Har du inte lärt dig titta runt högtalarna? Varför diskuterar ens då? Du kan aldrig få den perfekta filmupplevelsen!
 
H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han menade du skulle ställa soffan snett för att kompensera
Ett vattenpass från Kina måste man hålla uppochner eftersom det är kalibrerat på andra sidan jordklotet.
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
H Herr Kortslutning. skrev:
Ett vattenpass från Kina måste man hålla uppochner eftersom det är kalibrerat på andra sidan jordklotet.
"Andra sidan jordklotet" brukar man väl kalla länder som ligger på andra sidan ekvatorn och som då hamnar "uppochner". Mig veterligen ligger Kina på samma sida om ekvatorn som oss och blir då inte "uppochned" :rolleyes::thinking:
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
"Andra sidan jordklotet" = Göteborg, Uppsala, Örebro. Och därikrokarna.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
H
R roli skrev:
"Andra sidan jordklotet" brukar man väl kalla länder som ligger på andra sidan ekvatorn och som då hamnar "uppochner". Mig veterligen ligger Kina på samma sida om ekvatorn som oss och blir då inte "uppochned" :rolleyes::thinking:
Japp, det bästa vattenpasset är tillverkat mitt på ekvatorn för där är jorden platt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
"Andra sidan jordklotet" = Göteborg, Uppsala, Örebro. Och därikrokarna.
Näe, Göteborg ligger på Sveriges framsida medans Stockholmen ligger på b-ksidan...….
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur löser man det med en normal TV. Tycker att en högtalare mitt framför bildrutan stör bildupplevelsen rätt mycket. ;)
Köp en Sony oled med acoustic surface eller kör projektor med akustiskt transparent duk.
 
Enklare annars är att ha en högtalare på varje sida, så kommer ljudet mitt i bilden.
 
Isakare Isakare skrev:
Enklare annars är att ha en högtalare på varje sida, så kommer ljudet mitt i bilden.
Under ideala förutsättningar, men ändrar inte det faktum att ljudet är mixat för att högtalarna ska vara strax innanför kanten på bilden. På en liten tv märks det inte, men när man kommer upp i storlek blir det tydligt att tex en bil som kör från vänster till höger över bilden så kommer inte ljudet från rätt ställe på duken.
 
A ajn82 skrev:
Under ideala förutsättningar, men ändrar inte det faktum att ljudet är mixat för att högtalarna ska vara strax innanför kanten på bilden. På en liten tv märks det inte, men när man kommer upp i storlek blir det tydligt att tex en bil som kör från vänster till höger över bilden så kommer inte ljudet från rätt ställe på duken.
Vi pratar väl TV ?? Inte biograf.
 
A ajn82 skrev:
ljudet är mixat för att högtalarna ska vara strax innanför kanten på bilden.
Varför skulle man mixa ljudet för en högtalarplacering som (nästan)aldrig förekommer?

Ett stort problem är väl att sweet spot där ljudet är korrekt blir väldigt liten när 2 högtalare kommer långt isär.
Våra öron blir bättre på att höra var ljudet verkligen kommer ifrån nu när tv-apparater blir stora, så då inför man en centerhögtalare så sweet spot blir större, tom så stor att flera kan sitta i samma soffa, och höra att ljudet av en dialog mitt i bilden kommer från mitten av TVn.
 
R
Vad menar du med "nästan aldrig förekommer"? På bio är det så vitt jag vet mer regel än undantag att högtalarna sitter bakom duken.
 
Tråden handlar om TV, inte biografer, men jag lämnar en viss öppning för hemmabio och ny teknik (Sony)..
 
optimum
L lostinsweden skrev:
Köpte en ny TV från El-giganten och frågades av försäljaren om jag vill betala 750kr extra för att ha den kalibrerad. Han blev nästan lite tjurig
när jag tackade nej och var lite kaxig när han påstår att jag kommer inte få samma upplevelse från tv:n utan deras speciella kalibrerings teknik.
Vad handlar det om? Tycker det är
löjligt att de håller på med sådana sälj taktikar.
Vi har precis samma erfarenhet.
Frugan köpte en TV på Elgiganten till sin mor och blev pålurad en kalibrering för 700-800 (kommer inte ihåg exakt pris)
Hon kunde inte argumentera om det behövdes. Vi åkte dit samma dag och jag var med då och frågade varför de prackar på mindre tekniskt kunniga kunder sådant. Säljaren blev sur och var mycket otrevlig. Det slutade med att vi lämnade tillbaka TV:n.
Handlar fortfarande i deras butiker men inte av otrevliga säljare och är alltid med för att kunna bemöta tekniskt tokiga argument.

Givetvis är detta ett sätt för dem att tjäna mer men det ska knappast vara genom att lura på mindre tekniskt kunniga något de inte behöver.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Varför skulle man mixa ljudet för en högtalarplacering som (nästan)aldrig förekommer?
Spelar varför någon roll när det är fakta att det är så?

Men anledningen är väl samma som kalibrering, 99% märker ingen skillnad, så man kan lika gärna göra det för dem som har en ordentlig anläggning. Sen mixar man knappast om varje enskilt ljud för hemutgåvan, utan positionerna är låsta till hur det var på bio.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.