Hemmakatten
Tyvärr, dilemma, men att äta jul- och sommarmiddag på föreningens pengar är helt olagligt. Att dessutom betala för respektives middagar är om möjligt ändå mer olagligt.

Föreningens pengar får endast användas/förbrukas för de ändamål som står i anläggningsbeslutet, och inget annat.

Finns det inget beslut att styrelsemedlemmarna ska få ett arvode, så får styrelsen sköta sitt uppdrag ändå.

Ni bör snarast i er BRF sluta med middagar och rapportera till Skatteverket de summor ni och era respektive har erhållit middagar för, och fem (5) år tillbaka. Dessa belopp måste förmånsbeskattas.

I framtiden så beslutar ni på årsstämman om ett specifikt arvode för de olika styrelsemedlemmarna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr, dilemma, men att äta jul- och sommarmiddag på föreningens pengar är helt olagligt.
Har du något rättsfall på det? Jag kan inte tänka mig annat än att det kan räknas som ett arbetsmöte och att det måste vara närmast omöjligt att komma åt (om man ens är av uppfattningen att det är olagligt).

Att ta med respektive är förstås en annan sak. Det är olämpligt, men jag skulle inte ligga sömnlös för om så skett i närtid om man bara bestämmer sig för att sluta med det.
 
Vi har en personalförening som är skild från arbetet. Alla möten sker på lunchtid för att inte ta för mycket tid av arbetsgivaren, föreningen bjuder på lunch.
Vid julbordstider bjuds det på..tada...julbord. Inga resp får följa med.
Inga problem redovisningsmässigt.
 
Hemmakatten
Man får inte ha annat än enklare förtäring, typ varm korv med bröd, vid tex en städdag. Styrelsen har oftast ett arvode och får bekosta sina julbord.

Enbart kostnader för det som ingår i anläggningsbeslutet får förekomma. Står det att det ingår skötsel av grönområden och vägar så är det endast dit de tvångsanslutna fastigheternas pengar får betalas.

Allt för många samfällighetsföreningar gör fel och tror att det är någon allmän trivselförening och lägger pengar på grillkvällar, bastukvällar och midsommarfirande. En samfällighetsförening där det är tvunget för fastigheten att vara ansluten får endast lägga pengar på kärnverksamheten.

Vill man ha ytterligare aktiviteter än de som står i anläggningsbeslutet får man bilda en förening med frivilligt medlemskap.

Har faktiskt inget rättsfall just nu att referera till. Men har läst om en förening som skickade blommor för 7-800 kr till en person, tror jag det var. Det beslutet/den kostnaden överklagade en en medlem och fick rätt.

I lag om förvaltning av samfällighet finns följande paragrafer.
"18 § En samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats. En samfällighetsförening får inte driva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose. Lag (2012:184). 19 § Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa."
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Vi har en personalförening som är skild från arbetet. Alla möten sker på lunchtid för att inte ta för mycket tid av arbetsgivaren, föreningen bjuder på lunch.
Vid julbordstider bjuds det på..tada...julbord. Inga resp får följa med.
Inga problem redovisningsmässigt.
Svarar mig själv och påminner om att ovanstående förvisso stämmer vid personalförening MEN inte gäller vid samfällighet, missade att jag var i den tråden. Sorry.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har faktiskt inget rättsfall just nu att referera till.
Kunde tänka mig det, men tack för svar.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men har läst om en förening som skickade blommor för 7-800 kr till en person, tror jag det var. Det beslutet/den kostnaden överklagade en en medlem och fick rätt.
Det har jag oerhört svårt att tro. Inte för att det är omöjligt i sak, det låter som en sorts sak styrelsen för en samfällighetsförening skulle kunna göra samtidigt som det inte är förenligt med samfällighetslagen. Men: Vem skulle driva den typen av skitsumma till domstol, och vem skulle tjurskalligt framhärda mot bättre vetande och låta det gå dit som svarande?

Oavsett vilket, att styrelsen bedömer att den sköter sitt arbete bäst över ett flådigt julbord på föreningens bekostnad och att den ger bort föreningens egendom till tredje man är helt olika saker.
 
Hemmakatten
För en del år sedan hade jag, tillsammans med andra, anledning att sätta mig in i dessa frågeställningar.

Historien om blommorna är alldeles sann, det var naturligtvis "en vän av ordning" som drev detta. Förmodligen hade han ledsnat på hur föreningen sköttes och fick nog. Vid tillfälle ska jag leta reda på rättsfallet men inte nu. Nu är jag trött, förkyld och fibern/wifi är nere (är i Portugal).

Arvode till styrelsen bestäms av årsstämman. Utöver det har styrelsen inte rätt att på eget bevåg arvodera sig mer, i form av t.ex. julbord. Det torde vara en självklarhet.

Lagen är helt klar. Medlemmarnas/fastigheternas avgifter får endast gå till de ändamål som beskrivs i anläggningsbeslutet.
 
Hemmakatten
Får nog "pudla" lite. Skyller på att jag är förkyld och trött.

Fick, felaktigt, för mig att tråden handlade om samfälligheter. Vad som gäller för BRFföreningar kan jag inte.
 
Bra där för du var helt ute o cyklade. Det går alldeles utmärkt att använda styrelsearvodet så, tänkte att det framgick av tidigare diskussion att d var dispositionen av den som avsågs :)
 
En ekonomisk förening ska verka för medlemmarnas ekonomiska bästa, att vissa i föreningen då skulle få julbord eller liknande på föreningens kostnad skulle ju kunna anses direkt bryta mot detta. Men om denna form av sammankomst främjar styrelsesamarbetet så pass mycket att den ekonomiska nyttan för föreningen överstiger kostnaden för sammankomsten så bryter man ju inte mot detta. Att detta kan vara svårt att mäta är uppenbart men om det finns en måttfullhet för kostnaden för sammankomsten så anser jag att det är väl spenderade pengar och förenligt med lagen.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
En ekonomisk förening ska verka för medlemmarnas ekonomiska bästa, att vissa i föreningen då skulle få julbord eller liknande på föreningens kostnad skulle ju kunna anses direkt bryta mot detta.
Jag uppfattar det förvisso som att i det här kontextet handlar om något som är sanktionerat av medlemmarna som ett "skattefritt" alternativ till styrelsearvode. Så det är nog mer en skattefråga än något annat.

Jag har själv blivit "arvoderad" på detta sätt ganska många gånger och måste säga att det är rätt tveksamt. Det måste ju uppnå en viss nivå om det skall fylla en funktion som alternativ till arvode. Det har inte varit ett arbetsmöte med dagens lunch och lättöl om man säger så.
 
C cpalm skrev:
Jag uppfattar det förvisso som att i det här kontextet handlar om något som är sanktionerat av medlemmarna som ett "skattefritt" alternativ till styrelsearvode. Så det är nog mer en skattefråga än något annat.
Det får inte bli ett alternativ då blandar man äpplen och päron.

Iaf om man återgår till alternativ styrelseersättning så är det fullt möjligt att besluta om ändrade avgiftsgrunder så att en person som råkar sitta i styrelsen får betala mindre i avgift. Men om själva syftet är att undgå skatt så är agerandet ytterst tveksamt. Men om stämman godkänner förfarandet är det möjligt att det är lagligt.

Sen så finns det egenförvaltning, man kan få nedsättning av avgiften motsvarande den föreningsandel man har om man genomför underhåll. Detta lämpar sig bra i föreningar med mindre antal lägenheter.

Julgåva bör fungera också. Men överlag så om man har en liten förening så är kostnaderna för sociala avgifter så stora att man bör försöka vara arvodesfria. Då tycker jag att man kanske ska låta styrelsen få lite mer ekonomiskt spelrum med vad gäller att förädla föreningen. Typ öka på budgeten med 10kkr tusen i ett område som man önskar. Bara det man väljer är till fördel för alla medlemmar så bör det vara ok skattemässigt.
 
C
M merbanan skrev:
Det får inte bli ett alternativ då blandar man äpplen och päron.
Hur menar du att man blandar äpplen och päron?
 
C cpalm skrev:
Hur menar du att man blandar äpplen och päron?
Antingen är uppdraget arvoderat eller inte. Teambuilding/fortbildning ska inte vara beroende på om man får pengar eller inte. Sen kan man ju glida in i en gråzon inofficiellt men officiellt skall det vara en tydlig hållning.
 
C
M merbanan skrev:
Antingen är uppdraget arvoderat eller inte. Teambuilding/fortbildning ska inte vara beroende på om man får pengar eller inte. Sen kan man ju glida in i en gråzon inofficiellt men officiellt skall det vara en tydlig hållning.
Låt mig ge ett exempel på hur jag tror detta normalt går till för att ge det lite mer kontext, och det är min uppfattning att det är relativt vanligt förekommande;
Ta en förening som inte arvoderat styrelsen historiskt. Under punkten styrelsearvode på stämman säger plötsligt någon medlem en dag - "Jag föreslår att styrelsen skall få äta en påkostad middag på föreningens bekostnad som tack för sina insatser". - "Ja, jättebra idé!" instämmer övriga medlemmar och så antar stämman detta förslag som sitt beslut.

Med det beslutet i protokollet är det knappast bedrägligt gentemot föreningen att styrelsen inkasserar premien och äter gott på föreningens bekostnad. Det har inget med teambuilding, fortbildning, ekonomisk nytta, främjande av styrelsearbete, föreningens bästa eller måttfullhet att göra alls. Däremot anser jag att värdet av en sådan ersättning skattemässigt skall betraktas som arvode, vilket dock knappast sker i praktiken i förekommande fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.