Hej,

Skulle kolla vilka bussningar som var i min 310P. Den är tillverkad 2006 så den gamla typen med skruv igenom.
Jag behöver alltså specialskruvarna.

Men jag fick se det här när jag öppnade plast skyddet....en massa is.
Ska det vara så?
Isbildning inuti en 310P-enhet, runt rör och komponenter, under öppnat plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte låta det tina lite nu.

/Mattias
 
Nej så ska det inte se ut på 310P och andra motsvarande traditionella modeller. Vilken förångnings- och avluftstemperatur har den arbetat med? Kanske igensatt filter som drar ner ventilationsflödet? För lågt ställd fläkt? Skulle också kunna vara brist på köldmedia.
 
J Josth skrev:
Nej så ska det inte se ut på 310P och andra motsvarande traditionella modeller. Vilken förångnings- och avluftstemperatur har den arbetat med? Kanske igensatt filter som drar ner ventilationsflödet? För lågt ställd fläkt? Skulle också kunna vara brist på köldmedia.
Tack för snabbt svar. Nu har isen tinat!

Så nu efter driftstoppet för att tina isen och några minuter efter kompressorn startat, så ligger avluftstemperatur på 16 grader.
Före kompressorn startat c:a rums temp 23 grader som förväntat.

Förångnings temp är -6 grader.

Filtret är rengjort nyligen, men kan absolut prova byta till ett nytt.

Tror jag pillat på fläkthastigheten vid något tillfälle för att få bort en tråkig resonans i systemet.

I vilket fall ska fläkt och liknande rengöras ordentligt när jag byter gummidämpare till kompressorn.

EDIT:
Nu efter ytterligare en stund ligger avluften på 14 och förångnings temp -2.

/Mattias
 
Redigerat:
Viktigaste är att man dammsugit filtret så det inte är helt igensatt. Avluft +14 och förångningstemp -2 efter att kompressorn jobbat en god stund låter inte bra. En servicetekniker bör mäta och kolla upp tryck och temperaturer. Kan bero på expansionsventilen eller brist köldmedia etc.
 
J Josth skrev:
Viktigaste är att man dammsugit filtret så det inte är helt igensatt. Avluft +14 och förångningstemp -2 efter att kompressorn jobbat en god stund låter inte bra. En servicetekniker bör mäta och kolla upp tryck och temperaturer. Kan bero på expansionsventilen eller brist köldmedia etc.
Har inte dammsugit filtret.

Men nu är det ett nytt filter monterat, återkommer om någon timme med resultatet.

Tack för hjälpen!

/Mattias
 
Fortfarande avluft 14 och förångningstemp -1 nu efter någon timme med nytt filter.
Var borde det ligga ungefär?
Blir till att ringa reparatör på måndag, antar jag.

Det är 6 grader ute så ovanligt varmt, om det gör någon skillnad.

/Mattias
 
Borde ligga på t.ex. förångnings-temperatur +5 och avluftstemperatur +5 beroende på hur stort huset är och vilken fläktinställning man har. Avluft +14 grader är helt fel. Vilken spänning matas fläkten med?
 
J Josth skrev:
Borde ligga på t.ex. förångnings-temperatur +5 och avluftstemperatur +5 beroende på hur stort huset är och vilken fläktinställning man har. Avluft +14 grader är helt fel. Vilken spänning matas fläkten med?
114 m2.

Kollade ventilationsslangen mellan filtret och slutar bakom spillkoppen. Det var inte igensatt iaf.

Fläkten uttag 6=170V bytt till uttag 7=185V för ett par timmar sen.
0 grader förångningstemp och 16 grader avluft.
Sol och 9 grader idag.

/M
 
Ja det går en slang där som lite tar luft från "underredet" med frånluften. De senare årsmodellerna 310P hade 170 W fläkt så med den på 170 eller 185 V har ni ett skapligt bra drag i ventilationsrören som det ska vara. +16 grader avluft är däremot som sagt helt fel när det borde ligga på runt +5 grader.
 
  • Gilla
MattiasClaesson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det går en slang där som lite tar luft från "underredet" med frånluften. De senare årsmodellerna 310P hade 170 W fläkt så med den på 170 eller 185 V har ni ett skapligt bra drag i ventilationsrören som det ska vara. +16 grader avluft är däremot som sagt helt fel när det borde ligga på runt +5 grader.
Det är en 2006 så troligen lägre effekt på fläkten.

/M
 
Den nya fläkten på 170 W kom tydligen redan 2004 enligt manualen. Innan var det först 105 W och sedan 130 W fläkt. Särskilt med den första var det problem att få tillräckligt ventilationsflöde enligt normen i många hus.
 
J Josth skrev:
Den nya fläkten på 170 W kom tydligen redan 2004 enligt manualen. Innan var det först 105 W och sedan 130 W fläkt. Särskilt med den första var det problem att få tillräckligt ventilationsflöde enligt normen i många hus.
Tack för all hjälp.
Det är läckage på kondensorn och för lite köldmedia.
Han har stängt av kompressorn för att undvika totalhaveri.
Har inte fått offerten än, men reparation blir då: ny kondensor, expansionsverntil, torkfilter samt rekommenderat kompressorbyte. C:a 15k.

Alternativet är att installera en ny NIBE 370 för c:a 65k.

/M
 
Ok, hål på förångaren då alltså? Kondensorslingan sitter i tanken så då måste man byta tank vilket oftast innebär skrotning av hela pannan. Orginal kompressor i 310P är 550 W men reservdelskompressorn är bara 500 W. Man kan istället välja 360P reservdelskompressor på 650 W och expansionsventil för kanske 1500 kr extra och få något bättre energibesparing i ett medelstort eller större hus. Den kompressorn sitter också i F370 som dessutom har ett mer avancerat styrsystem som sparar lite grann extra.
 
J Josth skrev:
Ok, hål på förångaren då alltså? Kondensorslingan sitter i tanken så då måste man byta tank vilket oftast innebär skrotning av hela pannan. Orginal kompressor i 310P är 550 W men reservdelskompressorn är bara 500 W. Man kan istället välja 360P reservdelskompressor på 650 W och expansionsventil för kanske 1500 kr extra och få något bättre energibesparing i ett medelstort eller större hus. Den kompressorn sitter också i F370 som dessutom har ett mer avancerat styrsystem som sparar lite grann extra.
Ja hål på förångaren menar jag! Gick lite snabbt där när jag skrev.
Lutar åt en ny panna istället....

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.