Alfredo Alfredo skrev:
Fast det behöver man normalt inte kontrollera utom möjligen på okända vägar i Norrlands inland. Dessutom kan man ha en reservdunk där bak så man klarar sig tio mil extra om man tänkt fel.
När man semestrar är det väl bara okända vägar? :)

Skämt å sido.. det är bra många som fått soppatorsk i sina dagar, trots att det funnits många mackar ganska nära. Problemen löses bara på olika vis.. hjälp av någon som har en reservtank i bilen/hemma.. vs hjälp i vilket hus som helst som har el..

Däremot har jag inte riktigt forskat i saken hur bärgningsbilarna är utrustade.. om de har hjälp (el..) till elbilar, ellerbom de kör en till närmsta ”elstolpe” i den situationen man får ”eltorsk” :thinking::) .. ((om man nu har en sådan försäkring)
 
H hydrolift skrev:
* Köpa in och äga en bil ihop är nog ingen höjdare i ett grannskap. Någon måste ta ansvar och styra upp. Lär sluta i många ovänskaper och någon som får lägga en massa tid på att styra upp.
Vi delar redan olika grejer i byn och det är inget konstigt. Finns t.ex. ett släp som flera nyttjar. Vi sköter om vår gemensamma väg också i gott samarbete. När vi hade asbestcontainer fick alla komma med sin asbest om de ville.
Ser inte det som ett stort problem att man kan låna en dragbil om det handlar om få gånger per år. Den som behöver den menst kan använda den och låna ut den mot skälig ersättning eller gentjänster.

Hur det fungerar med delade resurser är säkert olika på olika håll, men märkligt nog har jag alltid lyckats att hamna i sammanhang där det flyter på bra och alla vill det gemensammas bästa.
 
Snigla Snigla skrev:
När man semestrar är det väl bara okända vägar? :)

Skämt å sido.. det är bra många som fått soppatorsk i sina dagar, trots att det funnits många mackar ganska nära. Problemen löses bara på olika vis.. hjälp av någon som har en reservtank i bilen/hemma.. vs hjälp i vilket hus som helst som har el..

Däremot har jag inte riktigt forskat i saken hur bärgningsbilarna är utrustade.. om de har hjälp (el..) till elbilar, ellerbom de kör en till närmsta ”elstolpe” i den situationen man får ”eltorsk” :thinking::) .. ((om man nu har en sådan försäkring)
Varningarna en elbil börjar kommunicera till dig när du börjar närma dig tomt batteri kan nästan jämföras med att vakna upp med ett avhugget hästhuvud i sängen, dvs budskapet är tydligt så torskar du så har du förmodligen chansat rejält :)

Jag har förstått det som att CCS-standarden tillåter strömmen att gå åt båda hållen, dvs det finns inga praktiska hinder för tillverkarna att tillåta att man kan "slanga" från en elbil till en annan, bara att hoppas på att den lösningen implementeras i framtiden.
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
harry73
Skulle vara kul om man hittar ett sätt att ena bile kan ladda en annan under färd. Till exempel att en bil puttar oxh den andra laddar batterierna genom att bromsa.
Det kanske blir möjligt när man har självstyrande bilar som kan kommunicera med varandra
 
T tompaah7503 skrev:
Ser inte det som ett stort problem att man kan låna en dragbil om det handlar om få gånger per år.
Tror du inte problemet blir större om vi går från ett läge där "nästan alla" har drag till ett läge där "knappt någon" har drag?
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte problemet blir större om vi går från ett läge där "nästan alla" har drag till ett läge där "knappt någon" har drag?
Mjo kan hända att det blir problem om det går för långt. Men fortfarande är det idag så att det är säkert mindre än 1 av 1000 personbilsresor som görs med släpvagn på kroken. Så statistiskt sett skulle en dragkroksbil på 1000 bilägare räcka, nu funkar det inte så i praktiken men säg att åtminstone 10 bilägare kunde dela på en dragbil.
Det skulle betyda att 9 av 10 bilar inte hade behövt ha någon möjlig dragvikt alls.
 
T tompaah7503 skrev:
åtminstone 10 bilägare kunde dela på en dragbil.
om det inte vore för att återvinningen i byn är öppen en eftermiddag varannan vecka och då ska "alla" dit... Överdriver lite men jag tror de praktiska problemen är större än vad du tror. Framtiden lär väl visa om jag är en sur pessimist eller du en överdriven optimist. :D
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Skulle vara kul om man hittar ett sätt att ena bile kan ladda en annan under färd. Till exempel att en bil puttar oxh den andra laddar batterierna genom att bromsa.
Det kanske blir möjligt när man har självstyrande bilar som kan kommunicera med varandra
Det finns (minst) en video på Youtube där man laddar en elbil genom att bromsa när man bogseras. Det snabbaste sättet att ladda då regenereringen på de flesta bilar är större än laddeffekten.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det behöver man normalt inte kontrollera utom möjligen på okända vägar i Norrlands inland. Dessutom kan man ha en reservdunk där bak så man klarar sig tio mil extra om man tänkt fel.
Och så kan man alltid tanka lite snabbt för säkerhets skull när man passerar en mack, det brukar vi göra på campingsemestern. Det tar ju bara 5 minuter att tanka 40-50 mil extra räckvidd.

Bränslebilar har heller inte problemet med att de inte mår bra av att tankas fullt hela tiden. Tvärtom går det alldeles utmärkt att alltid tanka fullt. Går lika fort att tanka från 80% till 100% som från 60% till 80%.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
hjälp av någon som har en reservtank i bilen/hemma.. vs hjälp i vilket hus som helst som har el..
Det där argumentet återkommer hela tiden. Är det nån som försökt ringa på i ett främmande hus och fråga om man får ladda bilen?

Reservdunk kan man köpa på macken, dit man kan promenera eller i värsta fall få lift med nån. Hur gör man med en elbil om man får stopp mitt på vägen? Det går ju inte att åka och hämta en reservdunk, åker man och hämtar ett elverk och tankar från eller?

Ok, så småningom kommer man kanske kunna "tanka över" el från en annan bil, men hur många kommer vara villiga att dela med sig av sin begränsade räckvidd till nån klantskalle som fått tomt batteri?

En nyfiken fråga: Hur fungerar det att bogsera en elbil som har tomt batteri? Går det ens eller är det bara bärgare som gäller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
om det inte vore för att återvinningen i byn är öppen en eftermiddag varannan vecka och då ska "alla" dit... Överdriver lite men jag tror de praktiska problemen är större än vad du tror. Framtiden lär väl visa om jag är en sur pessimist eller du en överdriven optimist. :D
Själv hoppas jag att vi kanske får se en ambulerande återvinning istället. Självkörande då, som kör runt på helgen och stannar utanför huset, så är det bara att fylla på.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Går lika fort att tanka från 80% till 100% som från 60% till 80%.
och även nästan lika fort från 60% till 100% och nästan även från 0% till 100%.
 
T tompaah7503 skrev:
Att snabbladda är något elbilister gör i undantagsfall, då man inte kunnat planera på annat sätt. Det är inget som hör till vardagen.

Att fossilister nu skadeglatt skriker "Kolla, det är dyrare med elbil än bensinbil" när Ionity höjt sina priser är jämförtbart med att ett gäng grottmänniskor står och skriker "Kolla, det kostar 2500 kr per natt att bo i ett sånt där HUS, ha ha, jag ska ju att det skulle ångra sig de som skaffar HUS" när det är ett affärsresenärshotell de avser och människor i själva verket brukar bo för en hundralapp där hemma (i ett hus..).
Jag har företagsbil som är elbil och jag snabbladdar enbart. Har inga andra alternativ att tillgå. Detta är inte mitt val utan företaget som valt en grön image. Det vore intressant hur många som är drabbad på liknande sätt.
 
harry73
N Nerre skrev:
En nyfiken fråga: Hur fungerar det att bogsera en elbil som har tomt batteri? Går det ens eller är det bara bärgare som gäller?
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns (minst) en video på Youtube där man laddar en elbil genom att bromsa när man bogseras. Det snabbaste sättet att ladda då regenereringen på de flesta bilar är större än laddeffekten.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har företagsbil som är elbil och jag snabbladdar enbart. Har inga andra alternativ att tillgå. Detta är inte mitt val utan företaget som valt en grön image. Det vore intressant hur många som är drabbad på liknande sätt.
Det är tråkigt att du inte har bra laddmöjligheter, det höjer upplevelsen något enormt och är enligt mitt tycke en förutsättning för att ha elbil om man inte är väldigt villig att åka iväg och ladda. Tycker ditt jobb borde erbjuda laddmöjlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.