Hej!

Idag fick vi nycklarna till vårt första hus. Vi kommer från ett 1,5-plans radhus i BRF där vi bott i nästan exakt 10 år.

Huset är byggt 1964 av AB Ytong-hus och är på 80 kvm + 80 kvm källare. Byggt helt i betong och lättbetong ända upp till nock, bjälklag i lättbetong. enbart trä i takstolar och undertak.
Ritning av bottenvåningen till ett hus med markeringar för kök, vardagsrum och sovrum, fotograferad på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett enplanshus från 1964 byggt av AB Ytong-hus, omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta blir en följetong där jag kommer försöka uppdatera vad som händer under resans gång mot ett fräschare hus.

Redan idag har vi rivit en garderob och halvdant byggd vägg för att återställa till original planlösning. Man hade öppnat upp en vägg och satt ett skjutparti i dess ställe och byggt en garderob där dörren till ena rummet tidigare var placerad. Så en ny vägg och nya dörrar ska på plats. Väggarna är original i lättbetong, men jag kommer bygga med 45x45 och gips.
Renovering av hus med riven vägg och skräp på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens enda bild, måste komma ihåg att ta lite mer bilder. :D
 
  • Gilla
fredrikchail och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska bli kul att följa!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vet inte om du har några mål för utsidan men det skulle kunna bli riktigt charmigt med timmerfasad
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vet inte om du har några mål för utsidan men det skulle kunna bli riktigt charmigt med timmerfasad
Huset var från början putsat, men på 70-talet har man lagt på en fasad av tegel 1/4-sten. Det finns 12 likadana hus uppförda samtidigt och alla har bytt fasad, de flesta är utförda av samma entreprenör med olika färg på teglet. Vårt hus är i brunt tegel och jag gillar faktiskt utseendet. Uppdaterar med bilder under dagen.
 
  • Gilla
lob och 5 till
  • Laddar…
Detta ska bli spännande att följa! :D
-Kör hårt!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Idag har det inte hänt mycket på byggfronten, ett antal flyttlass och besök hos bygghandeln har det fått bli istället. Nån insats får det väl bli ikväll dock.

Ett tegelhus med gräsmatta och en buske, delvis molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Grattis till ert husköp, ska bli intressant att följa :D
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Grattis till ert husköp, ska bli intressant att följa :D
Tack!

Ikväll blir det tyvärr inget renoverande, varför glömmer man köpa hälften av det man behöver när man är på bygghandeln? I helgen kommer det iaf byggas väggar och monteras dörrar. Golven ska jag riva ut imorgon. Tak och väggar ska målas i vardagsrummet. Ska komma ihåg att ta före bild på det. :crysmile:

Kanske ta lite fler bilder på de olika rummen kan va av intresse också.

Kan lägga till lite mer info om huset. Taket är omlagt för 5 år sedan, värmen kommer från en CTC luft/vattenpump, innedelen från förra året, uteselen 5-6 år gammal. Huset har tvårörssystem med 22mm rör och vad jag har förstått är det det ”bästa”, men har ingen koll på om det är sant.

Elen behöver en liten översyn, det finns ingen ordentlig spec på vilken säkring som går till vad, så elektrikerhjälp får tillkallas där. Grannen har en elfirma så jag får väl gå in med en platta öl och lära känna honom :rofl:.
 
  • Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Detta ska bli spännande att följa! :D
-Kör hårt!
Kör så hårt jag kan nu, med alla barn springandes kring benen. De har hjälpt till att riva tapet. :D
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Tack!

Ikväll blir det tyvärr inget renoverande, varför glömmer man köpa hälften av det man behöver när man är på bygghandeln? I helgen kommer det iaf byggas väggar och monteras dörrar. Golven ska jag riva ut imorgon. Tak och väggar ska målas i vardagsrummet. Ska komma ihåg att ta före bild på det. :crysmile:

Kanske ta lite fler bilder på de olika rummen kan va av intresse också.

Kan lägga till lite mer info om huset. Taket är omlagt för 5 år sedan, värmen kommer från en CTC luft/vattenpump, innedelen från förra året, uteselen 5-6 år gammal. Huset har tvårörssystem med 22mm rör och vad jag har förstått är det det ”bästa”, men har ingen koll på om det är sant.

Elen behöver en liten översyn, det finns ingen ordentlig spec på vilken säkring som går till vad, så elektrikerhjälp får tillkallas där. Grannen har en elfirma så jag får väl gå in med en platta öl och lära känna honom :rofl:.
Elkille .... välj någon du inte behöver träffa varje dag
 
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Tidlöst fint hus. Kul att ni gillar utseendet, och kanske inte förstör fasaden med vit färg.
 
Isakare Isakare skrev:
Tidlöst fint hus. Kul att ni gillar utseendet, och kanske inte förstör fasaden med vit färg.
Aldrig! Underhållsfritt tegel är guld. Däremot behöver panelen till uterummet målas om, får se vad det blir för nyans. Eventuellt en mellangrå, och isåfall målar jag sockeln i samma nyans. Det får inte bli för många färger så det blir spretigt. :D
 
  • Gilla
s07
  • Laddar…
Om väggar ska ner, renovering av badrum osv så bör du investera i en bra bilningsmaskin för den lär gå varm :)
 
oscarwww oscarwww skrev:
Om väggar ska ner, renovering av badrum osv så bör du investera i en bra bilningsmaskin för den lär gå varm :)
Den enda väggen som ska ner är redan nere. Däremot ska vi nog riva badrummet själva när det blir dax för den biten, vilket förhoppningsvis är snart. Har en Hilti-maskin som jag tror kommer att duga till det. :cool:
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Idag har frugan och hennes syster fått jubba litta! Vardagsrummet bedömdes ha tillräckligt bra tapeter för att enbart behöva målas. Så målning av tak och vägg har de löst under dagen.
Person målar taket intill en träpanelvägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hjälpte till med att demontera lite uttag och strömbrytare och maskerade golvet. Klassiskt gällivarehäng kan även en skåning ha!
Person målar vägg i vardagsrum med skyddspapper på golvet, trädetaljer i taket, stege till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett förberett vardagsrum redo för målning med taket i trä, väggar och golv täckt med skyddsplast samt en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag själv, min svåger och hans två tonårssöner har tömt vinden i nuvarande boende. Två vändor med släpet blev resultatet av det. Tur att vi har mycket plats i källaren! :crysmile:

Vi hann även riva golv och lister i rummen som vi ska bygga väggar i under morgondagen. En tur inom syntembolaget hanns även med så man kan bli människa efter allt slit.

Öppnad burk av Arboga öl på ett bord med suddiga bakgrundsobjekt, antydan till renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler bilder kommer imorgon!
 
  • Gilla
fredrikchail och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.