputs inte innehåller någon cement alls och är väldigt mjukt (i med vanlig puts iaf)?
 
Kalkputs innehåller kalk och 25% sand. Det finns fördelar och nackdelar med sådan puts. Den suger lätt upp fukt men avger fukt lätt också. Den är väldigt mjuk och kan ta upp stora rörelser. Personligen gillar jag kc bruk bättre. För det är lite av en mix av olika egenskaper. Den är hårdare men tar ändå upp en del rörelser.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
I mitt fall vill jag undvika putssläpp även om det skulle komma fukt utifrån, och då har jag förstått att hydraliskt kalkputs är det säkraste.

Som total novis på puts, hur sätter man bäst upp putsnätet? Biltema säljer putsnät billigt (typ halva priset mot Byggmax) och har märlor som fästmetod. Lite osäker om man kan banka in dessa direkt i betong? Mina betongväggar är dock rätt porösa, de snålade nog med cementen 1936. Med dessa märlor borde nätet komma kloss an väggen.

Har sett andra mer avancerade fästanordningar med distanser som skruvas fast i väggen, kanske är ett bättre val?
 
Har du någon bild så man får lite överblick?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Har du någon bild så man får lite överblick?
Kan fixa det efter jobbet
 
G Galten skrev:
Kan fixa det efter jobbet
Nu har jag ingen aning hur det ser ut. Men om det är kalkputs sedan tidigare så finns det lite olika sätt att få det att se snyggt ut.
Vill du göra det klokt på grunden så är det att knacka ned allt, borsta och tvätta väggarna, låta det torka, primer, näta med distanser. Dubbelnäta i alla hörn och utsatta punkter som dörrposter etc. På med ett lager kc-bruk, putsbruk d eller kalkbruk om du vill att väggen skall andas bättre. Sedan målar du med silikatfärg eller Kalkfärg. Bägge färgtyperna har sina fördelar och nackdelar men framförallt handlar det om den estetiska looken. Väljer du kalkputs som är hugroskopisk så är Kalkfärg att föredra då det inte spricker lika lätt ifall du har en del rörelser i väggen.
Alternativ 2 är att knacka ned allt som är "bom", dvs där putsen har släppt. Tvätta och borsta hela väggen, prima hela väggen och putsa, med liknande putsbruk som resten av väggen består av, där du har knackat ned. Måla hela väggen. Tänk bara på att måla en helvägg samtidigt då det annars kommer bli färgskiftningar. Om färgen tar slut och det inte räcker till den andra sidan så kör med en helt ny blandning.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tack för svar!
Här kommer två bilder, all gammal puts är borta och det är betongväggar med väldigt grova inslag av småsten (det var ingen fin sand de använde som ballast 1936)
Betongvägg med grovt småstensballast från 1936 efter borttagning av gammal puts, samt en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grova betongväggar med småsten och skuggor av en stege, utan puts från 1936.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fattar det som att jag bör fästa putsnätet med distanser som fästs ordentligt i väggen (dvs plugg och skruv)

Fukta väggen och sedan på med kalkbruk eller kc-bruk. Och sedan jämna till det så gott det går med en långskånska. Väggen är rätt ojämn som den är, men det stör mej inte om det blir lite ”ruffigt”
 
Vad är det röda jag ser i botten på bilden? Svårt att se. Men det ser ut som det är ett annat material.
Det är så mycket av putsen som ändå är borta. Nätar du så tar du bort rörelse-effekten som uppstår där två olika material mäter varandra.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Har du mätt väggen. Diffar den mycket i vinkel? Vill du att den skall vara rak eller bara jämn?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Efter att kollat lite noggrannare så skulle jag gjort såhär.
Tvätta och borsta. Kör primer alternativt tunngrunda.
Näta med märla/skruvplugg på utsatta ställen. Alla hörn.
Vill du få det rakt så sätter du upp uppåtgående bräder som du kan stryka av mot varannan meter. Kör på ett lager putsbruk c. Men lämna cirka två cm till ytlagret. Låt härda åtminstone ett stygn. Kör på ytbruket. Låt härda två dygn. Ta bort bräderna och fyll i med först putsbruk c invändigt och sedan ytbruket. Ha absolut inte bråttom med att måla.
Kör du för frihand så är rätskiva väldigt praktiskt att ha i olika längder. Gärna med libell. Att ha längder över 2 meter är sällan nödvändigt.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Det röda på bilden är gammal puts med målarfärg på, det skall också bort innan jag startar. Slarvade lite helt enkelt.
Jag har inte mätt väggens vinkel, men det ser vinkelrätt ut med ögonmått. Det är mest ojämnt för att jag kört ojämnt med slipmaskinen.
 
Putsnät monterat på en vägg förberedd för putsning, med synliga fästen och slammat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går inte undan men nu har jag slammat väggarna med ”kalkvatten” för att binda ihop väggen så den inte rasar vid beröring (såg något tips om det på någon blogg, hoppas det är korrekt).

och satt upp putsnät. Nu letar jag efter lämpliga putsribbor. Gissar att jag behöver runt 15 mm tjocka för att rätskivan skall gå fritt. Men var hittar man det? Tack tunnaste ribban på byggmax är 28 mm tjock, känns onödigt tjockt att putsa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.