Snyggt.
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Halvfärdig träkonstruktion av lavar i ett hörn av ett rum med ljust träpanel och svart golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästomme till en lav i ett hörn som är under konstruktion med förstärkt hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygget av lavarna fortsätter. Gjorde en liten modifiering i hörnet för säkerhets skull. Nu kan en elefant sitta där.

Alt: Hörn av bastu med robust byggd lav och vertikala träpaneler på väggarna, med en vägglampa ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggda saunalavar i trä med förstärkt hörnkonstruktion och vägglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev som tänkt och jag är nöjd! Har inte riktigt klart för mig hur jag ska göra med resten men det löser sig. Kan det bli en premiär i helgen tro?
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Jättesnyggt och inspirerande.
Håller själv på att bygga en bastu där jag också ska ha infälld sten ovanför aggregatet.
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
M mickeselvin skrev:
närmare
Superkul projekt att läsa.
Hoppas klagande grannen är precis så bitter och rumpkränkt som han förtjänar :D

Måste säga att jämfört med innan bygget med parkering framför och en sliten gräsmatta, sp är ju detta en grym förbättring. Han kanske är avis och vill göra samma men har inte råd ;)
 
G Glenno83 skrev:
Jättesnyggt och inspirerande.
Håller själv på att bygga en bastu där jag också ska ha infälld sten ovanför aggregatet.
Tack för det! Ja det är fint att bryta av lite mot allt trä. Kör på det :)

Lycka till med ditt bastubygge!
 
Appendix Appendix skrev:
Superkul projekt att läsa.
Hoppas klagande grannen är precis så bitter och rumpkränkt som han förtjänar :D

Måste säga att jämfört med innan bygget med parkering framför och en sliten gräsmatta, sp är ju detta en grym förbättring. Han kanske är avis och vill göra samma men har inte råd ;)
Tack och kul att du gillar projektet!

Historien med den där anmälningen är glömd. Har inte hört något mer och fokus är enbart att själv bli nöjd och förhoppningsvis kan man kanske inspirera andra lite. Av de som kommit fram har jag bara fått positivitet :)

Och ja. Helt rätt att detta blev en förbättring. Redan i somras njöt vi av att kunna sitta där ute och det blev en helt ny känsla i trädgården. Förut använde vi aldrig vår baksida förutom altanen men själva gräsmattan var meningslös. Nä, detta kommer bli kanon!
 
M mickeselvin skrev:
Tack och kul att du gillar projektet!

Historien med den där anmälningen är glömd. Har inte hört något mer och fokus är enbart att själv bli nöjd och förhoppningsvis kan man kanske inspirera andra lite. Av de som kommit fram har jag bara fått positivitet :)

Och ja. Helt rätt att detta blev en förbättring. Redan i somras njöt vi av att kunna sitta där ute och det blev en helt ny känsla i trädgården. Förut använde vi aldrig vår baksida förutom altanen men själva gräsmattan var meningslös. Nä, detta kommer bli kanon!
OCH. Du kan vara nöjd med dig själv att du gjort det mesta på egen hand :)
Jag tror det är en sak man lätt glömmer. Men när något blir riktigt bra som man gjort så ger det glädje länge.

Tycker även det är kul att du spånat och bjudit på dig själv i tråden. Det blir mycket roligare om man visar med och motgångar.

(Sura grannar kan man gå vidare från) :)
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Någon som har förslag på någon form av gummimatta att lägga ute på trädäcket runt badet och fram till entren typ på bastuhuset. Ska var ok att gå på barfota och jag tänker en ”hålvariant”.
 
Nyinstallerad svart bastudörr i ett renoveringsprojekt, med reflektion av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren uppe. Nu ser man visserligen bråtet som speglas men riktigt kul att få denna på plats. Blev superfint!

Konstruktion av bastulavar med överlavar färdigställda och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggande av bastulav med verktyg och material på ett klinkergolv, övre delen färdigställd och nederdelen under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag började jag med nedre laven. Riktigt klurigt faktiskt och mycket kliande i huvudet :) försökte länge få till det helt utan ben i golvet.

Nyinstallerad övre lave i bastu med reflexion av bråte, samt påbörjat bygge av nedre laven med stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av nedre lav i en bastu med träbänkar och golvstöd, och väggpaneler i trä i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd bastuinteriör med övre lav, enkelt stödben och svarta golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick ge upp just den tanken men ett litet ben kan jag leva med, tänkte ju inte alls på det i tidigt skede. Bitarna som hänger ner bär inget såklart. De ska jag ha lite glespanel eller vad det heter på. Byggde med lite mindre dimension än den övre laven vilket kändes bra. Ändå lite overkill med 45x95. Detta blev superstabilt det också!

I morgon kommer bilder på en färdigställd bastu!!
 
  • Inbyggnadsprocess av träbänkar i bastu med översta lav på plats och en delvis konstruerad nedre lav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av bastu med pågående installation av nedre lav, verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
Angående filt skulle jag kolla bauhaus. Stort utbud på balkongmattor.
Ta inte en grön, kan vara det fulaste som finns. En grå eller svart kanske?
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Byggnation av träbänkar i en bastu med oulagda sittplankor och bastuugnen i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggda träbänkar i en bastu med fokus på finish och detaljer, samt bastustenar och svart golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen klart att lägga på huvudrätten :)

Interiör av nybyggd bastu med träbänkar och belyst nedre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en nyligen färdigställd bastu med träbänkar och nedtänd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd bastu med ljus träpanel och svart stenvägg, första användningen av nedre laven syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd bastuinteriör med träklädda väggar och bänkar, och en vägglampa tänd på nedre lavens nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket slit var det. Har blivit en del timmar nu på finish och detaljer som jag fått lösa när de dykt upp. Men det blev bra och det var absolut värt att bygga egna lavar tycker jag. Helhetsintrycket är ärligt talat att det blev en av de finaste bastur jag suttit i.

Nybyggda träbänkar i en bastu med belysning under nedre laven och en bastuhink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd bastuinteriör med träbänkar och en upplyst lampa, inklusive en hink och stenugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har smygbastat ett par gånger tidigare och idag blev det premiär med nedre laven. Riktigt mysigt att bara ha lampan där nere tänd. Så nöjd!!!
 
  • Gilla
Karrie och 6 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Snyggt!
Angående filt skulle jag kolla bauhaus. Stort utbud på balkongmattor.
Ta inte en grön, kan vara det fulaste som finns. En grå eller svart kanske?
men tror du en sådan filtvariant är lämplig att ligga helt exponerad som denna komma göra? Och blir det inte ständig fukt mot trät? Ja, den kanske är anpassad att använda på detta sätt?
 
M mickeselvin skrev:
men tror du en sådan filtvariant är lämplig att ligga helt exponerad som denna komma göra? Och blir det inte ständig fukt mot trät? Ja, den kanske är anpassad att använda på detta sätt?
Min erfarenhet av sånna är att dem konstant är dyngsura och inte så mysiga. Vi har tofflor och lånetofflor. Det är mysigt
 
J JKrister skrev:
Min erfarenhet av sånna är att dem konstant är dyngsura och inte så mysiga. Vi har tofflor och lånetofflor. Det är mysigt
Svarta golvplattor med pusselbitsskarvar för halkskydd, 11-pack, visas på en onlinebutikssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag tänkte mer på någon lite hårdare med hål i. Kanske smidigt med en sån här pusselvariant? Ska åka och kika på den och se om den får plats höjdmässigt under dörren men det borde nog gå.

Har i alla fall insett att det kan bli problem om jag inte har någon form av halkskydd. Blir snorhalt på trädäcket och det kommer ju springas ut och in sedan när badet är på plats också vilket innebär ännu mer vatten som kan frysa.
 
provat höra med något badhus vad de har för mattor? De brukar ju ha nått gummibetonat för att ta bort halkrisken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.