Var det någon av er som köpte en RS 400/350? Hur fungerade det?
 
Ja, jag köpte en 350 från Bauhaus. Fungerar precis som man kan förvänta sig. Hög kapacitet, har matat på rätt så bra genom den och den tuggar bara på. Enda nackdelen som jag har upplevt är att när man ställer en kärra under sållet som skall fånga upp den sållade jorden så hamnar mycket sållad jord vid sidan om kärran så man får skyffla upp det manuellt. Men skräpet (stenar, kvistar etc.) åker fint ut i bakkant och landar i kärran som står där.
 
  • Gilla
ecoistic och 1 till
  • Laddar…
Det låter riktigt bra! Får nog bli en sån under våren. Tack för att du tog dig tid att svara.
 
  • Gilla
Twisted
  • Laddar…
windestal
T Twisted skrev:
Ja, jag köpte en 350 från Bauhaus. Fungerar precis som man kan förvänta sig. Hög kapacitet, har matat på rätt så bra genom den och den tuggar bara på. Enda nackdelen som jag har upplevt är att när man ställer en kärra under sållet som skall fånga upp den sållade jorden så hamnar mycket sållad jord vid sidan om kärran så man får skyffla upp det manuellt. Men skräpet (stenar, kvistar etc.) åker fint ut i bakkant och landar i kärran som står där.
Hur klarade den jordkokor som satt ihop med typ gräsrötter och sådant?
 
windestal windestal skrev:
Hur klarade den jordkokor som satt ihop med typ gräsrötter och sådant?
Rätt så hyfsat, har man för hög lutning på den så kan det finnas en del jord kvar på rötterna. Jag har gjort så att när kärran med ”skräp” är full så har jag slängt in det en gång till i sållern och då har jag inte haft någon jord kvar i skräpkärran.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Sådärja! Nu beställde jag en RS400 på Bauhaus (enda modellen just nu). Den skall få testa allt ifrån fet kompost, kompakt åkerjord, återvunnen Renova-jord till gamla schakthögar med blandat innehåll. Schakthögarna innehåller en faslig mängd småsten, typ makadam och lite större, som svår att hantera osållad....och ogräs på allt, naturligtvis.

Återkommer med omdöme.
 
Superspännande, jag fick ochså en blänkare om det men har inte tid att använda den före April. Du får gärna berätta vad du tycker.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sådärja! Nu beställde jag en RS400 på Bauhaus (enda modellen just nu). Den skall få testa allt ifrån fet kompost, kompakt åkerjord, återvunnen Renova-jord till gamla schakthögar med blandat innehåll. Schakthögarna innehåller en faslig mängd småsten, typ makadam och lite större, som svår att hantera osållad....och ogräs på allt, naturligtvis.

Återkommer med omdöme.
Ska bli spännande att höra dina synpunkter. Ett tips är att testa lite olika vinklar på trumman för att få det som du vill beroende på vad du lastar i den. Jag fick testa en hel del olika innan jag hittade rätt vinkel så att den hinner slå sönder större jordkakor och att den jorden sållas ut utan att sten, grenar etc bara åker runt och inte åker ut i bakändan.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sådärja! Nu beställde jag en RS400 på Bauhaus (enda modellen just nu). Den skall få testa allt ifrån fet kompost, kompakt åkerjord, återvunnen Renova-jord till gamla schakthögar med blandat innehåll. Schakthögarna innehåller en faslig mängd småsten, typ makadam och lite större, som svår att hantera osållad....och ogräs på allt, naturligtvis.

Återkommer med omdöme.
Hur har det gått?
Vi har kompakt lerjord på vår tomt som behövs göras något åt. Orkar/klarar denna lerjord?

Överväger att ge den till sambon i påskpresent. Ja. Jag är en romantiker ;)

Vore supertacksam för din input.
 
D Daaaaaniel skrev:
Hur har det gått?
Vi har kompakt lerjord på vår tomt som behövs göras något åt. Orkar/klarar denna lerjord?

Överväger att ge den till sambon i påskpresent. Ja. Jag är en romantiker ;)

Vore supertacksam för din input.
Hela vintern och vårvintern har varit ett enda blött kladd, så det har inte blivit mycket sållande än. Kan konstatera att blöt kompost behöver köra utan innernätet. Grusblandad jord och torrare matrial funkar fint. Jag förväntar mig börja om några veckor när det mesta har torkat upp.
Kompakt åkerjord klarar den utan problem när det inte är sjöblött. Lerjord har jag ingen att testa med.
 
Jag kan också notera att den sprätter den siktade fraktionen lite utanför skottkärran (Ekeby 110 l), så den behöver nog ett stänkskydd på vänster sida framifrån sett. Kanske en gummiduk skulle funka...
 
Hallå jordälskare! Läste här för ett tag sedan och blev väldigt sugen på en rs400, men fick svar av Bauhaus att de inte har någon plan att plocka in några fler framåt. Vet ni om man kan få tag i en på annat håll? Mina sökningar har inte burit någon frukt.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Jag är klar med min, har ingen mer jord i trädgården som behöver sållas. Gick mycket snabbare och effektivare än jag trodde med min 350. Den finns i Skåne om det är av intresse.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
T Twisted skrev:
Jag är klar med min, har ingen mer jord i trädgården som behöver sållas. Gick mycket snabbare och effektivare än jag trodde med min 350. Den finns i Skåne om det är av intresse.
Jag kan vara 2a på den om TS inte är intresserad?
 
T Twisted skrev:
Jag är klar med min, har ingen mer jord i trädgården som behöver sållas. Gick mycket snabbare och effektivare än jag trodde med min 350. Den finns i Skåne om det är av intresse.
Väldigt intressant! Hur mycket har du tänkt dig för den?
Har du någon koll på om det går att skicka, blir ju ett ganska stort paket och jag bor i Sörmland så har en bit att åka annars!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.