Love Melander skrev:
Vi hade två firmor som dömde ut våra fönster. Det var synd att vi aldrig pratade med dig för du verkar så otroligt kunnig.
Bakelit är väl härligt men det valde aldrig vi. Men det hade varit roligt att se ditt hus. Hur har du det? Jag antar att det är fullkomligt tidsenligt och alldeles underbart. Skicka bild!/ Love
Bra rötet =)
Jag gillar ert kök, och efter att ha tittat på er utemiljö med sittplatser så gillar jag det med. Det är ju som sagt tågen, men man vänjer sig vid pågatågen. Det enda tågen jag reagerade på när jag bodde med järnvägen ett stenkast ifrån var godstågen och diesellok. Men som sagt man vänjer sig. Och tummen upp för staket och bullerplank.
Om ni så hade gjort om huset hypermodernt så har ingen med det att göra, om huset inte är skyddat av något. Alternativet hade väl varit att kommunen snorpat åt sig huset och bara rivit det som de gör med alla andra gamla hus i vår kommun =)

Jag bifogar 2 bilder på mitt fönsterbyte så kan alla rata att jag inte valde att renovera original.(som är från 45.
 
  • Nytt dubbelglasfönster med utsikt över en lugn gata och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat fönster med utsikt över järnvägsspår och grönska, inifrån ett rum med träpanel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Väldigt bra och intressant program ikväll och kan ha varit det bästa husdrömmar på länge. Älskade att hon pussade Gert på flinten haha
Tack för ett givande inlägg :love:puss :love:puss :love:
 
Love bad mig radera inlägget han skrev i stundens hetta. Jag gick med på det med tanke på omständigheterna.
/Moderator
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tycker det var bra att Love röt ifrån. Även jag hade synpunkter på deras bygge, även om det "bara" rörde sig om att jag tyckte att verandan skulle har renoverats före bygget av uteplats. Dock hängav jag mig inte åt personliga påhopp om paret som byggde, vilket ett stort antal här gjorde.

Jag inser att kritik, vare sig den är konstruktiv eller inte, kan såra och det är trist när någon blir sårad men när det blir personliga påhopp är det mer än sårande. Det är fanimej elakt.

Hoppas vi framgent kan läsa och ge synpunkter på de olika objekten i den här programserien, för synpunkter kommer vi att ha, men det betyder ju inte att man ska vara hur elaka som helst mot de medverkande familjerna.
 
  • Gilla
CeciliaPepe och 2 till
  • Laddar…
Vore det inte en bra idé för framtida husdrömmar, att försöka ta kontakt med familjerna så att de kan svara på frågor från början?
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vore det inte en bra idé för framtida husdrömmar, att försöka ta kontakt med familjerna så att de kan svara på frågor från början?
Bra idé, jag ska se vad jag kan göra.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Uteplatsen var mycket bra! Både med hänsyn till placering och materialval. Uppvuxen med två järnvägar utanför fönstret vet jag att det inte är så störande som man tror. Det är värre med stora vägar som har ett konstant brus.
 
N
R Rkarlsson skrev:
Bra rötet =)
Jag gillar ert kök, och efter att ha tittat på er utemiljö med sittplatser så gillar jag det med. Det är ju som sagt tågen, men man vänjer sig vid pågatågen. Det enda tågen jag reagerade på när jag bodde med järnvägen ett stenkast ifrån var godstågen och diesellok. Men som sagt man vänjer sig. Och tummen upp för staket och bullerplank.
Om ni så hade gjort om huset hypermodernt så har ingen med det att göra, om huset inte är skyddat av något. Alternativet hade väl varit att kommunen snorpat åt sig huset och bara rivit det som de gör med alla andra gamla hus i vår kommun =)

Jag bifogar 2 bilder på mitt fönsterbyte så kan alla rata att jag inte valde att renovera original.(som är från 45.
Så fint det blev med det nya 2-luftsfönstret. Mycket bättre än perspektivfönster.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag bifogar 2 bilder på mitt fönsterbyte så kan alla rata att jag inte valde att renovera original.(som är från 45.
Bedrövligt! Varför beställde du inte fönstret med mittpost istället?
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Bedrövligt! Varför beställde du inte fönstret med mittpost istället?
Bedrövligt för dig möjligtvis men TS tycker troligen det är snyggare utan mittpost
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Bedrövligt! Varför beställde du inte fönstret med mittpost istället?
För att de fönstren som blivit utbytta är av denna modell. Plus att jag gillar denna modell =) Har 2 lika stora och ett med 3 i kvar att byta sen är allt bytt. ;)

Nåja, nu är det ju inte mitt hus som diskuteras men poängen är att folk gör som de vill helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Immobil och 2 till
  • Laddar…
N
R Rkarlsson skrev:
För att de fönstren som blivit utbytta är av denna modell. Plus att jag gillar denna modell =) Har 2 lika stora och ett med 3 i kvar att byta sen är allt bytt. ;)

Nåja, nu är det ju inte mitt hus som diskuteras men poängen är att folk gör som de vill helt enkelt.
Fanns det inga med mittpost?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Fanns det inga med mittpost?
Fanns det säkert. Men inget jag var ute efter, som sagt. Tidigare ägare har bytt ut till likadana och jag fortsätter gärna på den banan. Men som du såg så bevarade jag den platsbyggda fönsterbrädan, riktigt robust sak det.
 
Tråkigt med publika nedvärderande kommentarer som rör personerna samtidigt som de flesta här brukar tycka att det är för mycket relationer och för lite byggtekniskt i programmen. Att ingen (tror jag?) kommenterat att Love faktiskt fick en lärlingsanställning som en följd av sitt arbete med huset? Det har väl inte hänt innan i programmet?

Med det sagt vill jag kommentera huset i sig. Jag saknade också information om uppvärmning. Även kring avloppet. Är det vanligt att anlägga egen avloppsanläggning såpass "centralt" i en ort som det ändå verkar röra sig om? Hur ser kalkylen ut för kommunalt vs eget?

Vad gäller fönstren sällar jag mig också absolut till dom som fick en tår i ögat när sågen sattes i bågen. Att två firmor "dömt ut" fönstren ger jag inget för. Jag har haft otaliga byggnadsfirmor och leverantörer som sagt till mig att slänga skiten och köpa nytt som är "bättre". Ut med gamla fina tretums plankgolv och in med laminat. Ingen jävla linoljefärg på originaltaket i ett rum utan sätt upp färdiga takpaneler från byggmax. Släng ut fönstren som måste skrapas och målas och köp aluminiumfönster istället. Osv. Tar man en byggnadsvårdare som får titta så brukar det snarare låta "jamen det är bara att skrapa och måla det här. Här får du laga i lite, men det är inga problem". De byggare jag stött på är oftast "kostnadseffektiva" och vill inte lägga tid på att laga och behålla det som finns. Det går snabbare (=billigare och mindre slitigt för dom) att riva och smälla upp nytt. Antar att det är samma anledning att man då bara knäckte sönder fönstren istället för att försiktigt lyfta ut dom? Hade förmodligen kunnat gå att finansiera en lampa genom att sälja fönstren på blocket.

Annars gillade jag mycket av det som gjordes. Inredningsmässigt gillade jag det hela i stort, framförallt biblioteket som gav lite hotellobbykänsla. Snyggt att öppna i nock för lite extra ljusinsläpp och rymd. Hade inte valt att konstruera ett 50-talsräcke för trappan till ett hus från tidigt 1900-tal, men man följde inte tidsandan fullt ut ändå i huset så det kan jag bara ha personliga åsikter om. :)

Hade gärna fått mer bakgrund till valet att ha en trappa mellan tvättstuga och badrum. Förstår inte syftet med den. Är det att kunna transportera tvätt från övervåningen till nedervåningen hade man istället kunnat bygga ett tvättnedkast. Är det för att komma åt badrummet nerifrån enklare förstår jag inte heller eftersom det inte ser ut att vara så mycket längre att gå den vanliga trappan. Det finns dessutom WC på nedervåningen. Som sagt, det går att ha synpunkter om det mesta, men säkerligen finns det väldigt goda anledningar till de val som gjorts men som inte framkommer i programmet. Snyggt med marmorn i badrummet i alla fall!
 
  • Gilla
Anna Frances och 3 till
  • Laddar…
Kollade igenom avsnittet efter alla kommentarer här på forumet, och ser det mesta positivt.

Har själv renoverat 2 stora fönster + 10 st källarfönster, så visst håller jag med om att det hade varit kul o behålla dem o renovera. Eller åtminstone plocka ut dem lite försiktigt, även om det tar tid.

Men detta är ju inget 10 års projekt där man smårenoverar hela tiden inomhus.

Men de nya fönstrena passar fint, och man ändrar ju inget på fasaden så jag förstår. Det märktes ju att huset var uruselt skött, skönt att taket hållit nog bra, samt att det var ett rejält byggt tegelhus.

Mycket modernt i köket, men fint att det inte antingen var heltvitt elller helt svart, utan att man tänkt ett steg extra.

Och prioritera uteplats framför entre känns som logiskt när man har barn, mest onödigt att TV skall ha med sådana diskussioner, istället för det mer intressanta varför det inte gick att få dit kommunalt avlopp, och sådana frågor.

Tyckte dock Gert var blek, kunde man inte tagit in någon som är mer intresserad av renoveringar av äldre hus och byggnadsvård? Eller som kan berätta mer varför man byggde som man gjorde då åtminstone. Tur att det finns "Det sitter i väggarna", "Rätta Virket" samt "Fixa rummet" på SVT också...

Anna Lundberg både följer upp frågor ifrån början av programmet bra och kan styra samtalet bra, känns som ett smart förnyat val av programledare.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.