Hej på er,

Till våren ska jag sätta igång projekt utekök som jag har höga ambitioner om att få till seriöst. Jag är i behov av hjälp och råd för att undvika så mycket misstag och fel som möjligt. Jag är amatör och har aldrig gjort detta förr men läst på som en galning.

Utekökets grundplatta är tänkt att bli 3,6x1m, ytan som detta ska göras på är gräs idag, så min plan är att gräva 30cm djupt i önskad ovanangiven dimension för att sedan fylla med 10cm mackadam, 10cm cellplast och gjuta resterande 10cm (inkl armering). Jag vill alltså försöka gjuta direkt i hålet.

Funderingar på ovan:
- Tror ni detta kommer bli bra med fördelningen jag planerat?
- Bör jag använda särskilda produkter för bra långvarighet? Isåfall vilka?
- Något särskilt jag bara måste tänka på? Speciellt med tanke på att jag ska gjuta direkt i hålet.

EDIT: Jag är mest orolig över att hela konstruktionen ska sjunka över tid när allt väl sitter på plats. Detta vill jag undvika till varje pris.

Planen är att när väl grundplatta är på plats så ska det muras mha leca-block och tegelsten, men detta är något jag får återkomma till när jag är färdig med grundplattan.

Jag är otroligt ödmjuk och tacksam för all råd och hjälp jag kan få!

Mvh
 
Redigerat:
L
Jag förstår inte varför plattan ska isoleras om den ska vara utomhus? Isolering ska man ha om planerna är att ha t.ex värmeslingor på den, eller om den byggs in i ett uppvärmt utrymme. I detta fall framgår inte att du har de planerna. Om plattan saknar egentligt skäl till isolering, gör du bäst att skippa det. Cellplast som ligger relativt öppet utomhus är något som myror kan börja bygga bo i, det antar jag du inte tänkt dig.
 
Tack för svar, detta varit anledningen till att jag skrev här.

Jag tänkte köra cellplast för ifyllnad, men efter ditt svar måste jag tänka om. Skulle det kunna funka med 50x50 stenplattor ovanför mackadam?
 
J joleyswe skrev:
Tack för svar, detta varit anledningen till att jag skrev här.

Jag tänkte köra cellplast för ifyllnad, men efter ditt svar måste jag tänka om. Skulle det kunna funka med 50x50 stenplattor ovanför mackadam?
Det är inga som helst problem att gjuta direkt på makadam.
 
L
Enklast är plattor, det går att justera dem om mot förmodan någon skulle sätta sig, trots du att lägger markduk, bärlager, samt paddar. Men om du ska mura lecablock borde du ha en gjuten och armerad sockel under murningen, annars kan muren ta skada.
 
C C.Lundin skrev:
Det är inga som helst problem att gjuta direkt på makadam.
C C.Lundin skrev:
Det är inga som helst problem att gjuta direkt på makadam.
Tror du det skulle fungera för hela konstruktionen som kommer bestå av ca 70 leca-block + 50-60 tegelstenar samt två bänkskivor som ska gjutas i betong?

Om jag isåfall gräver 30cm, ska jag då fylla med 15cm mackadam och gjuta andra halvan, eller vad tycker du?
 
J joleyswe skrev:
Tror du det skulle fungera för hela konstruktionen som kommer bestå av ca 70 leca-block + 50-60 tegelstenar samt två bänkskivor som ska gjutas i betong?

Om jag isåfall gräver 30cm, ska jag då fylla med 15cm mackadam och gjuta andra halvan, eller vad tycker du?
Det beror ju helt på markförhållandena, 150mm betong klarar det utan vidare.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Ok, har ingen aning om vad som döljer sig under gräset, men får återkomma efter att jag börjat gräva!

Tack såhär långt, återkommer när det blir dags!
 
Hej igen,

Nu har jag gjutit grunden och har en olustig känsla av att något misslyckades. Har bifogat en bild som ni gärna får kolla på och dela era åsikter om, är det kört?

Jag tycker ytan ser sandig ut. :/
 
  • Närbild av en nygjuten betonggrund med sandig och ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joleyswe skrev:
Hej igen,

Nu har jag gjutit grunden och har en olustig känsla av att något misslyckades. Har bifogat en bild som ni gärna får kolla på och dela era åsikter om, är det kört?

Jag tycker ytan ser sandig ut. :/
Har du blandat betongen själv? Vad var det för väder när du gjöt?
 
Det var färdiga säckar från Bauhaus. Ca 34 st och risken finns väl att det antingen blev lite mer vatten än specifikationen, alternativt att jag började vattna för tidigt. Känner mig riktigt osäker.

Var ca 10 grader igår.
 
J joleyswe skrev:
Det var färdiga säckar från Bauhaus. Ca 34 st och risken finns väl att det antingen blev lite mer vatten än specifikationen, alternativt att jag började vattna för tidigt. Känner mig riktigt osäker.
Det är svårt att säga bara på en bild. De översta 10 mm har defintivt separerat.
Beroende på hur du blandat betongen kan även resterande vara kass.
Hur länge sedan gjöt du? Ett bra test kan vara att gröpa lite i ytan med en kniv t.ex.

Tänkte mest på om det ösregnade eller så. Men om du gått på och vattnat så får ju det samma effekt som regn. Temperaturen nu är ingen fara och påverkar inte separationen.
 
Gjöt igår.

Låter inte bra. :/
Vad gör man nu tycker du?
 
Här kommer fler bilder
 
  • Nyutlagd grusuppfart med kantsten i förgrunden och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betongplatta med ojämna ytor och spår av grus och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av betongtröskel och grusad gångväg med skuggor av träd och en person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joleyswe skrev:
Gjöt igår.

Låter inte bra. :/
Vad gör man nu tycker du?
Skrapa på ytan och se hur långt ned du kommer innan det blir hårt.

Efter att sett den andra bilden också så har du med största sannolikhet vattnat innan betongen bränt ordentligt.

Det värsta i så fall är ju att du behöver slipa över ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.