Oftast så tar kommunerna ut avgiften för alla delar för ett bygglov direkt, men vid ett avslag så inträffar inte alla delar i bygglovsprocessen som man annars betalar för, t ex tekniskt samråd, platsebesök etc. Därför blir ju avgiften lägre än för ett beviljat bygglov.

Med dagens lagstiftning så kan inte kommunen fördröja handläggningen utan att avgiften sänks, förutsatt att ärendet är komplett. Så mitt tips är att se till att alla handlingar är korrekta från scratch, då får man åtminstone något ifall de drar ut på processen. Men det är viktigt att skilja på vilken tid som är kommunens och sin egna, om handläggaren begär en komplettering och det tar 3 månader för sökande att skicka in kompletteringen, så är inte det kommunen som drar ut på handläggningen, utan sökande.

Vilken kommun har handläggningstider på upp emot ett år @Heij83 ?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har sett planprocesser ute i det vilda och det är ofta en irrationell process som bäst karaktäriseras av institutionell maktkamp och slumpen. Så det finns ofta inget svar på denna fråga. Kanske valde en planarkitekt slentrianmässigt byggnadstyp eller ställde krav vissa krav på byggnader i en tidig version av plankartan. Ingen protesterade i planprocessen och så råkade det blev det bli en regel. Att sitta kanske 50 år i efterhand och försöka tolka in varför en viss detaljerad regel smög sig in blir lite som bibelstudier.
jo, exakt, men genom att fråga VARFÖR så tvingar man dem att tänka efter och motivera sig. Och kan de inte motivera det så har man initierat en förändringsprocess.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Jonasqvitslund Jonaslukarlsson skrev:
Oftast så tar kommunerna ut avgiften för alla delar för ett bygglov direkt, men vid ett avslag så inträffar inte alla delar i bygglovsprocessen som man annars betalar för, t ex tekniskt samråd, platsebesök etc. Därför blir ju avgiften lägre än för ett beviljat bygglov.

Med dagens lagstiftning så kan inte kommunen fördröja handläggningen utan att avgiften sänks, förutsatt att ärendet är komplett. Så mitt tips är att se till att alla handlingar är korrekta från scratch, då får man åtminstone något ifall de drar ut på processen. Men det är viktigt att skilja på vilken tid som är kommunens och sin egna, om handläggaren begär en komplettering och det tar 3 månader för sökande att skicka in kompletteringen, så är inte det kommunen som drar ut på handläggningen, utan sökande.

Vilken kommun har handläggningstider på upp emot ett år @Heij83 ?
Alingsås kommun.

Förhandsbesked tog över 6 månader, inga överklagande inga konstigheter utanför detaljplan. Deras svar var bara att dom tog ärenden i turordning. bygglovet tog sedan ytterligare nästan ett år. Varav merparten av den tiden var väntetid pga underbemanning och semester. Sen tog det lite ytterligare tid pga att vi inte var överens.
Totalt tid för förhandsbesked och bygglov tog över 18 månader.

mitt förtroende för handläggarna på byggnadskontoret är totalt bortblåst.
Kan ge lite exempel på vansinnigheter.
kom ihåg att vi bygger utanför detaljplan.

handläggaren tycker inte att vårt hus var tillräckligt snyggt då jag blandade ny stil med gammal, och att fönstren på bottenvåningen inte satt i linje med fönstren på övervåning.
Detta gjorde att vi fick rita om och planera om hela huset.

Vi bygger i suteräng med halvplan till vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska finnas en hiss på slutsamråd (kostnad 150 000) jag påtalar att hissen i så fall bara kommer att finnas på besiktningen och att den ändå kommer att plockas bort vilket medför onödiga kostnader och resursslöseri. Vi är villiga att förbereda för hiss och ha en klausul att blir det problem får vi själv stå för kostnaden för ev hiss.
Svar: det är inte mitt problem.

köket har öppen planlösning mot vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska gå att bygga en vägg för att skärma av köket.
Jag drar då ett streck på ritningen och visar hur man kan göra.
Då kommer hon på att pga av ett utritat uterum utanför köket så får man inte in direkt solljus in i köket vid en sån ombyggnad.

Köket var för litet ritat då det bara gick att sitta 5 pers som huset är ritat för utan att sätta dit extra skivor som påverkar tillgängligheten.
Svar: Var ska då era gäster sitta och var ska ni få plats med den handikappade?
SKIT DU I DET!

Vi ville inte ha något förråd pga att vi har tillräckliga förvaringsmöjligheter.
Handläggaren kräver att det ska finnas förråd för om vi säljer någon gång så kanske dom nya ägarna vill ha det.
Detta var ett argument som hon återkom till hela tiden. Tänk om ni säljer så vill dom nya köparna kanske ha det på annat vis.
Men då köper man väl inte huset!

Detta är bara några av sakerna som jag tycker är helt vansinniga, det fans fler.
Efter att bygglovet tillslut gått igenom med hjälp av nämnden så boka jag ett möte med samhällsbyggnadschefen och hon bara virra på huvet och sa att så får det inte gå till..

Det kändes som handläggaren bara ville visa sin makt hela tiden, inget för att hjälpa eller hitta lösningar som skulle fungera att bygga åt det hållet som vi ville. Sen har säkert många av dessa saker säkert ha någon form av grund i BBR vilka är i många fall enligt min mening är helt vansinniga.

Jag vet fler som råkat illa ut i denna kommun.
Grannkommunen tar ett bygglov ca 6 veckor, dom har erbjudit sig att hjälpa Alingsås men kommunen har inte accepterat denna uträckta hand.
Vad jag har hört så fortsätter problemen och dom har en enorm personalomsättning både bland handläggare och chefer.

Alla i bygghandeln och konsulenter med flera svara bara: Lycka till! när vi sa att vi skulle bygga i Alingsås. Först i efterhand har vi förstått vad som menade.


Nu blev det ett väldigt långt svar, men mitt slutråd är. Vill du bygga i Alingsås kommun. Tänk om!
 
  • Gilla
banjoragge och 3 till
  • Laddar…
Bowser
M MetteKson skrev:
Titta vad förvaltningslagen säger om beslutsmotivering, det tycker du nog är intressant, särskilt delen om bygglov som står en bit ner i texten.

[länk]
Detta gäller ju bara vid beslut, det som handläggaren nu har gjort är ju förslag till avslag, inte ett beslut som så, beslutet tas sen.
Fortfarande väldigt ohjälpsamt att inte skriva motivering redan nu, men denna paragraf är inte tillämplig i detta läge.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Alingsås kommun.

Förhandsbesked tog över 6 månader, inga överklagande inga konstigheter utanför detaljplan. Deras svar var bara att dom tog ärenden i turordning. bygglovet tog sedan ytterligare nästan ett år. Varav merparten av den tiden var väntetid pga underbemanning och semester. Sen tog det lite ytterligare tid pga att vi inte var överens.
Totalt tid för förhandsbesked och bygglov tog över 18 månader.

mitt förtroende för handläggarna på byggnadskontoret är totalt bortblåst.
Kan ge lite exempel på vansinnigheter.
kom ihåg att vi bygger utanför detaljplan.

handläggaren tycker inte att vårt hus var tillräckligt snyggt då jag blandade ny stil med gammal, och att fönstren på bottenvåningen inte satt i linje med fönstren på övervåning.
Detta gjorde att vi fick rita om och planera om hela huset.

Vi bygger i suteräng med halvplan till vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska finnas en hiss på slutsamråd (kostnad 150 000) jag påtalar att hissen i så fall bara kommer att finnas på besiktningen och att den ändå kommer att plockas bort vilket medför onödiga kostnader och resursslöseri. Vi är villiga att förbereda för hiss och ha en klausul att blir det problem får vi själv stå för kostnaden för ev hiss.
Svar: det är inte mitt problem.

köket har öppen planlösning mot vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska gå att bygga en vägg för att skärma av köket.
Jag drar då ett streck på ritningen och visar hur man kan göra.
Då kommer hon på att pga av ett utritat uterum utanför köket så får man inte in direkt solljus in i köket vid en sån ombyggnad.

Köket var för litet ritat då det bara gick att sitta 5 pers som huset är ritat för utan att sätta dit extra skivor som påverkar tillgängligheten.
Svar: Var ska då era gäster sitta och var ska ni få plats med den handikappade?
SKIT DU I DET!

Vi ville inte ha något förråd pga att vi har tillräckliga förvaringsmöjligheter.
Handläggaren kräver att det ska finnas förråd för om vi säljer någon gång så kanske dom nya ägarna vill ha det.
Detta var ett argument som hon återkom till hela tiden. Tänk om ni säljer så vill dom nya köparna kanske ha det på annat vis.
Men då köper man väl inte huset!

Detta är bara några av sakerna som jag tycker är helt vansinniga, det fans fler.
Efter att bygglovet tillslut gått igenom med hjälp av nämnden så boka jag ett möte med samhällsbyggnadschefen och hon bara virra på huvet och sa att så får det inte gå till..

Det kändes som handläggaren bara ville visa sin makt hela tiden, inget för att hjälpa eller hitta lösningar som skulle fungera att bygga åt det hållet som vi ville. Sen har säkert många av dessa saker säkert ha någon form av grund i BBR vilka är i många fall enligt min mening är helt vansinniga.

Jag vet fler som råkat illa ut i denna kommun.
Grannkommunen tar ett bygglov ca 6 veckor, dom har erbjudit sig att hjälpa Alingsås men kommunen har inte accepterat denna uträckta hand.
Vad jag har hört så fortsätter problemen och dom har en enorm personalomsättning både bland handläggare och chefer.

Alla i bygghandeln och konsulenter med flera svara bara: Lycka till! när vi sa att vi skulle bygga i Alingsås. Först i efterhand har vi förstått vad som menade.


Nu blev det ett väldigt långt svar, men mitt slutråd är. Vill du bygga i Alingsås kommun. Tänk om!
Helt otroligt ...men om jag fattat rätt så är det nu reglerat att ett bygglovsbeslut ska inte ta mer än 10 v från att alla kompletteringar inkommit, så förhoppningsvis tar det inte denna tid nu längre? Lider med er att det tog så lång tid i er kommun.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Alingsås kommun.

Förhandsbesked tog över 6 månader, inga överklagande inga konstigheter utanför detaljplan. Deras svar var bara att dom tog ärenden i turordning. bygglovet tog sedan ytterligare nästan ett år. Varav merparten av den tiden var väntetid pga underbemanning och semester. Sen tog det lite ytterligare tid pga att vi inte var överens.
Totalt tid för förhandsbesked och bygglov tog över 18 månader.

mitt förtroende för handläggarna på byggnadskontoret är totalt bortblåst.
Kan ge lite exempel på vansinnigheter.
kom ihåg att vi bygger utanför detaljplan.

handläggaren tycker inte att vårt hus var tillräckligt snyggt då jag blandade ny stil med gammal, och att fönstren på bottenvåningen inte satt i linje med fönstren på övervåning.
Detta gjorde att vi fick rita om och planera om hela huset.

Vi bygger i suteräng med halvplan till vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska finnas en hiss på slutsamråd (kostnad 150 000) jag påtalar att hissen i så fall bara kommer att finnas på besiktningen och att den ändå kommer att plockas bort vilket medför onödiga kostnader och resursslöseri. Vi är villiga att förbereda för hiss och ha en klausul att blir det problem får vi själv stå för kostnaden för ev hiss.
Svar: det är inte mitt problem.

köket har öppen planlösning mot vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska gå att bygga en vägg för att skärma av köket.
Jag drar då ett streck på ritningen och visar hur man kan göra.
Då kommer hon på att pga av ett utritat uterum utanför köket så får man inte in direkt solljus in i köket vid en sån ombyggnad.

Köket var för litet ritat då det bara gick att sitta 5 pers som huset är ritat för utan att sätta dit extra skivor som påverkar tillgängligheten.
Svar: Var ska då era gäster sitta och var ska ni få plats med den handikappade?
SKIT DU I DET!

Vi ville inte ha något förråd pga att vi har tillräckliga förvaringsmöjligheter.
Handläggaren kräver att det ska finnas förråd för om vi säljer någon gång så kanske dom nya ägarna vill ha det.
Detta var ett argument som hon återkom till hela tiden. Tänk om ni säljer så vill dom nya köparna kanske ha det på annat vis.
Men då köper man väl inte huset!

Detta är bara några av sakerna som jag tycker är helt vansinniga, det fans fler.
Efter att bygglovet tillslut gått igenom med hjälp av nämnden så boka jag ett möte med samhällsbyggnadschefen och hon bara virra på huvet och sa att så får det inte gå till..

Det kändes som handläggaren bara ville visa sin makt hela tiden, inget för att hjälpa eller hitta lösningar som skulle fungera att bygga åt det hållet som vi ville. Sen har säkert många av dessa saker säkert ha någon form av grund i BBR vilka är i många fall enligt min mening är helt vansinniga.

Jag vet fler som råkat illa ut i denna kommun.
Grannkommunen tar ett bygglov ca 6 veckor, dom har erbjudit sig att hjälpa Alingsås men kommunen har inte accepterat denna uträckta hand.
Vad jag har hört så fortsätter problemen och dom har en enorm personalomsättning både bland handläggare och chefer.

Alla i bygghandeln och konsulenter med flera svara bara: Lycka till! när vi sa att vi skulle bygga i Alingsås. Först i efterhand har vi förstått vad som menade.


Nu blev det ett väldigt långt svar, men mitt slutråd är. Vill du bygga i Alingsås kommun. Tänk om!
Jag kan förstå din frustration. Är ju riktigt dåligt om det beror på underbemanning och semestrar, förvaltningslagen kräver ändå att ärenden ska drivas skyndsamt.

Eftersom du ville bygga/har byggt(?) utanför DP finns det ofta utformningskrav i översiktsplanen som gör gällande hur tillkommande byggnader ska anpassas mot befintlig bebyggelse. Bör framgått från handläggaren om det var bakgrunden till huset inte ansågs vara ”snyggt”. Snyggt är för övrigt ett ord jag hoppas att handläggaren inte använde eftersom det enkelt kan verka som att det är handläggarens uppfattning. Alla kommuner ska ha en stadsarkitekt som har kompetens att bedöma den frågan.

Om entrén och parkering är i sutterängplanet och övriga funktioner för huset är på planet ovanför blir inte huset tillgängligt, därför hisskrav. Sen om hiss är ett relevant krav kan diskuteras, men man bommar tillgängligheten med den utformningen vilket inte är godkänt. Likaså köket och handikappade, krav i BBR att en handikappad ska få plats vid matbord.

Ljusinsläpp är krav i BBR, så taket på uterum behöver vara ljusgenomsläppligt(kanske kan utgå med ljus in i kök, lite osäker på det). Eftersom uterummet verkade vara med på ritningen så bedömer handlägger det, ville du undvika den bedömningen så borde inte uterummet vara med på ritning.

Om lagen är tokig är det politikerna som du ska gå på, inte din handläggare, tyvärr.

Oavsett vilket så ska handläggaren hjälpa sökande att förstå lagen och de krav som ställs, och sökande ska ha förståelse för lagstiftningen. Oavsett var man bygger så ställs det krav, bara för att man utanför detaljplan så får man inte bygga som man vill. Sån är lagen och den lär inte ändras.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Z Zackopojken skrev:
Helt otroligt ...men om jag fattat rätt så är det nu reglerat att ett bygglovsbeslut ska inte ta mer än 10 v från att alla kompletteringar inkommit, så förhoppningsvis tar det inte denna tid nu längre? Lider med er att det tog så lång tid i er kommun.
vet folk som fått fortsatt vänta mer än 10v
 
Det får inte ta mer än 10 veckor från komplett men kan ta 20 veckor om beslut om förlängning tas. Ifall tiden överskrids sänks avgiften som ”straff” för att kommunen inte handlägger i tid.
 
  • Gilla
Beckborg och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Jonasqvitslund Jonaslukarlsson skrev:
Jag kan förstå din frustration. Är ju riktigt dåligt om det beror på underbemanning och semestrar, förvaltningslagen kräver ändå att ärenden ska drivas skyndsamt.

Eftersom du ville bygga/har byggt(?) utanför DP finns det ofta utformningskrav i översiktsplanen som gör gällande hur tillkommande byggnader ska anpassas mot befintlig bebyggelse. Bör framgått från handläggaren om det var bakgrunden till huset inte ansågs vara ”snyggt”. Snyggt är för övrigt ett ord jag hoppas att handläggaren inte använde eftersom det enkelt kan verka som att det är handläggarens uppfattning. Alla kommuner ska ha en stadsarkitekt som har kompetens att bedöma den frågan.

Om entrén och parkering är i sutterängplanet och övriga funktioner för huset är på planet ovanför blir inte huset tillgängligt, därför hisskrav. Sen om hiss är ett relevant krav kan diskuteras, men man bommar tillgängligheten med den utformningen vilket inte är godkänt. Likaså köket och handikappade, krav i BBR att en handikappad ska få plats vid matbord.

Ljusinsläpp är krav i BBR, så taket på uterum behöver vara ljusgenomsläppligt(kanske kan utgå med ljus in i kök, lite osäker på det). Eftersom uterummet verkade vara med på ritningen så bedömer handlägger det, ville du undvika den bedömningen så borde inte uterummet vara med på ritning.

Om lagen är tokig är det politikerna som du ska gå på, inte din handläggare, tyvärr.

Oavsett vilket så ska handläggaren hjälpa sökande att förstå lagen och de krav som ställs, och sökande ska ha förståelse för lagstiftningen. Oavsett var man bygger så ställs det krav, bara för att man utanför detaljplan så får man inte bygga som man vill. Sån är lagen och den lär inte ändras.
nej hon använder nog inte uttrycket snyggt utan snarare estetiskt och enligt hennes mening skulle det göra huset mindre värt.
Inte hennes problem och det höll chefen med om.

Jag har blivit medveten om BBR som i stora delar har ett syfte men har gått alldeles för långt vilket gör att folk drar sig från att bygga.

Nu gick jag på politikerna och dom körde över handläggaren i hissfrågan. Det räckte med att vi hade förberett för hiss. Alla vettiga människor förstod att hissen bara skulle stå på plats vid en slutbesiktning.

bifogar en bild på min planlösning där hissen var det stora bråket.
 
  • Arkitektonisk planlösning av en lägenhet med markerad plats för planerad hiss, inklusive rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Jonasqvitslund Jonaslukarlsson skrev:
Det får inte ta mer än 10 veckor från komplett men kan ta 20 veckor om beslut om förlängning tas. Ifall tiden överskrids sänks avgiften som ”straff” för att kommunen inte handlägger i tid.

Visst är det så, men handläggaren kan ju förlänga den tiden genom att begära in kompletteringar som är tveksamma och hitta på diverse trams, då kan man skjuta ärendet framför sig.
Vilket jag vet folk som råkat ut för.

nej dom jag träfffat som handläggare förstår inte att dom fins där för medborgarna utan verkar mer sitta där för dom gillar att bestämma.

Nu får du ursäkta mig om du jobbar som handläggare på byggnadskontor.
Men min uppfattning är att kommunen betalar för dåligt för att behålla dom som är duktiga och serviceminded vilka går till det privata som betalar bättre. Kvar blir resten. Som till viss del har bekräftats vid samtal med högre chefer.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tycker också att förberedelse för hiss är en rimlig åtgärd!
Jag är före detta handläggare som nu arbetar privat ;) dock är lönegapet inte så stort som man kan tro, kommunerna börjar komma ikapp.

Det vore väldigt bra för många handläggare att läsa sådana här trådar för att förstå hur deras information tas emot och tolkas. Gör man rätt för sig och hänvisar rätt hela tiden så vet sökande att handläggaren har koll på läget och hänvisar till lagen, istället för att tycka.

Där jag arbetade hölls tiderna i princip varje ärende med väldigt god marginal, de ärenden som drog ut på tiden var när sökande inte inkom med komplettering. Sen om det upplevs som luddiga kompletteringskrav som kommer senare så är det tråkigt, jag tyckte alltid det var som jobbigast om man insett att man missat något i sin första granskning och behövde be ytterligare komplettering, skämskudden på så att säga, men bara att få det gjort och be om sökandes förståelse.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Z Zackopojken skrev:
Ok, tack för svar, jag hoppas ju att det ordnar sig men vet ju aldrig..... jag tänker mest på vilket som du säger tar mest tid.... vi vill ju komma igång m vårat bygge.
Jag tänker att det kan vara värt att vänta för att få som ni vill.
Heij83 Heij83 skrev:
Sen går det ju att överklaga till Länsstyrelsen men det tar tid och även där kan beskedet bli negativt.
Som sagt, ska det överklagas ska det enligt mig överklagas minst till mark- och miljödomstolen då jag upplever att Länsstyrelsen är mins lika sladdriga som kommunen. Och på slutet tycker jag även mark och miljödomstolen har fått många domar ändrade av mark- och miljööverdomstolen så även de verkar vara lite ur gängorna...
 
Heij83 Heij83 skrev:
Alingsås kommun.

Förhandsbesked tog över 6 månader, inga överklagande inga konstigheter utanför detaljplan. Deras svar var bara att dom tog ärenden i turordning. bygglovet tog sedan ytterligare nästan ett år. Varav merparten av den tiden var väntetid pga underbemanning och semester. Sen tog det lite ytterligare tid pga att vi inte var överens.
Totalt tid för förhandsbesked och bygglov tog över 18 månader.

mitt förtroende för handläggarna på byggnadskontoret är totalt bortblåst.
Kan ge lite exempel på vansinnigheter.
kom ihåg att vi bygger utanför detaljplan.

handläggaren tycker inte att vårt hus var tillräckligt snyggt då jag blandade ny stil med gammal, och att fönstren på bottenvåningen inte satt i linje med fönstren på övervåning.
Detta gjorde att vi fick rita om och planera om hela huset.

Vi bygger i suteräng med halvplan till vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska finnas en hiss på slutsamråd (kostnad 150 000) jag påtalar att hissen i så fall bara kommer att finnas på besiktningen och att den ändå kommer att plockas bort vilket medför onödiga kostnader och resursslöseri. Vi är villiga att förbereda för hiss och ha en klausul att blir det problem får vi själv stå för kostnaden för ev hiss.
Svar: det är inte mitt problem.

köket har öppen planlösning mot vardagsrum.
Handläggaren kräver att det ska gå att bygga en vägg för att skärma av köket.
Jag drar då ett streck på ritningen och visar hur man kan göra.
Då kommer hon på att pga av ett utritat uterum utanför köket så får man inte in direkt solljus in i köket vid en sån ombyggnad.

Köket var för litet ritat då det bara gick att sitta 5 pers som huset är ritat för utan att sätta dit extra skivor som påverkar tillgängligheten.
Svar: Var ska då era gäster sitta och var ska ni få plats med den handikappade?
SKIT DU I DET!

Vi ville inte ha något förråd pga att vi har tillräckliga förvaringsmöjligheter.
Handläggaren kräver att det ska finnas förråd för om vi säljer någon gång så kanske dom nya ägarna vill ha det.
Detta var ett argument som hon återkom till hela tiden. Tänk om ni säljer så vill dom nya köparna kanske ha det på annat vis.
Men då köper man väl inte huset!

Detta är bara några av sakerna som jag tycker är helt vansinniga, det fans fler.
Efter att bygglovet tillslut gått igenom med hjälp av nämnden så boka jag ett möte med samhällsbyggnadschefen och hon bara virra på huvet och sa att så får det inte gå till..

Det kändes som handläggaren bara ville visa sin makt hela tiden, inget för att hjälpa eller hitta lösningar som skulle fungera att bygga åt det hållet som vi ville. Sen har säkert många av dessa saker säkert ha någon form av grund i BBR vilka är i många fall enligt min mening är helt vansinniga.

Jag vet fler som råkat illa ut i denna kommun.
Grannkommunen tar ett bygglov ca 6 veckor, dom har erbjudit sig att hjälpa Alingsås men kommunen har inte accepterat denna uträckta hand.
Vad jag har hört så fortsätter problemen och dom har en enorm personalomsättning både bland handläggare och chefer.

Alla i bygghandeln och konsulenter med flera svara bara: Lycka till! när vi sa att vi skulle bygga i Alingsås. Först i efterhand har vi förstått vad som menade.


Nu blev det ett väldigt långt svar, men mitt slutråd är. Vill du bygga i Alingsås kommun. Tänk om!
Är inte Alingsås en avfolkningskommun? isf. vet vi varför ;)
 
Heij83
banjoragge banjoragge skrev:
Är inte Alingsås en avfolkningskommun? isf. vet vi varför ;)
några nya invånare verkar dom inte vilja ha i alla fall.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Millgram
M MetteKson skrev:
Det var positivt att du till slut fick genom ditt bygglov, men jag undrar varför du valde att tjafsa med handläggaren under två års tid istället för att ta ett avslag och överklaga, särskilt om du var så säker på att din tolkning var rätt? Ett överklagande till Länsstyrelsen brukar ta lite tid men inte två år.
Mitt inlägg var såklart en förenkling, det tog 2 år från första ansökan till att bygglov beviljades i en andra ansökan. Jag kan skriva en uppsats om detta men tror inte det intresserar så många. Men i en kort version så ansökte jag om bygglov. Handläggaren meddelar då att detta inte kommer att godkännas då det råder byggstopp. Däremot skulle en anmälan enligt attefallsreglerna troligen godkännas enligt samma handläggare. Jag gjorde då en anmälan, vilket efter 3 förfrågningar med olika sakfrågor varje gång avslogs (i ett fall skickade jag in svar, fick meddelande om ytterligare komplettering 6 månader efter mitt svar (inte hört något under tiden trots mail från mig om det är något jag kan komplettera med för att underlätta handläggningen). Det slutade med att jag gjorde en ny bygglovsansökan (exakt samma handlingar hela tiden) som till slut godkändes efter beslut i byggnadsnämnden. Kan tillägga att jag inte har några "kontakter" eller liknande med politiker eller tjänstemän, vilket man såklart inte ska behöva ha i ett demokratiskt samhälle för att få ett rättssäkert beslut.

Jag upplevde handläggningen som mycket godtycklig och bemötandet som riktigt dåligt, vilket flera här i tråden också varit inne på i sina egna ärenden. Tror också som någon skrev att de flesta bygglovshandläggare är kompetenta, engagerade och självklart gör sitt bästa. De erfarenheter som tas upp i tråden avser den minoritet som enligt mig missförstått sitt uppdrag. Medborgaren/kunden ska få korrekt handläggning av sitt ärende och även hjälp med att förstå på vilka grunder beslut fattats (genom begripliga motiveringar och hänvisning till lagar/gällande rätt).

Syftet med mitt ursprungliga inlägg var att dela med mig av mina erfarenheter till TS, jag tror att han har en möjlighet att få igenom sitt bygglov, men vet såklart inte alla alla omständigheter då min uppfattning endast baseras av det som framkommit i den här tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasqvitslund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.