Grymt fin renovering! Ser ut som samma fönster vi har valt till vår renovering/utbyggnad. Är väldigt nöjda med dom. Gillar att det är svart profil i glaskassetten istället för alu samt att dropplisten är lackerad.

Alla som gjort stora renoveringar vet att man får kompromissa med olika saker för att komma till slutmålet, vilket oftast är ett hyffsat färdigt hus!
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Ungdomarna har gjort ett jättefint jobb med ödehuset och jag, 60+ och har helrenoverat fönster till många hus under mitt liv, är helt på deras linje om fönsterbyte. Det verkar vara nåt som engagerat så många människor som tycker så mycket om vad andra ska göra. Kasta utan ånger och sätt in moderna fönster säger jag.
Själv har jag för alltid renoverat och målat mitt sista fönster för nu har jag bara fönster med alu klädd utsida. Och jag är så grymt glad över det.

Och jag gillar inte påhoppen och snudd på näthatet mot ungdomarna. Skärp er surgubbar och surkärringar. Hoppas ni uppfostrat era barn bättre än ni själva uppför er på nätet bakom dold identitet.
 
  • Gilla
Dennia och 9 till
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Kan bara säga att jag inte håller med dig. Såg du programmet eller de bilddumpar som KnockOnWood visade? Man gör ett byte till moderna fönster i liknade stil. Man kunde absolut gjort nya träfönster i samma stil, man kunde renoverat de få som var kvar, men oavsett så hade skillnaden på avstånd inte varit så enormt stor. Vill du se moderna fönster i hus ifrån 1930 talet, så kan du kolla in hos mina grannar, du skulle verkligen inte stå ut.

Personligen så anser jag att det är deras ensak, det är inget att börja ett byggnadsvårdskorståg.

Och Gurrakrog har ju i sitt inlägg verkligen visat hur det blir när man snackar men inte gör något, att renovera mycket som det ursprungligen var tar tid att få rätt, o lära sig.

Jag är ju ingen supersnabb byggnadsvårdare som kanske du är, och har dessutom arbete, pendling och en familj o intresse utanför att bara hålla på med renovering, men att renovera alla mina källarfönster inkl slipning, glasbyte och omkittning och ommålning, tog minst den tid som Love hann sätta upp hela köket på.....

Själv är jag intresserad av att lära mig mer om byggnadsvård, och har läst på, sett en del filmer och träffat en del intressant folk som gärna ger tips, men som också är pragmatiska. Men jag kan lova en sak, jag kollar inte på Husdrömmar för att se byggnadsvårdsprojekt hur man renoverar så allt blir i samma stil som när huset uppfördes.
Programmet såg jag. Där sa dom att dom bytte för att få bort lite ljud från tåget, sen skrev någon här att det var för att dom påstod att dom var förstörd, sen läste jag också här att det verkade vara för att få lika fönster i hela huset. Sa jag trodde att det var dom som inte kunde hålla sig till sanningen om varför dom rev ut fönsterna. Så vad som är sant det vet nog bara dom. Fast att dom får till utseendet på fönsterna så reflekteras ljuset så konstigt på glasen, det ser hemskt ut, men dom tycker nog det är fint på nå konstigt sätt.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Eller att låter en finsnickare att tillverka nys gammal fönster så skulle det bli finns. Sliten så dom måsta renoveras kanske, men dom har nog inte sådan kunskap att kunna bedöma det. Jag har renoverat fönster som en 1/3 av bågen var rutten och karmen var bara att göra en ny, men det gick att renovera dom. Så deras kunskap är nog inte så bra när det gäller att berömma sådant.
du varken kan eller ska yttra dig om för dig okända människors kunskap. Du vet inget om det bara för att du sett ett tv program. Sån här låg nivå på inlägg får mig att må illa. Skärp er ni som håller på så här. Personligen tycker jag det börjar närma sig en gräns när Bygga Hus forumet får överväga sluta med såna här trådar.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Håller med att det känns fel att på detta forum diskutera renoverarnas personliga aspekter – men både stil, smak och byggteknik kring tex fönsterbyte tycker jag absolut hör hemma här. Och programledarna och programupplägget tycker jag är fritt att kritisera, Gert är en offentlig person och har själv vass tunga så där har jag inga betänkligheter att kommentera…


Att man ”tjänar” på att byta fönster håller jag helt med Bjor om att man måste ”tvätta bort” – detta är något som tillverkare av nya fönster felaktigt sålt in. Nya fönster är oftast ekonomiskt en förlustaffär. Lura inte andra som läser på forumet att fönsterbytet alltid kommer ha en positiv avkastning – det är oftast tvärt om! Ljud och energi går enkelt att uppgradera på gamla fönster till en nivå som mäter sig med normala 3-glasfönster. För er som inte ser någon skillnad på gamla och nya fönster – lyssna på Ulla Skoogs sommarprat, gå ut och titta på grannhusen. Kanske kommer det som en uppenbarelse när ni väl börjar titta efter detaljerna! Eller ser ni inte detta eller tycker att plastfönster är snyggare – ja, då är det fritt fram att tycka så. De flesta har inte ens funderat utan går på det fönsterförsäljarna säger…


Att så många reagerar på fönsterbyten är nog att det gjorts väldigt många okänsliga fönsterbyten där fönster i bra skick bytts mot sådana med helt annat utseende. Dessutom där man hävdar att man har kort återbetalningstid för kostnaden. Det är synd att ”lura i” folk denna sanning. Hade en bekant som ett tag jobbade på en av fönstertillverkarna som jag bollade lite av detta med, han hade själv inte funderat över aspekterna av gamla fönster, kulturvärde osv.


Att det kan vara mer rationellt att byta fönster än att renovera – att vissa gillar plast och aluminium mer än trä – att putsning av gamla fönster är krångligare – ja, skälen att byta till nya fönster är många (även om skälen att behålla enligt mig är fler), men använd RÄTT argument.

Hur det var i detta fallet är svårt att spekulera om, jag vet inte, men lyfter funderingen mer generellt...
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Undra vad det var för firmor, sådan som säljer fönster kanske :surprised:
Lägg ner nu för fan. Du har gjort det väldigt tydligt vad du tycker i frågan.

Släng gärna upp en bild på dina egna fönster.
Skulle tro att de flesta som gnäller om fönsterbytet själva sitter med plastfönster hemma alt. en salig blandning av olika fönster.

Man kan tycka vad man vill om deras renovering, jag tycker inte heller allting var smakfullt eller rätt gjort, men alla gör sina egna val. Just de nya fönstren tycker jag dock blev bra, även om jag nog hade valt en kulör närmre originalet.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Ja, de dödade mer eller mindre husets själ när de massakrerade de gamla fina fönstren med munblåst glas. Om man nödvändigtvis var tvungen att byta hade nedtonade fönster i den gamla grågröna nyansen passat in mycket bättre. Själv hade jag nog försökt komplettera befintliga fönster med nya extra innanfönster/bågar med ljudisolerande glas och sett till att glasen inte var helt parallella med rejäl luftspalt - det kan ljudisolera väldigt bra.
Man ryser när man ser hur de gjorde med fönstren!
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Finns alltid olika åsikter när folk renoverar gamla hus.
Dock alla som spyr galla över hur vissa väljer att renovera sitt drömhus varför har inte ni köpt huset och gjort som ni vill med det.
Hus som har stått tomma i många år eller varit tillhåll för allsköns uteliggare visst är det väl bra att vi har folk som har orken och pengarna att göra något bra med dom?
Att det sen inte passar alla vad spelar det för roll?
Vi ska vara tacksamma för att någon bryr sig om både detta och andra hus och gör det till sitt hus.
Om alla tycker om samma saker visst vore det synd?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Finns alltid olika åsikter när folk renoverar gamla hus.
Dock alla som spyr galla över hur vissa väljer att renovera sitt drömhus varför har inte ni köpt huset och gjort som ni vill med det.
Hus som har stått tomma i många år eller varit tillhåll för allsköns uteliggare visst är det väl bra att vi har folk som har orken och pengarna att göra något bra med dom?
Att det sen inte passar alla vad spelar det för roll?
Vi ska vara tacksamma för att någon bryr sig om både detta och andra hus och gör det till sitt hus.
Om alla tycker om samma saker visst vore det synd?
Jag som bor i samma kommun ser hellre att någon renoverar upp ett ödehus efter sitt eget tycke. Det är nämligen så att Hässleholms kommun skall riva majoriteten av rucklen som står, så det är bara glädjande att någon har köpt detta och renoverat istället för att kommunen skall riva det. Finns nämligen en del hus runt om som bara ser förfärliga ut. Jag håller med kommunen om att riva skiten. Men anser väl att det isåfall skall falla på ägarnas kostnad.

Så att gnälla egentligen om hur någon ens gör med sina ägor är bara konstigt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag som bor i samma kommun ser hellre att någon renoverar upp ett ödehus efter sitt eget tycke. Det är nämligen så att Hässleholms kommun skall riva majoriteten av rucklen som står, så det är bara glädjande att någon har köpt detta och renoverat istället för att kommunen skall riva det. Finns nämligen en del hus runt om som bara ser förfärliga ut. Jag håller med kommunen om att riva skiten. Men anser väl att det isåfall skall falla på ägarnas kostnad.

Så att gnälla egentligen om hur någon ens gör med sina ägor är bara konstigt.
Jag vet.
Bor i samma kommun som du:)
 
  • Wow
Rkarlsson
  • Laddar…
N
krillek krillek skrev:
Ja, de dödade mer eller mindre husets själ när de massakrerade de gamla fina fönstren med munblåst glas. Om man nödvändigtvis var tvungen att byta hade nedtonade fönster i den gamla grågröna nyansen passat in mycket bättre. Själv hade jag nog försökt komplettera befintliga fönster med nya extra innanfönster/bågar med ljudisolerande glas och sett till att glasen inte var helt parallella med rejäl luftspalt - det kan ljudisolera väldigt bra.
Så här kan man också göra.
 
  • Delvis renoverade träfönster med vit färgrester mot en betongvägg, som exempel på byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person restaurerar ett gammalt fönsterbåge i en ljus verkstad, bilden är en skärmdump från Instagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.