L Lenza skrev:
Tycker spontant att det låter extremt att byta taket efter 2månader man bott i kåken
Vad du tycker om TS beslut att byta tak har knappast något som helst med denna skada att göra! :thumbdown:
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
harry73
Pytt Pytt skrev:
Så du tycker inte att de i detta fallet kunde inse att detta kan hända och åtminstone ge en varning till husägaren som eventuellt bryr sig om hur uppfarten ser ut?
Jo absolut, men det är inte samma sak som att förvänta sig att alla hantverkare gör det.
Pytt Pytt skrev:
Du tycker det är upp till den som orsakar en skada att avgöra om den är "riktig" eller inte, inte den som råkar ut för den?
Jag tycker absolut inte att det bara är upp till kunden att bestämma hur allvarligt skadan är och hur hög ersättningen ska bli.
Det är inte samma sak som att hantverkaren får bestämma ensamt. Men kommer man inte överens, får det bli tinget i slutänden
 
harry73 harry73 skrev:
Jo absolut, men det är inte samma sak som att förvänta sig att alla hantverkare gör det.
Jo jag förväntar mig att alla hantverkare förebygger och informerar om skador som kan uppkomma på grund av deras arbete, om de har rimlig möjlighet att förutse dessa skador. I denna tråd finns det många som till och med menar att lekmannen TS borde ha insett att skador kunde uppstå. I så fall borde det vara tämligen uppenbart att även hantverkaren borde ha insett detta.

harry73 harry73 skrev:
Jag tycker absolut inte att det bara är upp till kunden att bestämma hur allvarligt skadan är och hur hög ersättningen ska bli. Det är inte samma sak som att hantverkaren får bestämma ensamt. Men kommer man inte överens, får det bli tinget i slutänden
Nej här har väl ingen av parterna mer "rätt" att bedöma skadans storlek och i sista hand blir det väl som du säger domstolarna. Nu får vi väl hoppas och tro att det inte behöver gå så långt här.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
I denna tråd finns det många som till och med menar att lekmannen TS borde ha insett att skador kunde uppstå.
Inte riktigt, finns kanske 2 inlägg som implicerar att ts borde insett
 
L Lenza skrev:
Det är mer naturligt att husägaren ser det som en läropeng. Då kan hen inför nästa jobb ta sig tid att fundera igenom vad som ska göras, ta reda på information om man inte vet. Det är ofta många val som ska göras ändå när saker behöver renoveras, det skadar inte med eftertänksamhet. Tycker spontant att det låter extremt att byta taket efter 2månader man bott i kåken, då kan man helt enkelt inte tänkt igenom vad totalbehovet är i renoveringsväg. Men är syftet att snart sälja kan takbytet förstås behövas, för att hinna med det andra.

Edit: T.ex. en dränering runt kåken kommer att göra frågan irrelevant gällande märken i asfalten.
Vad spelar det för roll att man gör ett takbyte efter att man bott i huset i 2 månader?
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
harry73
Det fattar jag inte heller, det kan vara en förutsättnkng för att kunna flytta in
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jo absolut, men det är inte samma sak som att förvänta sig att alla hantverkare gör det.
Men det bör man väl ändå förvänta sig, att folk sköter sina jobb? Och när de missar något, så tar de ansvar för det.
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker absolut inte att det bara är upp till kunden att bestämma hur allvarligt skadan är och hur hög ersättningen ska bli.
Det är inte samma sak som att hantverkaren får bestämma ensamt. Men kommer man inte överens, får det bli tinget i slutänden
Nej, jag tycker inte heller att kunden ensam kan bestämma hur hög ersättningen blir, det är det jag menar med
Pytt Pytt skrev:
Omfattningen och ersättningen kan alltid diskuteras
Men att tvärsäkert säga att "det är ingen riktig skada" för att det inte hade stört dig, tycker jag är fel. Det är alltid en subjektiv bedömning vad man anser vara ett problem eller inte, men har det skett åverkan på en ägodel så tycker jag faktiskt att det helt är upp till ägare att avgöra om det är något att bry sig om. Åtgärden eller ersättningen kanske blir mycket liten, även till den grad att man hellre fixar det själv än säger något, men då har man åtminstone gjort den bedömningen själv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Inte riktigt, finns kanske 2 inlägg som implicerar att ts borde insett
Ja ska vi vara såna så... ;)

harry73 harry73 skrev:
Det borde vara ts ansvar att se till att uppfarten har tillräckligt bärighet.
M Maledictus skrev:
Att entreprenören visste att ett krokflak fyllt med tegel blir rejält tungt är nog ganska troligt. Frågan är om inte du också borde insett det, eller kanske i alla fall frågat?
L Lenza skrev:
Om det var viktigt att asfalten skulle vara opåverkad måste man förmedla det innan så fördyrande åtgärder för skydda uppfarten, kan vidtas och tas med i offerten.
M Morten Alper skrev:
Det är byggherrens ansvar.
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Du borde bett dom ställa containern på vägen och springa dit med allt de tog ner från taket.
L Lenza skrev:
Det är mer naturligt att husägaren ser det som en läropeng.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
problemet såna här gånger är att det är så många inblandade i kedjan och den längst ner, dvs den som kör ut containern är den som vet minst och gör det den ska. De har antagligen varken pratat med husägare, byggare eller någon annan om någonting. De får en arbetsorder bara, ställ ut ett flak eller container bara och är det en mindre nogräknad individ så ställs det/rullas av bara och så åker de. Idag är det få som är måna om yrket och har yrkesstolthet. Allt ska ut på minsta möjliga tid bara för då får man in mest uppdrag på givna timmar.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
L
A Ace83 skrev:
Vad spelar det för roll att man gör ett takbyte efter att man bott i huset i 2 månader?
Det är en relevant fråga att fundera på eftersom vi inte vet det totala renoveringsbehovet på kåken. Om du ändå ska lägga om uppfarten senare pga en annan åtgärd är skadan inte lika aktuell att bråka om. Har man koll på hela renoveringsbehovet efter 2mån, kanske inte.
 
L Lenza skrev:
vi inte vet det totala renoveringsbehovet på kåken.
På vilket sätt är det relevant här? :thinking:

L Lenza skrev:
Om du ändå ska lägga om uppfarten senare pga en annan åtgärd är skadan inte lika aktuell att bråka om.
Vi kan nog anta att TS inte ser det på detta sätt då tråden i så fall troligen inte hade funnits. ;)

L Lenza skrev:
Har man koll på hela renoveringsbehovet efter 2mån, kanske inte.
Och återigen, vad har det med detta att göra??? :rolleyes:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Det är en relevant fråga att fundera på eftersom vi inte vet det totala renoveringsbehovet på kåken. Om du ändå ska lägga om uppfarten senare pga en annan åtgärd är skadan inte lika aktuell att bråka om. Har man koll på hela renoveringsbehovet efter 2mån, kanske inte.
Vi ska inte lägga om asfalten, om vi nu hade planer på att göra det hade jag inte startat denna tråd. Vi hade koll på renoveringsbehovet innan vi köpte huset.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Ja ska vi vara såna så... ;)
Att skriva att det är ts ansvar, betyder inte att ts borde insett. Det betyder framförallt att det är ts ansvar.
Säg att entreprenören vid takbytet hade upptäckt att takkonstruktionen var i sämre skick och delvis borde bytas, men i offerten räknade man bara med nya pannor och takpapp.
Vem bär ansvaret då? Med ansvaret menar jag vem står för kostnaderna?
 
F Finndjävel skrev:
Vidden av problemet här tar ändå priset, TS har bokstavligen ett berg att bestiga nu varje gång han ska lämna huset, det kan inte vara lätt att orka upp ur sängen då.
Fast i ärlighetens namn är det inte TS som driver denna tråd framåt. Jag tycker TS håller en väldigt rimlig nivå här. Att vi sen är några andra som är debattglada kan vi knappast lasta TS för. :oops::surprised:
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Fascinerande, Ibland undrar man om det finns nån sak som är tillräckligt liten för att det inte ska gå att bråka om den? Vidden av problemet här tar ändå priset, TS har bokstavligen ett berg att bestiga nu varje gång han ska lämna huset, det kan inte vara lätt att orka upp ur sängen då.
Jo jag grubblar varje gång jag går ut från huset, tänk om nån råkar snubbla o nedsänkningarna i asfalten och råkar bryta benet. Eller om det bildas is i hålen och jag råkar bromsa med bilen på just de isfläckarna och bilen kör in i huset så hela huset rasar...man vet ju aldrig
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.