Version 1:3 är nu klar!

”If I had a hammer
I'd hammer in the morning
I'd hammer in the evening..................”


Verktygshållare med hammare, måttband, skruvmejslar och liten plastlåda på ett MFB-bord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis behöver Boxen innehålla en liten hammare samt en liten plastlåda fastsatt med kardborre. Alla vi/ni som har MFB- bord av något slag vet av erfarenhet att 20mm hålen i bordsskivan väldigt lätt drar till sig småsaker som försvinner en våning ner. Därför är det bra att ha en liten löstagbar låda att förvara dom i.

Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
hur har du gjort med bladstyrningen?
Har en likadan och tyckerdet är ett helsike att såga rakt med den...
Hej ljhnilsson!

Äntligen blev det lite tid över för att kolla på bandsågen. När jag klyver lite grövre material så vandra ämnet lite åt höger.

Justerade bladstyrningar på en bandsåg när den sågar genom ett grövre träämne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är lite bilder på olika ämnen jag provsågat.

Digital skjutmått visar mätning på träämne, använd för att kontrollera precision i sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital skjutmått visar mätning av tjockleken på sågat trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätverktyg som visar tjocklek på klyvda trästycken efter justering av bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital skjutmått mäter tjocklek av kluvet trästycke på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skjutmått som mäter tjockleken på en sågad träbit, med en visning på 8.96 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skjutmått mäter tjockleken på sågat trämaterial, visar 21.86 mm på digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppnade maskinen och justerade övre och undre bladstyrning genom att slipa dom små grafitklossarna jämna. Dessutom så justerade jag in dom två kullagren så att klingans rygg träffar rätt på den yttre lagerbanan.
Här är lite bilder på dom justerade bladstyrningarna.

Närbild på justerade bladstyrningar och kullager i en bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på justerade bladstyrningar och kullager i en bandsåg, med synlig sågklinga och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av justerade bladstyrningar på en bandsåg med fokus på kullager och grafitklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Monterade ihop allting och provsågade lite. Tycker att vandringen mot höger har blivit mycket mindre. Dock går det att mäta upp en viss differens på den klyvda ytan men troligtvis ligger det inom toleransen för en sådan såg. En stabil tung gjutjärnsmaskin har säkert bättre toleranser. Men man får ju ställa det mot hur ofta och mycket den används samt storleken på respektive maskin. Just nu använder jag inte den så ofta men kanske blir det ett byte om rätt objekt dyker upp i framtiden.

Dag
 
  • Gilla
ljhnilsson och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej ljhnilsson!

Äntligen blev det lite tid över för att kolla på bandsågen. När jag klyver lite grövre material så vandra ämnet lite åt höger.

[bild]

Här är lite bilder på olika ämnen jag provsågat.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Öppnade maskinen och justerade övre och undre bladstyrning genom att slipa dom små grafitklossarna jämna. Dessutom så justerade jag in dom två kullagren så att klingans rygg träffar rätt på den yttre lagerbanan.
Här är lite bilder på dom justerade bladstyrningarna.

[bild]

[bild]

[bild]


Monterade ihop allting och provsågade lite. Tycker att vandringen mot höger har blivit mycket mindre. Dock går det att mäta upp en viss differens på den klyvda ytan men troligtvis ligger det inom toleransen för en sådan såg. En stabil tung gjutjärnsmaskin har säkert bättre toleranser. Men man får ju ställa det mot hur ofta och mycket den används samt storleken på respektive maskin. Just nu använder jag inte den så ofta men kanske blir det ett byte om rätt objekt dyker upp i framtiden.

Dag
Om bladet/maskinen klarar det kan du prova att spänna bladet ytterligare, det brukar göra susen. Likaså att bladet är skarpt så har du ett helt nytt kan du byta och jämföra om det blir bättre.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om bladet/maskinen klarar det kan du prova att spänna bladet ytterligare, det brukar göra susen. Likaså att bladet är skarpt så har du ett helt nytt kan du byta och jämföra om det blir bättre.
Hej!

Vilken tonart på stämningen? :whistle:

Spände bandet mer till Oak-dur och det hjälpte! :D

Som alltid dom små detaljerna som gör lite skillnad!

Tack för din input! (y)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej ljhnilsson!

Äntligen blev det lite tid över för att kolla på bandsågen. När jag klyver lite grövre material så vandra ämnet lite åt höger.

[bild]


Här är lite bilder på olika ämnen jag provsågat.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Öppnade maskinen och justerade övre och undre bladstyrning genom att slipa dom små grafitklossarna jämna. Dessutom så justerade jag in dom två kullagren så att klingans rygg träffar rätt på den yttre lagerbanan.
Här är lite bilder på dom justerade bladstyrningarna.

[bild]

[bild]

[bild]


Monterade ihop allting och provsågade lite. Tycker att vandringen mot höger har blivit mycket mindre. Dock går det att mäta upp en viss differens på den klyvda ytan men troligtvis ligger det inom toleransen för en sådan såg. En stabil tung gjutjärnsmaskin har säkert bättre toleranser. Men man får ju ställa det mot hur ofta och mycket den används samt storleken på respektive maskin. Just nu använder jag inte den så ofta men kanske blir det ett byte om rätt objekt dyker upp i framtiden.

Dag
tack för återkopplingen!
Ska klura lite när jag väl får hem maskinen..( står hos päronen nu och jag ska bara bygga garage innan så jag har plats..)
Har testat innan och justera så gott det går men det var nog minst 10 år sen jag använde den med nån större frekvens senast...
 
stigen stigen skrev:
Spånnörd eller?

Barbarnstugan stängde 18.00 på söndagskvällen så det fick bli lite verkstadstid.
Som jag skrev innan när det gäller den förbättrade spånhanteringen på min Kapex så kan det nog aldrig bli bra nog. Plastremsorna fungerade rätt bra men.........................
Lång borst kanske skulle öka sugförmågan? Var på ClasOlle för att köpa en helt annan grej men hittade denna långborste på fyndhyllan. Det var bara att slå till!

[bild]

[bild]

På originaltungan har jag limmat ett kardborreband. Nu slaktade jag borsten, drog ut borstknippena och la dom mellan två kardborreband.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Så till sågtestet!
Städade sågytorna innan jag körde en enkel test med en spånskiva.

[video]

Först resultatet med plastbanden.

[video]

Därefter med borsten.

[video]

Lite bättre blev det nog eller?

Jag kommer att skifta mellan dom två olika framöver när jag sågar lite mer. I och med att bägge fästs med kardborre är det en enkel sak att snabb byta

Som slutbild får det bli en klassiker!

[bild]

Kampen fortsätter............

Dag
En liten uppdatering i jakten på spån.
Klippte till en 10cm hög mjuk plastskärm som fästes med kardborre runt den halvcirkel som geringsbordet har bakom anhållen.
Resultatet ser ni på bilderna. Väldigt lite spån flyger bakom sågen och det mesta som inte sugen förmår att ta hand om samlas i utrymmet framför plastskärmen.
Nu får vi köra så ett tag och utvärdera. Allting kan bli bättre!

Dag

Användarmodifierad geringssåg med en hemmagjord 10cm mjuk plastskärm för att begränsa spånflykt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastskärm med kardborreband fäst vid geringssåg för att förhindra spånflykt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höjdpunkt av handgjord plastskärm fäst med kardborre på geringsbord för att minska spånflykt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DIY plastskärm monterad på geringsbord för att minska spån och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
devizion och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Tips!

[bild]

HolzWerken är en intressant och gedigen tysk sida som med tysk noggrannhet regelbundet kommer med tips inom snickeriet ädla konst.
Man kan även beställa böcker och olika häften från sidan.
Rekommenderas!

Dag

[länk]
< 72 videos och två kvällar senare > Tack :lying:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
< 72 videos och två kvällar senare > Tack :lying:
Imponerande! (y)
Har inte själv sett alla.
Men någon gång kommer även jag i mål.

Dag
 
Hej Lime 113!

Om det nu blir lite långtråkigt på kvällarna framöver och du saknar popcornen så är här ett annat litet videotips! ”Frank’s Shed”

Dag

Skärmdump av YouTube-sökresultat med byggprojektvideor från Frank's Shed, inklusive träbearbetning och verkstadstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Du har inte börjat titta på videos på franska och italienska utöver tyska och engelska? Då har du något att utforska ;)
 
Lime113 Lime113 skrev:
Du har inte börjat titta på videos på franska och italienska utöver tyska och engelska? Då har du något att utforska ;)
Kanske DAGs att göra en ny tråd? :thinking:

;) "Spånnörd till Språknörd" ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Trallala, trallala.................!

Fick äntligen ändan ur vagnen och beställde lite bandad skruv inför kommande projekt.

Förpackningar med bandad gipsskruv och trallskruv på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har aldrig kört någon skruvautomat innan men med lite träning skall det nog bli riktigt bra! Trallsäsongen börjar om två månader så gott om tid att träna.

Trevlig Helg!
Dag

 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Corona

Nu stoppas den stora verktygsmässan Holz-Handwerk i Tyskland, mässornas förlovade land. Ett förnuftigt beslut i dessa spridningstider.

Meddelande om att Holz-Handwerk 2020-mässan i Tyskland är uppskjuten med symbol för 20-årsjubileum och en man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Sportlov!


Med många barnbarn blir sportlovet extra långt!
Lite borrövningar ger kunskap för framtiden!










Efter ett par veckors paus i Snickerboa är det åter tid att fixa lite. Har haft tid att fundera lite på den slipanordning som jag använde till att grovslipa mina stämjärn med. Ola C nämnde i ett inlägg att han anpassat Tormeks olika verktyg till sin sliputrustning så nu har jag spunnit vidare på den tråden.

En liknande träbit hyvlades fram som bas och ett 12mm hål/fäste för verktygsstången borrades närmast slipbandet. Till verktygsstång tog jag en bit kromat 12mm kopparrör.
Med låsringen, original Tormek, kan man välja var på bandet man vill slipa.

Hemmagjord slipanordning med träbas, kromat kopparrör och Tormek låsring fastsatt vid arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipanordning med ett stämjärn och Tormek-verktygshållare nära ett slipband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anordningen fästes i bordet med samma hål som tidigare förutom en justerbar klack längst bak.

Närbild på anpassad slipanordning med verktygsstångsfäste i trä och kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träblock med hyvlad bas och ett fäste för verktygsstång som är fäst i ett arbetsbord, en del av slipanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur funkade då den nya slipanordningen?
En klar förbättring! Mycket lättmanövrerad och klart bättre kontroll över slipningen samt betydligt lättare att undvika blånad på stämjärnet.
Använde faktiskt inget kylvatten då det var mycket lätt att välja tid och tryck när jag slipade.




Här är lite för/efterbilder.

Närbild av en slipanordning med en Tormek-låsring monterad nära ett slipband på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett stämjärn mot träyta som visar före och efter resultatet av slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett nyslipat stämjärn med skarp egg och träyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbättrad stämjärnsslipning med hemgjord slipanordning, närbild på slipresultat före och efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett slipat stämjärn med synliga slipmärken efter förbättring med ny slipanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett stämjärns slipade kant mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kör jag så här ett tag så får vi se om det dyker upp fler tankar om att vidareutveckla det hela.

Dag
 
  • En anpassad slipanordning för stämjärn monterad på ett arbetsbord, med kromat rör och Tormek låsring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dsundet och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.