Kan väl tillägga lite förbrukning från min Daikin som ensamt värmer undervåningen 75m2. Den sitter i vardagsrummet med stor öppning mot trappa till entréplan. Kör 19C när vi använder rummet för att inte dö av värmeslag och 21C övrig tid på schema för att få upp lite mer värme till övervåningen.
Bilder från Daikins app.
 
  • Skärmbild från Daikins app som visar energiförbrukning i kWh för kylning och uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Daikins app som visar veckoförbrukning av värme i kWh med jämförelse mellan nuvarande och tidigare vecka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Hej
Nu har vi trillat av stolen i två månader då vi haft två elräkningar på 7500kr för november och december ... och det har ju inte varit kallt i Kungälv..............
JAPP, jag har ett relativt litet enplanshus 102 kvm med fjärrvärme och ca 5 år gamla fönster o dörrar och fick en eon-räkning på två månader, nov-dec på 3363 kr, dubbelt så hög förbrukning som samma period förra året.
Tillkommer ca 1000 kr för förbrukning från en annan leverantör
Det har hänt samma sak i fjol dock det var en sommarmånad när hastigt o (o)lustig förbrukningen fördubblades jämfört med året innan.
Jag har skrivit till eon, de har inte kunnat hitta ngt fel
Nu har jag skrivit igen men ännu inte fått svar.
Det har ingenting som ändrats varken maskinellt eller vanor, och poängterar jag har fjärrvärme!
kan inte skylla på julen, har inte satt upp många julbelysning för jag har stukat foten och inte vågat klättra på stegar.
:cry::worried:
 
GoC GoC skrev:
Jag vill påstå att 40.000kWh per år är fullt rimligt för det stora huset, 260 m2 i ett plan med fyra personer i familjen och direktverkande el plus en LL VP och 23 grader varmt inne. Är ju siffran 26.000kWh som är låg, men också rimlig med två personer och kanske 19 grader inne.
Berg/jordvärme lär spara drygt 20.000kWh/år och betalar sig snabbt i ett så stort hus med massor av rum.
Det går inte att trolla bort ett energibehov för att värma ett hus. Bara fixa billigare former än direktverkande el.
Ja det är något som man ser när man jämför uppvärmning mellan kollegorna. Ett par grader varmare i ett hus kostar stora pengar. Att sikta på 20-21 kommer leda till en hel del besparingar.

Sen är mitt förslag att ha två luftvärmepumpar. En i vardera delen av fastigheten. Som nämnts innan minskar effektiviteten av en luftvärmepump bra med avståndet och antal portaler som luften ska passera genom. det är orimligt att ha en LVP i ena delen av en stor L-formad fastighet och tro att den ska nå mer än en tredjedel effektivt.
 
Luftvärmepump duger i garage. Här har vi ett typ- hus för smacka upp vatten radiatorer med bergvärme.
Skulle tom låna till det då pengar är typ gratis nu.
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Luftvärmepump duger i garage. Här har vi ett typ- hus för smacka upp vatten radiatorer med bergvärme.
Skulle tom låna till det då pengar är typ gratis nu.
Det där beror helt på storlek och planlösning. Vi har EN värmepump som värme 70% av bottenvåningen och som ger tillskottsvärme till ovanvåningen. Pris 22 000 ink installation med ROT.

Motsvarande luft vatten som då skulle ta hela huset (+ varmvatten) + installation av vattenburna element ca 150 - 200k och markväme ännu dyrare.

Men visst, det ger längre månadskostnad, men payoff tiden är lång!

/N
 
Fruktsallad
Vi hade 1800 kWh i december och 1600 kWh i januari nu. Mellan 3-400 kWh i veckan med andra ord. Vi bor norr om Gbg så i vinter har vi haft samma sommarvärme :). Vi har ett luft/vatten system med aggregat på utsidan, en elpatron inne och en separat luftvärmepump i ett av rummen som vi kan sätta på ibland. Huset är 180 kvm från 1940 med källare och 2 våningar så det är inte direkt välisolerat som nya hus. Vi lever som vilken barnfamilj som helst med dusch, tvätt, diskmaskin, tv-apparater och datorer på hela tiden.. och har även en stor avfuktare i vårt "torkrum" i pannrummet och fullt blås på elementet där för snabb torkningseffekt av tvätten.

När vi flyttade hit hade vi en enorm förbrukning och vi tog hit en elektriker som gick igenom elen och han fann då ett vägguttag där strömmen låg och drog hela tiden. Vi ställde även in (höjde) temperaturen på luftvärmepumpen som förra ägaren sänkt för att han trodde det skulle vara billigt att inte ha för varmt. Nu går systemet optimalt med hög värme och bra tryck i elementen men vi nöjer oss med 20-21 grader inne utan att frysa. Detta har gjort att vi inte alls förbrukar lika många kWh per dygn, trots att vi inte gör något aktivt för att spara ström. Typ som att stänga till rum, släcka lampor eller inte låta tv/datorer stå på när vi gör annat men ändå är hemma. Det som drar här hemma är värmen. Inte sånt som vi gör eller använder. Sommartid när värmen i princip är avstängd och vi fortfarande har på all elektronik och lever som vi brukar så drar vi kanske 120 kWh i veckan. Knappt en fjärdedel av det vi förbrukar på vintern i kWh.

Sista posten man får kolla på är ju vad man har för elpris och leverantör. De fasta avgifterna och skatter och skit är ju rena rama rånet. Har man inte bott i hus innan och får uppleva sin första vinter i eget hus så vill man gråta mest hela tiden.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Det där beror helt på storlek och planlösning. Vi har EN värmepump som värme 70% av bottenvåningen och som ger tillskottsvärme till ovanvåningen. Pris 22 000 ink installation med ROT.

Motsvarande luft vatten som då skulle ta hela huset (+ varmvatten) + installation av vattenburna element ca 150 - 200k och markväme ännu dyrare.

Men visst, det ger längre månadskostnad, men payoff tiden är lång!

/N
Ja har man inga krav på komfort och allt man investerar i huset måste ha pay off likt en företagsekonomi så är ju en luftvärmepump fantastisk. Det här forumet är ett bra bevis på det.

Nu vet jag inte om TS är en sådan person eller en lik oss andra som konsumerar bla komfort utan att behöva räkna hem allt på kortas tid.
 
  • Gilla
mankot och 2 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Hej
Nu har vi trillat av stolen i två månader då vi haft två elräkningar på 7500kr för november och december ... och det har ju inte varit kallt i Kungälv.
Vi har elradiatorer i huset som vi köpte i juni. Samt har bytt ut dem mot nya samt installerat en luft luft. Vi har även ny isolering som sprutades in på vinden på 1/3 utav huset då vi renoverat badrum och rum sedan vi flyttade in. plus en andra saker. Men blev lite chockad utav förbrukningen och då har vi 21 grader på elementen som knappt värmer ”känns inte så varmt när man tar på dem ” föregående ägare hade förbrukning på 26000kwh per år .
Vi landar säkert på 40 000... då har vi bytt och uppgraderat huset till det bättre? Tagit den sista månaden där det sur ut som det har gått ner lite iallafall. Har dock inte bytt ut vitvarorna ännu och försökt se om det är spisen som drar extra då man kan se matlagning efter jobbet har gett uppgång på elen. Men sedan har vi perioder mitt på natten där det ”pulsar upp” .
Något som vet eller har förslag ? Kan det vara den kombinerade kyl och frysen ? Vatmvattensberedaren ? tacksam för lite möjliga svar
Det råkat inte vara så att du har infravärmare ute som du glömt att koppla ur? Hade en kompis som glömde det, och det blev dyyrt.
 
J Jpettersson_ skrev:
Det råkat inte vara så att du har infravärmare ute som du glömt att koppla ur? Hade en kompis som glömde det, och det blev dyyrt.
Inlägg #157:
"Finns inga ännu då de ligger i ouppackade då de ej hann bli installerade"
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
När vi flyttade hit hade vi en enorm förbrukning och vi tog hit en elektriker som gick igenom elen och han fann då ett vägguttag där strömmen låg och drog hela tiden.
Det där lät spännande. Vad var kopplat till uttaget som drog så mycket utan att det märktes?
 
  • Gilla
  • Wow
mugatu och 4 till
  • Laddar…
Poolen.
Är den tömd?
Är utrustningen till den verkligen avstängd?

Sen har jag varit med om att en skadad markkabel läckt ut 7-8 ampere rakt ut i marken.
 
electroluxaren skrev:
jag kör auto på min luftvärmepump året runt 24/7 och märker inget negativt på min räkning.
Då har du ingen kamin iallafall
 
Med ett sådant läkage tar det inte lång tid innan kabeln är helt förstörd och det blir kortis. 7-8 A innebär om det är 230 volt ca 1,5 kW och den effekten på en kabelskada klarar kabeln i minuter och inte i timmar.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
Ja inte vet jag, men en ytterlampa på 60 W drog 7-8 ampere...hyrt hus, så vi kopplade bara ur den.
 
Troligen hade du en "vattenkokare" i marken och för lång? ledning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.