Hej,
Håller på att bygga nytt hus i egen regi och har nu börjat fundera över golv. Vi vill ha ett vackert golv som kan underhållas så att det håller länge, gärna livet ut (är i 35 års åldern idag) Vi bygger på vår drömtomt vi ägt länge och gör det mesta själva i ett lagom tempo. Planen är att bo i huset tills någon bär ut mig, antingen på likbår eller klösandes,spottandes,fräsandes när kronofogden ska ha tillträde. Målet är ett det ska bli riktigt bra och hålla länge och golv är något som är prioriterat.

Ytan som ska läggas är ca 100 kvm. Av dessa är ca 70 kvm på nedre plan där underlaget är en standard betongplatta med golvvärme. Underlaget för resterande är golvspån med med spår för golvvärme och plåtar.
Plattan är hyffsat jämn med rå yta (ej glättad vi gjutning p.g.a dåligt väder). Avjämning behövs säkert på sina ställen. Vi har funderat en del på vad vi vill ha för golv och ett hett spår är fiskbensparkett. Jag har läst på det jag hittat (bl.a. här på byggahus) och ser två huvudspår för detta. Antingen lägga ett klickgolv (t.ex. från bjelin) eller lägga massiv stavparkett.

Ett klickgolv har förstås fördelen att det är enklare och går fortare. Har sett att det finns med olika ytbehandling och färgade i olika kulörer. Jag är dock lite tveksam till hur bra det håller. Blir väldigt många klickfogar som ska hålla ihop. Kan även nämna att en del av ytan som ska läggas är köket, vilket givetvis är en risk. Jag skulle vilja välja ett golv som har minst risk för oreparerbar skada vid slask av vatten.

Att lägga golvet med massiva stavar känns som att det skulle ge ett hållbarare resultat (?). Här ser jag två alternativ på nedre plan. Antingen slipa betongen och limma stavarna mot underlaget eller lägga ett undergolv av plyfa eller liknande och spika stavarna. På övre plan gissar jag att det sistnämnda är melodin. Hittade en förträfflig video här på forumet som visar hur detta kan göras.

Jag är hyfsat händig och noggrann och inte speciellt orolig för utförandet. Vissa moment kanske jag väljer att leja bort, t.ex. eventuell betongslipning och slipning och ytbehandling av golvet. Jag är desto mer fundersam över vilken typ av golv och läggning jag ska välja. Hoppas därför på hjälp i form av tips och erfarenheter här.

Alla svar mottages tacksamt!
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Fortsätter monologen eftersom ingen hittat hit. Har fått hem provbitar från bjelin. Mattlackad stavparkett med klick. Tunt slitskikt på hdf. Kan säkert vara både snyggt och praktiskt men känns inte som det vi vill ha nu när vi lägger vårat sista golv, vilket det knappast heller skulle vara.

Nu letar vi vidare efter andra alternativ
 
C
Att vela mellan stavar och klick är som att vela mellan Rolls Royce och Fiat om du frågar mig :D
 
  • Gilla
  • Haha
magnu och 4 till
  • Laddar…
Klickgolv kan vem som helst lägga men är en slit-och-släng lösning. Använder det själv ofta när man räknar med en livslängd på <10år. Lätt och relativt billigt att byta. Men inget gediget.
Gamla riktiga parkettgolv är gjorda för 50 år. Kostar en del extra. Kan slipas om och om. Känns gediget och värdefullt. Tror att man kan glädjas åt ett sådan golv väldigt länge.
Så plånboken bestämmer, som vanligt.
 
C cpalm skrev:
Att vela mellan stavar och klick är som att vela mellan Rolls Royce och Fiat om du frågar mig :D
C cpalm skrev:
Att vela mellan stavar och klick är som att vela mellan Rolls Royce och Fiat om du frågar mig :D
Så kan det nog vara. Är dock enkelt att göra som andra och köpa det handeln vill sälja.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Klickgolv kan vem som helst lägga men är en slit-och-släng lösning. Använder det själv ofta när man räknar med en livslängd på <10år. Lätt och relativt billigt att byta. Men inget gediget.
Gamla riktiga parkettgolv är gjorda för 50 år. Kostar en del extra. Kan slipas om och om. Känns gediget och värdefullt. Tror att man kan glädjas åt ett sådan golv väldigt länge.
Så plånboken bestämmer, som vanligt.
Tackar för svar.
Att det är snabbt och enkelt kan nog alla enas om. Huruvida det är billigt kan nog variera. Vi har lånat hem prover på många golv, det ena dyrare än det andra. Är nog lite petig just när det gäller golv och har svårt att känna för "parketten" i handeln
 
  • Gilla
Mikch
  • Laddar…
Nu har jag pratat med några olika potentiella leverantörer av massiv stavparkett och är inne på att beställa några kvm från parkettkontakten. Priset är 345 kr/kvm +moms för en finare sortering. Planen är att lägga golvet i en klädkammare i en av ungarnas sovrum. Det får bli ett test för att avgöra om det känns som ett rimligt projekt att fortsätta i resten av huset. Känns det orimligt får dottern ha fiskben i sin klädkammare så kör vi nått enklare i resten av huset. Blir ju en rolig historia om inte annat.

Klädkammaren är på övre plan och underlaget är spån med nedfräst golvvärmeslang. Har pratat med två förståsigpåare och en tyckte bestämt att jag ska lägga en tunn plyfa och sedan limma parketten. Den andra gubben tyckte att jag skulle lägga en 12mm plyfa, rita ut golvvärmen och sedan spika med klammerpistol. Återstår att välja metod då jag ser nackdelar med båda.
 
  • Gilla
Timed
  • Laddar…
Röstar på massiv stav.
Har lagt två golv med staven Vegby från Ekebo. Nöjd med kvalité och leverans.
Har limmat båda golven mot plyfa med golvvärme under och det har funkat bra.
Installation av massiv stavparkett Vegby på plywood med golvvärme, limningsprocess pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
samovar och 4 till
  • Laddar…
Q qarcus skrev:
Röstar på massiv stav.
Har lagt två golv med staven Vegby från Ekebo. Nöjd med kvalité och leverans.
Har limmat båda golven mot plyfa med golvvärme under och det har funkat bra.
[bild]
Tack för svar!
Ja, det är planen. Fisken med klick är åtminstone bortslutet.

Ser riktigt fint ut på bilden. Ser ut som att du lägger fiskben rätt nära vägg. Blir det listband utan fris? Vad fick du betala, och vem köpte du genom?

Intressant att du valde att limma på plyfa. Jag lutar också åt det hållet då jag inte riktigt litar på mig själv med en spikpistol så nära slangen. Har du några lärdomar/tips från läggningen?

Blev många frågor på en gång...
 
Jag lade med fris och listband. Det du ser är innan jag sågade med sänksåg och det är inte lim under hela staven(uppe till höger i bild).
Köpte direkt från Ekebo Svenska.
2017 så betalade 425:-inkl moms / m2 i storleken 16x68x340mm och 16x68x204mm(frisen). Om du limmar så kolla runt då priset på lim varierade väldigt mycket mellan olika ÅF.

Se till att första "plogen" blir spikrak och låt limmet torka innan du fortsätter lägga golvet. Rita upp var frisen kommer och stryk bara lim dit. Råkade limma för lång ut på ett ställe och efter att jag sågat var det svårt att få bort stavarna för limmet fäster bra.

Pågående arbete med att lägga ett fiskbensparkettgolv med obrukna delar och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MVJK och 3 till
  • Laddar…
Q qarcus skrev:
Jag lade med fris och listband. Det du ser är innan jag sågade med sänksåg och det är inte lim under hela staven(uppe till höger i bild).
Köpte direkt från Ekebo Svenska.
2017 så betalade 425:-inkl moms / m2 i storleken 16x68x340mm och 16x68x204mm(frisen). Om du limmar så kolla runt då priset på lim varierade väldigt mycket mellan olika ÅF.

Se till att första "plogen" blir spikrak och låt limmet torka innan du fortsätter lägga golvet. Rita upp var frisen kommer och stryk bara lim dit. Råkade limma för lång ut på ett ställe och efter att jag sågat var det svårt att få bort stavarna för limmet fäster bra.

[bild]
Ser riktigt fint ut. Får man fråga vad du valde för lim och ÅF?

Funderar även på paketen med stav som ligger på golvet i första bilden. Ligger dom där för att pressa golvet eller är det bara förvaring? Behövs det press under torkning eller är det bara att trycka dit staven?

Många tack på förhand
 
Första svängen hade jag Casco ProFlex 3470 köpt på K-rauta. Andra gången tror jag det var Bostik MAXI BOND PARQUETTE köpt hos lokal färghandlare. Märkte dock ingen skillnad mellan de olika fabrikaten. Såg bara till att det var ett "SMP - polymer baserad parkettlim" då jag läst att det skulle man använda.
Japp för att få lite press mot golvet medans det torkar. Sett att proffsen på Instagram också gör så :D.
 
Den mentala förberedelsen går vidare. I veckan har jag inhandlat en sänksåg och en skivnotfräs av den lokala festool handlaren. Den förstnämnda har varit på inköpslista rätt länge. Nu fattas bara golvstaven och att jag blir färdig med några andra moment innan jag ska ge mig på dotterns klädkammare på knappa 3kvm.

En sak jag funderat på är hur man bäst hanterar rum som inte är i vinkel. Renkapas parketten efter väggen eller i vinkel? I mitt fall är huset nybyggt och förhoppningsvis någorulund rakt. I äldre hus kan det säkert vara större betydelse.

Kanske någon här som vet?
 
  • Gilla
qarcus och 1 till
  • Laddar…
Efter väggen spontant.
 
Har svårt att tro att någon bryr sig särskilt mycket i dessa kristider men nu har jag fått hem första leveransen av ekstav. Nu ska vi bara få undan den sista målningen av väggar innan vi börjar med golvet i dotterns klädkammare.

Planen är att limma golvet. Förutsättningarna är golvspån med vattenburen värme. Planen är att skruva ett 6 mm mellangolv (Tror jag det heter) i mdf och sedan limma med bona r850 på det. Leverantören av stav förespråkar spikning där det är möjligt men eftersom klädkammaren är lite av ett test för att se om det känns görbart, i kombination med att 80% av tilltänkta ytan är på nedre plan, bestämde jag att det är lika bra att limma direkt.

Fortsättning följer, förhoppningsvis med en skrubb med fint golv...
 
  • Gilla
losskägg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.