optimum optimum skrev:
Jag har märkt det. Vi har goda vänner på andra sidan Oslo och måste igenom massa betalstationer.
Tur och retur brukar bli drygt 300 kr. Har man dubbdäck blir det piggdekkgebyr. (dubbdäcks avgift)
Har du skaffat ett konto hos dem så blir det dock billigare.
 
sunnis
optimum optimum skrev:
Laddning på företag för anställda kommer garanterat förmånsbeskattas och då är det knappast priser som man laddar hemma.

Jämför med förmånen om man får använda företagens stugor på skidorter så är det förmånsvärde liknande man hyr stuga privat.
Naivt att tro elbilar inte måste beskattas för pengarna måste in.

Först kommer man ge sig på alla hybridbilar och sedan rena elbilar.
Se hur det gick med "framtidens" dröm med etanolbilar.Knappast vettigt alternativ.
Enda effekten av dessa var att tankställen på landsbygden fick stänga då de inte hade lönsamhet att vara kvar då de tvingades kunna erbjuda etanol i pumparna.

Att bo på landet är fult i Sverige, alla ska bo i städerna och åka kollektivt.
Fritt drivmedel från arbetsgivaren är redan en förmån och har alltid varit och ska förmånsbeskattas till självkostnadspris plus moms.

Eller så tar man betalt eller gör nettoavdrag på lönen så behövs det ingen förmånsbeskattning.

På vilket skulle laddning på jobbet kosta som en stuga på fjällen :crysmile: kWh priset är någon krona typ.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tror att elbilar med så litet batteri som du räknar på kommer att vara en nischprodukt för stadsbilar i framtiden, de som slår igenom på bred front blir bilar med större batteri. De begränsningar du beskriver är således inte helt representativt för elbilism utan mer specifikt för elbilar med små batterier.
Med ny batteriteknik kommer vi få större p
Kapacitet. Men man är lätt låst i gamla tankar. Jag menar att man klarar sig med mindre räckvidd än man tror.
 
PAF PAF skrev:
Med ny batteriteknik kommer vi få större p
Kapacitet. Men man är lätt låst i gamla tankar. Jag menar att man klarar sig med mindre räckvidd än man tror.
Visst klarar man sig oftast med mindre räckvidd än man kanske tror, men en bil blir rätt värdelös när den inte går att använda.

Min åsikt är att Tesla är de enda som har vettiga elbilar idag, det är de enda som är genomtänkta hela vägen. Men, de är inte riktigt i rätt prisklass utifrån de behov jag har. Priserna måste ned och alternativen måste bli fler helt enkelt.

För vissa familjer så kan en elbil bli en del av fordonsflottan, för andra inte. Det beror på behoven.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
PAF PAF skrev:
Med ny batteriteknik kommer vi få större p
Kapacitet. Men man är lätt låst i gamla tankar. Jag menar att man klarar sig med mindre räckvidd än man tror.
Ävan om du har rätt i att batteritekniken kommer att fortsätta att utvecklas så är vi redan där. Det som saknas är batterifabriker för att få upp volymer och ner priser.

Jag har ju 50 mils räckvidd och skulle klara mig med mindre men det är värt det tycker jag.
 
PAF PAF skrev:
Fördelen med litet batteri är att det går relativt snabbt att snabbladda.
Det är väl lite fel tänkt? Även med ett stort batteri går det lika fort att ladda in lika många mils extra räckvidd. Ungefär som att säga att det är bra med en 5-liters tank på bensinbilen för det går så fort att tanka.

Det är väl snarare så att större och dyrare bilar med större batteri klarar av att laddas med högre effekt?
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Visst klarar man sig oftast med mindre räckvidd än man kanske tror, men en bil blir rätt värdelös när den inte går att använda.

Min åsikt är att Tesla är de enda som har vettiga elbilar idag, det är de enda som är genomtänkta hela vägen. Men, de är inte riktigt i rätt prisklass utifrån de behov jag har. Priserna måste ned och alternativen måste bli fler helt enkelt.

För vissa familjer så kan en elbil bli en del av fordonsflottan, för andra inte. Det beror på behoven.
Håller med om att Tesla har de bästa elbilarna, de är också dyra. Modell X som hade varit alternativet för oss fanns inte med på kartan. Men varför skulle den inte gå att använda. Vi har kört ca 15000km med vår elbil och i princip skulle vi verkligen behövt större batteri 5gånger på 6 månader. Men då får man snabbladda... så värdelöst eller oanvändbart är kanske lite överdrivet. Har en helt ny tjänstebil Skoda diesel med massa kul utrustning. Men det är inte den jag väljer om jag skall göra ett ärende. Det känns helt enkelt inte rätt att dra igång dieseln om man kan köra på el.
 
  • Vit Skoda diesel framför hus med en familj och hund, diskussion om elbilars användbarhet och batteristorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Det är väl lite fel tänkt? Även med ett stort batteri går det lika fort att ladda in lika många mils extra räckvidd. Ungefär som att säga att det är bra med en 5-liters tank på bensinbilen för det går så fort att tanka.

Det är väl snarare så att större och dyrare bilar med större batteri klarar av att laddas med högre effekt?
Så är det absolut... till och med så att ett större går att ladda snabbare med samma mängd el. Detta för att det går snabbare att ladda upp till 75-85%.
 
PAF PAF skrev:
Håller med om att Tesla har de bästa elbilarna, de är också dyra. Modell X som hade varit alternativet för oss fanns inte med på kartan. Men varför skulle den inte gå att använda. Vi har kört ca 15000km med vår elbil och i princip skulle vi verkligen behövt större batteri 5gånger på 6 månader. Men då får man snabbladda... så värdelöst eller oanvändbart är kanske lite överdrivet. Har en helt ny tjänstebil Skoda diesel med massa kul utrustning. Men det är inte den jag väljer om jag skall göra ett ärende. Det känns helt enkelt inte rätt att dra igång dieseln om man kan köra på el.
Bekymret är ju att det inte finns snabbladdare överallt, eller som det var en gång för mig, det finns en snabbladdare och när man kommer dit är den trasig...
 
W witten skrev:
Ävan om du har rätt i att batteritekniken kommer att fortsätta att utvecklas så är vi redan där. Det som saknas är batterifabriker för att få upp volymer och ner priser.

Jag har ju 50 mils räckvidd och skulle klara mig med mindre men det är värt det tycker jag.
Det som ryktas om är glasbatterier utan vätska i som innehåller mindre sällsynta ämnen. De skall också kunna innehålla mer energi per vikt/volym. Om dessa kan bli verklighet kommer det att revolutionera elbilar, telefoner, datorer och annat batteridriven.
 
Tråden handlar dock om dagens situation...
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
En lite tur till affären.. ca 10km och 2kWh.
 
  • Körning nattetid med bilens instrumentbräda som visar hastighetsmätare och energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kommer att regleras genom krav på företag från Skatteverket och även policy/regelverk inom företag.
Sedan kommer det att letas efter kryphål precis som idag vad som tankas i en dieselbil, fördelning privat/företagskörning via körjournal, etc.
Om en arbetsgivare väljer att ge bort laddningen? Ja då får skatteverket mycket att göra.

optimum optimum skrev:
Nej det lär de nog inte märka på elmätaren
Men precis som "ingen märker" om de anställda tar poolbilarna vi har och åker massa privat med dem heller. Ända till skattemyndigheten hittar det.
Då blir det förmånsbeskattning och massa skit till företaget.

Nej jag är inte av den åsikten att allt ska beskattas. Hade gärna sett att företagen fick ge laddning till sina anställda just för att de som vill skaffa elbil ska kunna ladda dem smidigt även på dagen.
Men på företagsbilar så är det ju garanterat lättare att kolla av milen. Men på en privat som stoppar in sladden i fabriken är ju nästintill omöjligt för de att hitta om de inte fysiskt kör ut till platsen och kollar om de verkligen sitter en sladd i bilen.

Att beskatta en privat arbetsgivare för att han ger bort lite el till sina anställda är groteskt enbart. Speciellt om de drar in enorma kulor till staten så gör de får ören varken till eller från i välfärden.
 
R Rkarlsson skrev:
Om en arbetsgivare väljer att ge bort laddningen? Ja då får skatteverket mycket att göra.



Men på företagsbilar så är det ju garanterat lättare att kolla av milen. Men på en privat som stoppar in sladden i fabriken är ju nästintill omöjligt för de att hitta om de inte fysiskt kör ut till platsen och kollar om de verkligen sitter en sladd i bilen.

Att beskatta en privat arbetsgivare för att han ger bort lite el till sina anställda är groteskt enbart. Speciellt om de drar in enorma kulor till staten så gör de får ören varken till eller från i välfärden.
Min arbetsgivare valde att ta betalt för att de behövde installera laddstolpar, dvs att det blev en kostnad för dem. I praktiken kommer detta att behövas på de flesta arbetsplatser.

Notera också att det nästan bara är laddhybrider som har detta behovet. Flera på min arbetsplats har elbilar, de väljer att bara ladda hemma pga merkostnaden på jobbet.

I praktiken så är det endast hemmaladdning och snabbladdare som gäller för de flesta med ren elbil. Om de nu inte kan hitta gratis el på ICA och Ikea också. Det är laddhybriderna som kräver en laddinfrastruktur på jobbet...
...om man nu inte bor i lägenhet och behöver ladda på jobbet för att man inte kan ladda hemma...

Som ni lätt inser så är det väldigt olika från bilist till bilist...
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min arbetsgivare valde att ta betalt för att de behövde installera laddstolpar, dvs att det blev en kostnad för dem. I praktiken kommer detta att behövas på de flesta arbetsplatser.

Notera också att det nästan bara är laddhybrider som har detta behovet. Flera på min arbetsplats har elbilar, de väljer att bara ladda hemma pga merkostnaden på jobbet.

I praktiken så är det endast hemmaladdning och snabbladdare som gäller för de flesta med ren elbil. Om de nu inte kan hitta gratis el på ICA och Ikea också. Det är laddhybriderna som kräver en laddinfrastruktur på jobbet...
...om man nu inte bor i lägenhet och behöver ladda på jobbet för att man inte kan ladda hemma...

Som ni lätt inser så är det väldigt olika från bilist till bilist...
Nu vet jag ju inte om vi hade fått ladda gratis, men troligtvis då vår är mycket intresserad av att arbeta mot miljön. Sen ligger de ju lite i ekonomin för företaget, alla kan ju inte smälla upp stolpar hur som såklart.
Men om din arbetsgivare hade valt att låta er ladda fritt så anser jag ju att du inte ska behöva betala en krona till skatteverket. Annat om du får tjänstebil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.