#tveksamt
Är själv i precis samma situation. Vill gärna börja men har än så länge inte kommit till skott då jag inte riktigt vet var jag skall börja. Att läsa "ord" som t.ex. MQTT och HASS.IO säger inte mig speciellt mycket om hur man/jag gör.... är man novis så är det svårt att ta till sig allt.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
N nwin skrev:
Jag har precis lagt grunden till ett tänkt system för hemautomation med en Raspberry Pi och Home Assistant.
Än så länge har jag endast en Conbee som används för kommunikation med ett par temp- och fuktgivare över ZigBee.
När jag nu sökte efter smarta pluggar som också mäter förbrukning så kom jag in i denna tråden och känner nu ett väldigt sug att låta Shelly bli valet för mitt fortsatta byggande. Tanken är då att i Home Assistant nyttja t.ex. Mosquito for MQTT.
Något som jag nu funderar på och inte har hittat svaret på i tråden är, hur bygger man sitt system på ett säkert vis? Hur minimerar man risken för att obehöriga får access till nätverket? Är det överhuvudtaget en ökad risk för intrång för att Shelly har koppling till molnet?
Fast det finns flera svar på denna fråga. Det är sant att man inte kan ha MQTT och cloud samtidigt (åtminstone inte ännu, Dimitar har hintat att de försöker få till det minnes begränsningar anger han).

Vad jag menar med flera svar är att man kan använda en komponent till hassio som heter "ShellyForHass". Denna komponent använder inte MQTT utan CoAP och rest. Man kan alltså ha cloud på samtidigt om man så önskar.

Jag använder Domoticz för min "prod" miljö men har för att testa även installerat en hass.io men just ShellyForHass. Funkar riktigt bra jag plockar även in shelly som ligger i andra vlan, ja faktiskt i ett annat land men jag har fast vpn lina mellan siterna.

Min lösning på att det blir lite osäkert att öppna för shelly cloud in i mitt nät är att sätta upp ett eget vlan för IoT pryttlar. Jag får då all trafik till o från mina shelly och ex min dator genom min router med samma brandväggsregler som jag har mot internet.
O internet surfar jag ju på ibland.
 
R roli skrev:
#tveksamt
Är själv i precis samma situation. Vill gärna börja men har än så länge inte kommit till skott då jag inte riktigt vet var jag skall börja. Att läsa "ord" som t.ex. MQTT och HASS.IO säger inte mig speciellt mycket om hur man/jag gör.... är man novis så är det svårt att ta till sig allt.
Här får ni ett alternativ till HA, https://www.domoticz.com/wiki/Main_Page

Väljer ni att köra med hassio så rekommenderar jag HACS, https://community.home-assistant.io/t/custom-component-hacs/121727 som förenklar installation av tilläggskomponenter som ex ShellyForHass
 
Tack! Det har jag också sett någonstans ja.
Vad är fördelen med det gentemot HA? Och vad är fördelarna med HA?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Tack! Det har jag också sett någonstans ja.
Vad är fördelen med det gentemot HA? Och vad är fördelarna med HA?
Tja, vad är godast, äpple eller päron? Det är nog bara så att det är två olika system som gör i princip samma sak.
Många tycker att HA är snyggare UI och det kan jag nog hålla med om, för min del så började jag med Domoticz för många år sen och då är det lättast att fortsätta med det som funkar. Nu har jag iof satt upp även ett hassio och det funkar det med.
Det jag gillar med Domoticz är script språket DzVents, eller det är egentligen ett sätt att hantera LUA kod i domoticz som gör det väldigt lätt att scripta väldigt avancerade scenrio.
Skulle jag börja idag hade det nog blivit hassio mest för att den plattformen verkar växa snabbare och fler som använder.
Sen beror det lite på vad man har för miljö att drifta systemet på. Jag har testat windows, rpi och ett NAS. alla fungerar men det är klart att rpi är minst och snålast men man får inte ha dippar i strömförsörjningen för då dör minneskortet efter ett tag. Den tål inte att man klipper strömmen utan vill ha snygg nedstängning.
 
R
Fördelen är väl att domoticz är lite enklare på bekostnad av funktionalitet. Home assistant är väl den platform som utvecklas snabbast idag och har störst community. Ett ytterligare alternativ är openHAB.

Här är en jämförelse mellan de tre:

https://www.smarthomeblog.net/openhab-home-assistant-domoticz/
 
leby leby skrev:
rpi är minst och snålast men man får inte ha dippar i strömförsörjningen för då dör minneskortet efter ett tag. Den tål inte att man klipper strömmen utan vill ha snygg nedstängning.
Betyder det att RPI är känslig för för elavbrott? Nu har vi ju inte så många hemma men jag ser att NASen ibland skickar ut om att det har varit avbrott i kommunikationen vilket kanske skulle kunna betyda att elmatningen har försvunnit någon/några minuter. Har hänt några gånger mellan kl 2-4 på natten.
 
R roli skrev:
Betyder det att RPI är känslig för för elavbrott? Nu har vi ju inte så många hemma men jag ser att NASen ibland skickar ut om att det har varit avbrott i kommunikationen vilket kanske skulle kunna betyda att elmatningen har försvunnit någon/några minuter. Har hänt några gånger mellan kl 2-4 på natten.
Ja minneskortet som du har i en RPI är känsligt för strömavbrott.
 
R roli skrev:
Betyder det att RPI är känslig för för elavbrott? Nu har vi ju inte så många hemma men jag ser att NASen ibland skickar ut om att det har varit avbrott i kommunikationen vilket kanske skulle kunna betyda att elmatningen har försvunnit någon/några minuter. Har hänt några gånger mellan kl 2-4 på natten.
Vad har du för NAS? Det är ju kanon att köra på något som ändå är igång tänker jag.
 
Får återkomma med den infon då jag inte har det i huvudet, Synology någonting tror jag.
 
Det gör det ju lite drygt om man måste skaffa en ups bara för att man har en rpi och inte vill riskera att paja den... :/
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det gör det ju lite drygt om man måste skaffa en ups bara för att man har en rpi och inte vill riskera att paja den... :/
Tja, är ju väldigt lätt att kopiera imagen och ta backup nån gång då o då. Riskerar ju egentligen bara lite loggar om den kraschar och kortet förstås. Nu dör det inte varje gång så så farligt är det inte.
 
Aha, det är bara själva minneskortet som tar stryk? Jag förstår.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Aha, det är bara själva minneskortet som tar stryk? Jag förstår.
Yes
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.