Det var inte riktigt klart i bastun ändå. Efter att filosoferat några kvällar bestämde jag mig för en grej till.

Bastu under renovering med borttagen sten och ett pågående bygge av ett podie runt ett elektriskt aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick börja med att plocka bort all sten igen, bygga ett litet podie och sedan lirka ihop regelverket. Aggregatet höjs i samband med detta 15cm.

Renoveringsarbete i bastu med regelverk för podie runt ett svart bastuaggregat och träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen till detta är dels att jag tror värmen blir bättre med aggregatet högre upp men framför allt ville jag ”bygga in” det. Tycker det är riktigt snyggt. Och lika bra att göra det nu när snickarbyxorna ändå är på liksom :)

Bastuaggregat omgivet av stenar på ett nybyggt träpodie för höjd och säkerhet i en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett bastuaggregat placerat på ett nybyggt träpodie för bättre värmespridning och skydd inuti en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, meckigt och bökigt. Hade varit enklare och gjort tidigare men vad fan. Det var värt det! Blev en klar förbättring. Dessutom blev det lite naturligt skydd så det ska mycket till om någon ska ramla in i aggregatet nu.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr värmen blir sämre i och med att du flyttat upp aggregatet. Min erfarenhet är att det upplevs varmare om man sitter ovanför aggregatet. I någon mån hänger det förstås ihop med hur värmen stiger, och då borde det inte spela jättestor roll hur aggregatet sitter. Men jag tror det ändå. Kanske har det med strålningsvärme att göra, eller hur luften strömmar, jag vet inte.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror tyvärr värmen blir sämre i och med att du flyttat upp aggregatet. Min erfarenhet är att det upplevs varmare om man sitter ovanför aggregatet. I någon mån hänger det förstås ihop med hur värmen stiger, och då borde det inte spela jättestor roll hur aggregatet sitter. Men jag tror det ändå. Kanske har det med strålningsvärme att göra, eller hur luften strömmar, jag vet inte.
Har nu provat ett par gånger och det blev i alla fall inte en försämring.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Interiör av bastu med träbänkar, stenugn och hink med slev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insida av bastu med träbänkar, väggpanel i trä, svarta golvplattor och bastuaggregat med kopparhink och skopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick till ett par bra helhetsbilder.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Världsklass! Blev bastusugen!
 
Riktigt snyggt! Ser ut att vara fin utsikt också, om man sommarbastar, annars känns det som om det alltid är mörkt så här års.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Grymt snyggt!
Tack! :)
 
Riktigt trevligt!

Planerar själv en liknande byggnad på tomten och funderar lite på hur du löste ventilationen och hur värmen upplevs? Var satte du inluften och var kommer den från, utifrån eller från duschrummet? Ser att det sitter en utluftsventil ovanför lavarna, är den för vädring eller är det den "ordinarie" utluftsventilen? Om inte, var har du satt utluften? Och hur upplever du temperaturskiktningen med din lösning? Har skummat lite olika tillverkares rekommendationer och t ex Tylö vill väl att inluften ska vara under aggregatet och Harvia ovanför t ex?

Många frågor men vore intressant att få höra hur det blev!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Världsklass! Blev bastusugen!
Tack! Ja, jag har alltid älskat att basta men aldrig haft en bastu i hemmet. Så underbart att äntligen kunna ta en bastu precis när man känner för det (vilket är ofta den här årstiden :) )
 
U ulfalf skrev:
Riktigt trevligt!

Planerar själv en liknande byggnad på tomten och funderar lite på hur du löste ventilationen och hur värmen upplevs? Var satte du inluften och var kommer den från, utifrån eller från duschrummet? Ser att det sitter en utluftsventil ovanför lavarna, är den för vädring eller är det den "ordinarie" utluftsventilen? Om inte, var har du satt utluften? Och hur upplever du temperaturskiktningen med din lösning? Har skummat lite olika tillverkares rekommendationer och t ex Tylö vill väl att inluften ska vara under aggregatet och Harvia ovanför t ex?

Många frågor men vore intressant att få höra hur det blev!
Jag satte det som jag ändå tyckte var den vanligaste rekommendationen och det är en ventil nere vid aggregatet och en ventil högt uppe på motsatt vägg. Sedan har jag en glipa under bastudörren och en ventil till högt uppe i andra rummet. Och hur funkar det då? Jag upplever att luften är väldigt fräsch och det är behagligt att vara både inne i bastun och i rummet utanför. Däremot kan jag tycka att det är lite för stor skiftning av temperatur inne i bastun. Jätteskönt på övre laven men ganska stor skillnad en bit ner. Tar 45 min att få den varm och efter en timme är det +80 i bastun vilket är fullt tillräckligt med denna typ av aggragat med mycket sten som bygger på att man kastar på vatten då och då.

Så överlag är jag nöjd men det skulle kunna vara ytterligare lite bättre. Nu är det ju för sent att flytta mina ventiler men jag funderar på att prova minska flödet lite i den nedre ventilen genom att delvis täppa igen den. Nu är den helt öppen (100mm) och jag har ingen inbyggd reglering. Den övre brukar jag ha luckan stängd på under bastande men den är inte helt tät liksom så det blir lite flöde.

Jag har precis invigt den så jag hoppas med lite justeringar successvit förbättra den lite :)
 
Är utrymmet alltid uppvärmt? Underhållsvärme?
 
Wow! Vilken utveckling från noll till detta :) forsätter följa med spänning! Väldigt inspirerande!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Riktigt snyggt! Ser ut att vara fin utsikt också, om man sommarbastar, annars känns det som om det alltid är mörkt så här års.
Ja som det är nu så är nästan utsikten lite för bra, eller snarare insikten :) Vi bor ju väldigt tight och det är inte så att man just nu gärna sitter näckad i bastun direkt. Planen är dock att rama in trädäcket och därmed få bra insynsskydd när spabadet ligger på plats. Jag tror det blir kanon med fönstret mot spabadet och det kopplar ihop det lite på något sätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Är utrymmet alltid uppvärmt? Underhållsvärme?
Ja, jag kör golvvärme och just nu står den på 13 grader. Har precis startat den så jag har inte riktigt lärt mig hur man ställer in den i detalj. Finns möjlighet att köra "scheman" så jag ska försöka få till att golvet är lite varmare på kvällarna och sedan lägre temp resten av dygnet. Men det kommer alltid vara 10 grader minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.