M
Någon som är sugen på lite siffror för dom som pysslar med hemkörning?
Mathem :
Årets resultat (Ksek)
-186 660 (2018)
-168 617 (2017)
-118 629 (2016)
-97 243 (2015)
-103 595 (2014)

Mat.se gjorde 76Msek i förlust innan Axfood köpte det.

Linas matkasse gjorde 125Msek i förlust 2018.

Som sagt, frågan är hur länge dessa aktörer finns kvar då verksamheterna är stora svarta hål. Möjligtvis att dom större kedjorna kommer hålla ut lite längre då dom gör vinster på sina affärer. Men rena hemkörningsaktörer är nog snart ett minne blott.
 
M Markarbetaren skrev:
Linas matkasse gjorde 125Msek i förlust 2018.
Fast de verkar ha gått med lite vinst åren innan så frågan är vad förlusten kommer sig utav. Nedgång i marknad eller satsningar?
Stapeldiagram över ekonomiska nyckeltal som visar vinst 2014–2017 och förlust 2018.
 
Gå in och läs deras årsredovisningar om ni är nyfikna, kan stå en del där gissar jag...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
M
T tompaah7503 skrev:
Fast de verkar ha gått med lite vinst åren innan så frågan är vad förlusten kommer sig utav. Nedgång i marknad eller satsningar?
[bild]
Man försökte sälja bolaget för 750Msek men det fanns ingen som ville betala så mycket. Då hittade man en delfinansiär som gick in med kapital. Efter detta så sjönk omsättningen ganska markant.
Nu driver man det genom holdingbolag osv. i flera steg. Ett ganska vanligt koncept för att flytta kapital/kostnader mellan bolagen internt och kanske knoppa av dotterbolaget om det kommer på obestånd för att driva verksamheten vidare i ett nytt bolag som ofta benämns ”nya” eller liknande.

Nu har ju just Linas matkasse en lite annan affärside än dom övriga hemkörningsbolagen. Men dom flesta verkar vara stora blödande svarta hål tyvärr, min poäng.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Jag har fått backning på självscanningen en gång, jag hade köpt två likadana påsar med godis och skannade därför bara den ena två gånger. Det skulle jag inte ha gjort...
...det visade sig att de två påsarna hade olika streckkoder, detta då de kommit i två olika leveranser. De kostade samma och var identiska förutom streckkoderna, men jag fick ändå en plump i protokollet. Därefter så blev jag kontrollerad väldigt ofta och det dröjde länge innan jag uppskattade fördelarna med självskanning igen. :mad:

Jag har dock bara fått komplett kontroll en gång med full shoppingvagn, de andra gångerna jag har fått det har varit när jag bara handlat ett fåtal varor som jag hållit i handen. Jag undrar om inte detta är planerat. För det mesta är det två eller tre kassar man handlar och ändå är det vid småköpen man får de fullständiga kontrollerna. Stickprover har jag dock bara fått när jag handlat mycket. :thinking:
 
tttomten TomasJor skrev:
Ni som betalar kontant, vad är syftet?

Om syftet är integritet så går det väl inte att vare sig självskanna eller handla på nätet Utan att lämna spår?
Eller har ni sån tillgång på inkommande kontanter att det är ett sätt att förbruka dom?
Svartarbete och penningtvätt.
Det är väl de vanligast skrönor om dom som betalar kontant.
Nej, men mig ger det en skön känsla av säkerhet att ha en sedelbunt i fickan och då menar jag inte den vanliga plånboken som de flesta rännar omkring med utan en sedelbunt i byxfickan. Stöldsäkert, diskret, anonymt, oberoende av elektriska hjälpmedel. Man kan köpa vad som helst i alla lägen.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan köpa vad som helst i alla lägen.
Så skulle jag också vilja ha det! :surprised: Grattis! (y)
 
optimum
Försök göra detta utan sedal.

Övervakningsbild på person som går, pengar och väskor, nyhetstext om penningtvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Försök göra detta utan sedal.
Jobbigt även med sedlar för snackar vi svensk valuta i tusenlappar måste du släpa på dryga 47 kg. En pirra är nog bra! :p
 
harry73
M Markarbetaren skrev:
Någon som är sugen på lite siffror för dom som pysslar med hemkörning?
Mathem :
Årets resultat (Ksek)
-186 660 (2018)
-168 617 (2017)
-118 629 (2016)
-97 243 (2015)
-103 595 (2014)

Mat.se gjorde 76Msek i förlust innan Axfood köpte det.

Linas matkasse gjorde 125Msek i förlust 2018.

Som sagt, frågan är hur länge dessa aktörer finns kvar då verksamheterna är stora svarta hål. Möjligtvis att dom större kedjorna kommer hålla ut lite längre då dom gör vinster på sina affärer. Men rena hemkörningsaktörer är nog snart ett minne blott.
Även ikea går dåligt ( för att de betalar så mycket för rättigheterna till ägarsyiftelsen i skatteparadiset Holland)

Jag ger inte så mycket för dom siffrorna.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Stöldsäkert
Är det inte lika lätt som att bli bestulen på en plånboken eller korthållaren?
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Även ikea går dåligt ( för att de betalar så mycket för rättigheterna till ägarsyiftelsen i skatteparadiset Holland)

Jag ger inte så mycket för dom siffrorna.
Även koncernen MatHem i Sverige AB visar förlustsiffror, ung. 15 % av omsättningen.
https://www.allabolag.se/5567757264/bokslut

Linas matkasse ingår i en koncern där moderbolaget är registrerat i Norge vilket gör det lite mer svåröverskådligt liksom att det ingår 6 dotterbolag på olika nivåer.
 
M
harry73 harry73 skrev:
Även ikea går dåligt ( för att de betalar så mycket för rättigheterna till ägarsyiftelsen i skatteparadiset Holland)

Jag ger inte så mycket för dom siffrorna.
Ett stiftelseägande innebär att man inte har samma redovosningsskyldighet och att uppgifter inte är oficiella. Nackdelen är att man inte får plocka ut lika stor andel vinst från en stiftelse. Att jämföra ett stiftelseägt företag med ett vanligt AB är som äpplen och päron.
Men som parantes så har svenska Ikea ab gjort en vinst på 2,3 miljarder dom senaste 5 åren. Om det är bra eller dåligt kan ju diskuteras.
 
optimum optimum skrev:
Försök göra detta utan sedal.

[bild]
Väldigt dumt svar! Tror du att alla kontantanvändare gör det för att tvätta pengar? Tror du att penningtvätt på de svenska bankerna i Baltikum har skett med kontanter?
Det är ganska långsökt att koppla kontanter till penningtvätt. Om du påstår det så visa några trovärdiga källor förutom boulevardpressen.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte lika lätt som att bli bestulen på en plånboken eller korthållaren?
Ingen aning. Jag gick runt på en stor centralstation i Europa med 120.000 i kontanter i byxfickan och ingen brydde sig. Det syns inte. Och va lugn, det handlade inte om penningtvätt utan om bilköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.