Någon mer än jag som tycker att stunden innan en storm drar in är lite spännande?

Man kollar väderprognoser och nyheter hela tiden, man kollar så att allt löst är fastsurrat eller bortplockat och gör ärenden innan så att man slipper gå ut när det blåser som mest.

Nu är väl Ciara ingen monsterstorm direkt men är ni andra, framförallt på västkusten, förberedda?
 
  • Gilla
Vdklyven
  • Laddar…
Heij83
Det är hemskt! Framförallt när man är mitt i ett bygge.
Vinden + regn gör att vattnet tränger igenom fasadskivorna och takpapp har blåst sönder under tidigare stormarna vinter.

så spännande NEJ, bara magknip
 
  • Gilla
  • Wow
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Tänk vad mycket bättre det blir när hela fasaden är uppe...
 
  • Gilla
vav och 1 till
  • Laddar…
T
Heij83 Heij83 skrev:
Det är hemskt! Framförallt när man är mitt i ett bygge.
Vinden + regn gör att vattnet tränger igenom fasadskivorna och takpapp har blåst sönder under tidigare stormarna vinter.

så spännande NEJ, bara magknip
Håller med dig, det värsta man kan uppleva, spec som takläggare, man har lyft upp allt material på taket, ställningar allt måste säkras upp, blåser det ner något är man skadeståndsskyldig om det träffar någon/något, sover alltid dåligt när stormen drar in och man är i mitten av jobbet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår er som är mitt uppe i någonting som kan bli förstört.

Jag kommer själv ihåg oron när jag hade uppgrävt runt stora delar av huset och regn och blåst drog in. Det blev inte mycket sömn den natten.

Att det är spännande betyder inte att det är roligt, naturligtvis ligger det en oro bakom.
 
  • Gilla
Hybbe
  • Laddar…
Man blir påmind om att man borde ha tagit ner julbelysningen från träden i trädgården för länge sedan, nu kommer den att blåsa sönder i år igen.
 
  • Gilla
vav
  • Laddar…
Jag är mest nervös över mina träd som står längs stengäret nu efter dom har avverkat skogstomten bredvid oss
 
vav vav skrev:
Någon mer än jag som tycker att stunden innan en storm drar in är lite spännande?

Man kollar väderprognoser och nyheter hela tiden, man kollar så att allt löst är fastsurrat eller bortplockat och gör ärenden innan så att man slipper gå ut när det blåser som mest.

Nu är väl Ciara ingen monsterstorm direkt men är ni andra, framförallt på västkusten, förberedda?
Jag är likadan, tyvärr inte grannarna... deras studsmatta har redan gett sig iväg, dock väster ut som tur är! Med tanke på de sydliga vindarna låg vårt växthus i farozonen. Samma visa varje gång det blåser... :rolleyes:
 
Magnus E K
Stormen kommer ge negativt elspotpris för första gången någonsin i Sverige:

Karta över Skandinavien som visar elspotpriser, med negativa priser i SE1, SE2, SE3, SE4 och FI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Kartan visar klockan 01-02 kommande natt; negativt pris gäller klockan 00-04.)
 
  • Gilla
cullberg och 2 till
  • Laddar…
Spännande. Ett par wienerbröd och kaffe och kika ut, mys.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Spännande. Ett par wienerbröd och kaffe och kika ut, mys.
Inte om man saknar wienerbröden och måste ut i stormen för att lösa det problemet...
 
Bor i ett "nybyggnads område" och samma sak varje gång det kommer lite mer blåst. Det kommer att fara runt byggmaterial för att fler klåpare har inte fattat att det måste säkras. Först lär all isolering/frigolit komma flygande och skräpa ner och sist skadade det bilar men det är aldrig någon som känns vid det som lämnar deras tomt. Inget stort problem, men ser illa ut med hela skogen full med frigolit och det tas aldrig bort. Sist körde jag bort 3 släpkärror från min tomt och närmaste skogen för att slippa se det i skogen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Stormen kommer ge negativt elspotpris för första gången någonsin i Sverige:

[bild]

(Kartan visar klockan 01-02 kommande natt; negativt pris gäller klockan 00-04.)
Kan du skicka länken?
 
Tycker storm för det mesta är mest mysigt. Mitt hus och större delen ligger skyddat till och när alfrida blåste som mest var det nästan vindstilla när man gick mellan husen (även om det hördes från skogen och trädkronorna).

Men förstår om man byggt huset exponerat eller håller på med bygge och inte har vädersäkrat...
 
kashieda kashieda skrev:
Tänk vad mycket bättre det blir när hela fasaden är uppe...
Jo... hehe... nästan hela fasaden iallafall
En fasad av ett hus med träpanel nära havet under blåsigt väder, byggmaterial ligger på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

500m till havet på västkusten, det blåser ordentligt just nu!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.