M MetteKson skrev:
Om ni vill gräva djupare i anledningen till bestämmelsen ”Vind får inte inredas” i detaljplanen är att läsa planbeskrivningen. Där går det att läsa planens syfte och bakgrund till att den kom till. Någon tanke fanns det bakom ett sådant ställningstagande.
Verkligheten ser annorlunda ut i olika kommuner. Det finns inget syfte eller bakgrund till detaljplanen där jag bor. Handlingarna försvann i kommunsammanslagningen. Det måste finnas många gamla detaljplaner från början av 1900 talet i landet där syftet inte är utskrivet och då är det helt och hållet utifrån tjänstemannens tolkning.

Om inredd vind är beviljad till vissa fastigheter då borde det beviljas till alla även om det strider mot planen. En tjänsteman har bedömt det som ringa avvikelse sedan kommer nästa och säger nej. Det saknar helt logik. Det handlar inte om att följa lagen - det är tolkning av lagen och den tolkas olika av olika människor. Därav upplevs många beslut som orättvisa.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur menar du när du säger att de säkerligen vinner i nämnden? Det är nämnden som tar beslut vid avslag efter att bygglovshandläggare (som sakkunnig) presenterar ärendet och lägger fram förslag efter granskning av ärendet mot PBL, detaljplan, BBR mm. Det är sällan som nämnden inte går på handläggarens förslag i ett sånt här ärende då det inte är någon politisk fråga.
Jag tror inte att det är allmänt känt att man ska ta ärendet till byggnadsnämnen när den sakkunnige har tolkat lagen felaktigt. Jag med många andra tror att det är som du skrev tidigare, att nämnden beslutar efter handläggarens förslag.

Jag har en vän som tjafsat i 2 år med att få inreda den gamla drängabostaden som lägenhet till dottern. Första nekandet hade motiveringen att där har aldrig funnits någon bostad. En motivering som är rent löjeväckande men tanke på att det säkerligen inte finns en enda bondgård i Sverge som inte hade bostad till sina drängar. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men turerna varit många. Bl.a. så ville den sakkunnige att arkitekten skulle göra nya ritningar för att det passade bättre att ha soffan på andra väggen!!!!

Jag ska omedelbart berätta för honom att sluta tjafsa och vända sig direkt till nämnden.
Detta är i en kommun som nästan helt saknar hyreslägenheter och där medelpriset för en villa är 5 miljoner.
Detta är det billigaste husets som sålts under flera månader.
Information om fastighetsförsäljning med pris 4 507 000 kr, tomtarea 535 m², datum 15 jan 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blir så upprörd när någon försvarar maktmissbruk :oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Hur menar du när du säger att de säkerligen vinner i nämnden? Det är nämnden som tar beslut vid avslag efter att bygglovshandläggare (som sakkunnig) presenterar ärendet och lägger fram förslag efter granskning av ärendet mot PBL, detaljplan, BBR mm. Det är sällan som nämnden inte går på handläggarens förslag i ett sånt här ärende då det inte är någon politisk fråga.

S Elisabet Kristensson skrev:
Jag tror inte att det är allmänt känt att man ska ta ärendet till byggnadsnämnen när den sakkunnige har tolkat lagen felaktigt. Jag med många andra tror att det är som du skrev tidigare, att nämnden beslutar efter handläggarens förslag.

Jag har en vän som tjafsat i 2 år med att få inreda den gamla drängabostaden som lägenhet till dottern. Första nekandet hade motiveringen att där har aldrig funnits någon bostad. En motivering som är rent löjeväckande men tanke på att det säkerligen inte finns en enda bondgård i Sverge som inte hade bostad till sina drängar. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men turerna varit många. Bl.a. så ville den sakkunnige att arkitekten skulle göra nya ritningar för att det passade bättre att ha soffan på andra väggen!!!!

Jag ska omedelbart berätta för honom att sluta tjafsa och vända sig direkt till nämnden.
Detta är i en kommun som nästan helt saknar hyreslägenheter och där medelpriset för en villa är 5 miljoner.
Detta är det billigaste husets som sålts under flera månader.
[bild]

Jag blir så upprörd när någon försvarar maktmissbruk :oops:
Du refererar till mitt inlägg tidigare men jag förstår inte om du tycker jag har rätt eller fel i mitt påstående. Jag kan nämna att det jag skriver om handlar om hur det brukar gå till i min kommun. Kan fungera olika i olika kommuner.
Jag förstår däremot inte varför man väljer att tjafsa med tjänstemännen i åratal istället för att få saken prövad i högre instans. Om man är säker på att man har rätt borde man inte vara rädd att få ärendet prövat, och därmed lov beviljat.
 
S Elisabet Kristensson skrev:
Verkligheten ser annorlunda ut i olika kommuner. Det finns inget syfte eller bakgrund till detaljplanen där jag bor. Handlingarna försvann i kommunsammanslagningen. Det måste finnas många gamla detaljplaner från början av 1900 talet i landet där syftet inte är utskrivet och då är det helt och hållet utifrån tjänstemannens tolkning.

Om inredd vind är beviljad till vissa fastigheter då borde det beviljas till alla även om det strider mot planen. En tjänsteman har bedömt det som ringa avvikelse sedan kommer nästa och säger nej. Det saknar helt logik. Det handlar inte om att följa lagen - det är tolkning av lagen och den tolkas olika av olika människor. Därav upplevs många beslut som orättvisa.
Ja, det kan verka konstigt att en sak tillåts en gång och nästa inte. Detta beror inte bara på enskild tjänstemannens tolkning utan även det faktum att PBL ändras hela tiden och nya paragrafer (kanske med hårdare krav) tillkommer och andra tas bort. Efter val kan byggnadsnämndens politiker bytas ut och fördelningen mellan olika partier ändras, vilket också bidrar till att liknande ärenden får olika utgång. Rätt eller fel, men så är systemet upplagt.
 
Var i PBL står det att möbler måste vara utritade för att bygglovs ska beviljas. Vad jag hört så är det endast en rekommendation för att det lättare ska gå att se tillgängligheten. I mitt fall så är matsalen 11*4,5 m, matplatsen 4*4,5 m köksdelen 4*4 m, TV rum 4,5*4,5 m, vardagsrum 10*5,3 m, hobby rum 10*7, sovrum 4*4 m, badrum 4*3 m. Att inte kunna se att det skulle vara tillgängligt utan att sätta ut möbler, ja vad är det? Inkompetens eller maktmissbruk?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Var i PBL står det att möbler måste vara utritade för att bygglovs ska beviljas. Vad jag hört så är det endast en rekommendation för att det lättare ska gå att se tillgängligheten. I mitt fall så är matsalen 11*4,5 m, matplatsen 4*4,5 m köksdelen 4*4 m, TV rum 4,5*4,5 m, vardagsrum 10*5,3 m, hobby rum 10*7, sovrum 4*4 m, badrum 4*3 m. Att inte kunna se att det skulle vara tillgängligt utan att sätta ut möbler, ja vad är det? Inkompetens eller maktmissbruk?
Ja, det underlättar hanteringen av ärendet ifall möblerna är utritade, vilket gör att bygglovet går snabbare att hantera, även om handläggaren är kompetent nog att bedömda tillgängligheten ändå. Många klagar på handläggningstiden av lov, men vill själva inte göra sin del för att underlätta. Korrekta handlingar i ansökan från början är något som snabbar upp handläggningen avsevärt. Att begära in komplettering efter komplettering är tröttsamt både för tjänstepersonen och för den sökanden och ärendet drar ut på tiden. Att tjafsa om möbler eller ej tycker jag är fånigt. Spara istället på argumenten till sakfrågan, dvs bedömningen av ditt bygglov. Är man själv inkompetent att göra bygglovsunderlag, (som att möblera huset) anlita någon som kan. Du får gärna förklara varför du tycker det är maktmissbruk att kräva in information som behövs för handläggning av ditt ärende?
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Om jag ritar ut möbler på bygglovsritningarna, behöver jag då söka nytt bygglov om jag möblerar om? Eller räcker det med bygganmälan?

Herredjävlar vad glad jag är för att jag valde att bosätta mig utanför detaljplaner och liknande...

/Andreas
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 8 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Var i PBL står det att möbler måste vara utritade för att bygglovs ska beviljas. Vad jag hört så är det endast en rekommendation för att det lättare ska gå att se tillgängligheten. I mitt fall så är matsalen 11*4,5 m, matplatsen 4*4,5 m köksdelen 4*4 m, TV rum 4,5*4,5 m, vardagsrum 10*5,3 m, hobby rum 10*7, sovrum 4*4 m, badrum 4*3 m. Att inte kunna se att det skulle vara tillgängligt utan att sätta ut möbler, ja vad är det? Inkompetens eller maktmissbruk?
Tyder på både ock, men framförallt maktmissbruk. Alla som sitter som handläggare skall använda sitt sunda förnuft, (om de har något i ditt fall) deras uppgift skall ju naturligtvis vara att underlätta för sökanden inte tvärtom.
Personer som beter sig på detta vis mot övriga kommunmedborgare skall naturligtvis göra något annat än ockupera en stol på en myndighet som ska vara en service, inte en privat domstol.

Mike
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Var i PBL står det att möbler måste vara utritade för att bygglovs ska beviljas. Vad jag hört så är det endast en rekommendation för att det lättare ska gå att se tillgängligheten. I mitt fall så är matsalen 11*4,5 m, matplatsen 4*4,5 m köksdelen 4*4 m, TV rum 4,5*4,5 m, vardagsrum 10*5,3 m, hobby rum 10*7, sovrum 4*4 m, badrum 4*3 m. Att inte kunna se att det skulle vara tillgängligt utan att sätta ut möbler, ja vad är det? Inkompetens eller maktmissbruk?
Har arbetat som handläggare och kan mycket väl förstå båda sidor. Har själv brottats med nitisk handläggare i bygglovsprocessen efter att ha flyttat till ny kommun och bytt inriktning i karriären till konstruktör.

Angående att möblera sitt hus på ritning så kan jag tycka att det till stor del är overkill eftersom möbler etc kan anpassas på ett enkelt sätt ifall en handikappad flyttar in. Men det kanske finns en anledning till att arkitekter etc alltid ritar in det på sina ritningar till bygglov, medan privatpersoner som i detta fall inte gör det och prompt ska ta strid för det? Underlätta för sökande - underlätta för handläggaren, båda vinner på det.

Men det är viktigt att redovisa fast inredning, t ex hur köket ska se ut, eller vart wc, handfat, dusch etc ska befinna sig i badrummet. Bara för att rummen är stora innebär inte det att tillgängligheten är uppfylld. I BBR finns tillgänglighet, och med hänvisning till SS 91 42 21:2006 som är en Svensk Standard där exempel finns på hur kravet uppfylls. Denna används vanligtvis i handläggningen som stöd för att bedöma tillgängligheten. Eftersom det är ett allmänt råd har man som byggherre möjlighet att uppfylla kravet på annat sätt, men då krävs förmodligen ett intyg från certifierad sakkunnig på tillgänglighet för att övertyga handläggaren om att det uppfyller lagkravet.

Att använda ordet maktmissbruk tycker jag visar på brist på respekt, kanske i väldigt ovanliga fall så skulle någon kunna drabbas av maktmissbruk, annars kanske det är en orutinerad handläggare. Hamnar man i den sitsen med sin handläggare är det bästa att be om ett möte och träffa personen istället för att sitta på kammaren hemma och bilda sin egna uppfattning om hur personen är baserat på mailkonversationer. Skulle det gå pumpen helt så tar man kontakt med bygglovschefen och ber om ett byte av handläggare, inga konstigheter alls.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Jag fick svar från handläggaren idag. Vi ska registrera om en lokal till bostad. Till detta behöver jag en kontrollansvarig som ska göra upp en kontroll plan. En plan på vad då. Vi ska inte slå i en spik. Huset är ju redan byggt. Jag blir så trött :mad:
 
  • Ledsen
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Byråkrati dödar samhället. Om inte något annat hinner före.

Mike
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag fick svar från handläggaren idag. Vi ska registrera om en lokal till bostad. Till detta behöver jag en kontrollansvarig som ska göra upp en kontroll plan. En plan på vad då. Vi ska inte slå i en spik. Huset är ju redan byggt. Jag blir så trött :mad:
Du tror att du inte ska slå i en spik. Vänta tills handläggaren har börjat fundera på din lokal med grund i samtida krav på bostäder...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Jonasqvitslund och 1 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag fick svar från handläggaren idag. Vi ska registrera om en lokal till bostad. Till detta behöver jag en kontrollansvarig som ska göra upp en kontroll plan. En plan på vad då. Vi ska inte slå i en spik. Huset är ju redan byggt. Jag blir så trött :mad:
Huset är byggt ja, men det är inte byggt för att det ska vara en bostad(för tillfället). Finns en hel del krav i PBL och BBR som kan komma att behöva uppfyllas, därför kontrollplan. Kontrollansvarig hjälper sökande att ta fram kontrollplan, men är inte ansvarig för den. Om det finns krav som det behövs kompetensen från en KA för att uppfyllas så krävs det en sådan.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Från handläggaren:
Du behöver anlita en certifierad kontrollansvarig (KA) för ändring av butiken till bostad.
En kontrollansvarig kan vara ett bra stöd under processen och vet hur en kontrollplan ska utformas (behövs för senare startbesked) och vilka handlingar som krävs i det tekniska skedet efter bygglovsbeslutet.

Googlar jag på kontrollplan står det
För enklare ärenden och anmälningspliktiga åtgärder
Kontrollplanen ska vara anpassad till omständigheterna i det enskilda fallet och ha den utformning och detaljeringsgrad som behövs för att på ett ändamålsenligt sätt säkerställa att byggnationen uppfyller kraven i PBL (Plan- och bygglagen), PBF (Plan och byggförordningen) och BBR (Boverkets byggregler).

Att jag ska anlita en konsult för att jag klarar inte av att göra en kontroll plan själv är inte så informativt. Är det konsulten som ska bestämma vad som ska stå i kontrollplanen?

Eftersom inget ska byggas kommer det inte finnas någon byggherre vi kommer inte att anlita någon entreprenör eller sakkunnig. Är det konsulten som beslutar hur kontrollplanen ska vara anpassad och vilken detaljeringsgrad den ska ha. Det blir kanske en bra plan efter en god middag!!! Jag trodde det var kommunen som ställde kraven. Varför ska jag anlita en konsult som berättar vilka tekniska handlingar som krävs? Jag trodde det var handläggarens uppgift att informera om sådant.
 
Som tillägg ett tekniskt samrådsmöte kostar 15 000 kr + kostnaden för konsult. Det är löjligt att betala om man inte ska bygga. Jag vet att det behövs en OVK rapport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.