Mats-S
Vi ska byta ut hela vårat kök, och har därför gjort en seriös koll hos dom vanliga svenska och finska kökstillverkarna.

IKEA gick bort direkt, dom är klart begränsade i sina standardmått, både bredd och höjd. Vi har krav på 70 cm höga överskåp, samt 50 cm breda över/underskåp. IKEA har ingenting av detta. Värt att tänka på, så att ni inte slösar tid hos dom om ni är i samma sits :) Dom kan säkert specialbygga dom skåpen, men då är det bättre att köpa rätt från början.

Marbodal har ett klart bättre utbud på skåp, även Ballingslöv och Puustelli uppfyller vår kravspec.

Järfälla kök (bakom IKEA Barkarby) specialtillverkar luckor, vi hade tänkt anlita dom till våra planerade IKEA-stommar, men det föll som sagt på IKEA:s dåliga mått. Men Järfälla kök gav ett mycket bra intryck, grymt serviceminded personal, prisbilden väldigt bra dessutom :)
Dom specialtillverkar även luckor till Marbodal mfl. så värt att kolla där om ni tex inte hittar exakt rätt färg på orginalluckorna.
 
Redigerat:
Har köpt 4 nya kök vid det här laget, varav 1 IKEA. (Bara till nybyggen). De 3 andra har köpts av en lokal (Skåne) köksbyggare och har innefattat allt arbete och allt material. Om man ska jämföra med IKEA, måste man jämföra med de arbetsmägder man själv behöver göra i form av att köra dit, hämta, packa upp osv. För mina del har det varit jämt upp mellan IKEA och lokala byggaren för liknade kök med högre kvalitet (tjockare stommar m.m.). Men då har jag räknat att min tid också har ett pris. Jag kan t.ex. arbeta mer och låta någon annan montera köket eller göra allting själv. Det är också stor variation mellan köksbyggare på samma underlag, så att ta in flera offerter rekommenderas!
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Järfälla och andra tillverkare gör luckor i den storlek man vill ha. Då kan man bygga egna stommar och få betalt för nedlagd tid i skoj. Nackdelen med att köra IKEAs stommar är ju att det blir fult och inte alls platsbyggt på insidan. Och att man absolut måste såga i dem pga måtten... Jag har hälften hälften.
Öppet köksskåp med tallrikar och glas, till synes hemmabyggt mot en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen låda i ett grönt platsbyggt kök som visar köksredskap och en stängd låda ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Fredric L och 2 till
  • Laddar…
Jag fattar ärligt talat inte, vad är det för fel på Ikeas luckor?
Känns som ett ilandsproblem...

Om någon har en halv miljon extra att spendera kan ni gärna ge dem till mig.

Om det är något som jag skulle klaga på sånär det Ikeas stomme som lätt "frasas" upp i kanten så den vita färgen lossnar.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Har köpt 4 nya kök vid det här laget, varav 1 IKEA. (Bara till nybyggen). De 3 andra har köpts av en lokal (Skåne) köksbyggare och har innefattat allt arbete och allt material. Om man ska jämföra med IKEA, måste man jämföra med de arbetsmägder man själv behöver göra i form av att köra dit, hämta, packa upp osv. För mina del har det varit jämt upp mellan IKEA och lokala byggaren för liknade kök med högre kvalitet (tjockare stommar m.m.). Men då har jag räknat att min tid också har ett pris. Jag kan t.ex. arbeta mer och låta någon annan montera köket eller göra allting själv. Det är också stor variation mellan köksbyggare på samma underlag, så att ta in flera offerter rekommenderas!
Vad är det för lokal köksbyggare du anlitat? Är i begrepp att renovera kök och behöver tips på någon bra byggare.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Har köpt 4 nya kök vid det här laget, varav 1 IKEA. (Bara till nybyggen). De 3 andra har köpts av en lokal (Skåne) köksbyggare och har innefattat allt arbete och allt material. Om man ska jämföra med IKEA, måste man jämföra med de arbetsmägder man själv behöver göra i form av att köra dit, hämta, packa upp osv. För mina del har det varit jämt upp mellan IKEA och lokala byggaren för liknade kök med högre kvalitet (tjockare stommar m.m.). Men då har jag räknat att min tid också har ett pris. Jag kan t.ex. arbeta mer och låta någon annan montera köket eller göra allting själv. Det är också stor variation mellan köksbyggare på samma underlag, så att ta in flera offerter rekommenderas!
Håller med i mycket men måste tillägga att Ikea har en mycket bra plock och leveransservice. 1 gång av 5 kök levererade har det felat på material och det berodde på ett missförstånd.
kostar typ 1500 att få allt plockat, levererat och inburet.
 
  • Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Snacka om kasta pärlor åt svinen.

Jag antar att man gör detta för att sen säga att man inte har ett IKEA-kök, bättre att göra det ordentligt från början.
 
dd88 dd88 skrev:
Snacka om kasta pärlor åt svinen.
Ja, då är väl jag ett av svinen.
Vårt kök, byggt år 2010, är byggt helt med IKEAs skåp och dörrar.
Funkar utmärkt och är snyggt. Ingen har klagat på att det ser sunkigt ut.

Och det ni, eller "redaktören", kallar platsbyggt, är ju inte det.
De detaljerna är tillverkade på ett annat snickeri eller en annan fabrik än IKEAs bara.
Men byggt på plats? Knappast!
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
B Berga9a skrev:
Vad är det för lokal köksbyggare du anlitat? Är i begrepp att renovera kök och behöver tips på någon bra byggare.
Skicka meddelande till mig. Vill inte köra reklm
B Berga9a skrev:
Vad är det för lokal köksbyggare du anlitat? Är i begrepp att renovera kök och behöver tips på någon bra byggare.
tttomten TomasJor skrev:
Håller med i mycket men måste tillägga att Ikea har en mycket bra plock och leveransservice. 1 gång av 5 kök levererade har det felat på material och det berodde på ett missförstånd.
kostar typ 1500 att få allt plockat, levererat och inburet.
Det är säkert helt OK med IKEA, men jag menar att man ska ta med sin arbetstid och körning också i jämförelser..
 
banjoragge banjoragge skrev:
Det är säkert helt OK med IKEA, men jag menar att man ska ta med sin arbetstid och körning också i jämförelser..
Självklart ska man ta sin med sin arbetstid, tex att skruva ihop stommarna mm. men vad är det för körning du menar?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Mats-S
tttomten TomasJor skrev:
Självklart ska man ta sin med sin arbetstid, tex att skruva ihop stommarna mm. men vad är det för körning du menar?
Flera av IKEA:s konkurrenter, typ Marbodal(?), Ballingslöv och Puustelli, levererar skåpen färdiga för uppsättning, vilket är en avsevärd tidsbesparing.

dannedd dannedd skrev:
Jag fattar ärligt talat inte, vad är det för fel på Ikeas luckor?
Känns som ett ilandsproblem...
Om någon har en halv miljon extra att spendera kan ni gärna ge dem till mig.
Om man som vi räknar med att köket ska hålla i 20 år, så är det inga "pärlor för svinen" att välja bort IKEA, prisskillnaden blir marginell om man slår ut det över tiden.

"Felet" dvs begränsningen med IKEA:s kök är att dom har väldigt snålt med olika färger på luckorna, men visst, gillar man vitt "kontorsmiljö" så är dom nog helt ok så länge deras begränsade mått på skåpen funkar :)
Men färgproblemet löser som sagt Järfälla, som ligger typ 300 meter bakom IKEA, lite kul faktiskt att dom ligger så nära :)
 
Redigerat:
Byggt två ikea kök utan problem. Visst problem med deras 20 cm system men alla luckor har hållit sig fina!
 
hscn hscn skrev:
Att välja Marbodal före IKEA verkar inte vara någon jättebra idé. Kantsvällda luckor är riktigt sunkigt.
[länk]
Finns det någon nyare jämförelse? denna är från 2011.
 
  • Gilla
Gunnahr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.