tttomten TomasJor skrev:
Blir nog kanon.
Glöm inte lägga in en ”Postkod” som du kan lämna till hantverkare och den där personen som ringer mitt i natten o glömt sin bricka.
Ok Ja det ska jag göra tack för tipset
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Idag kom låset .
En liten miss att jag tog förgivet att det var wifi som behövdes men det var ju en Ethernet port.

Kan man splitta med en router eller likande från Ethernet uttaget i fiberdosan som går vidare till Telias router?

Kan troligtvis lösa det i vilket fall men det är en 50cm tjock stenvägg mellan låset och telia routern, vet ej om det får igenom .

Kommer alltså att tjuva Internet av en hyresgäst som är ok med det
 
MrPlow
nino nino skrev:
Idag kom låset .
En liten miss att jag tog förgivet att det var wifi som behövdes men det var ju en Ethernet port.

Kan man splitta med en router eller likande från Ethernet uttaget i fiberdosan som går vidare till Telias router?

Kan troligtvis lösa det i vilket fall men det är en 50cm tjock stenvägg mellan låset och telia routern, vet ej om det får igenom .

Kommer alltså att tjuva Internet av en hyresgäst som är ok med det
Nej du måste splitta med en switch efter routern om portarna är slut. Eller så sätter du upp en 4g-router? Så har du koll på uppkopplingen?
 
Ja 4g kan jag sätta upp men då kostar det ju...
Får hoppas att jag kan lösa det...
Finns det små switchar typ 1 till 2 eller 3? Då kan jag nog fixa det enkelt
 
B
nino nino skrev:
Ja 4g kan jag sätta upp men då kostar det ju...
Får hoppas att jag kan lösa det...
Finns det små switchar typ 1 till 2 eller 3? Då kan jag nog fixa det enkelt
Är nog 5-portars som gäller, https://www.inet.se/produkt/5401918/d-link-dgs-105
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Och hur långt mellan låset och modulen kan det vara?
Är det wifi / blåtand mellan dom?
 
J
Har enheten bara ethernet, men du behöver plocka wifi, så hade jag skaffat en liknande denna:

https://www.amazon.com/gp/slredirect/picassoRedirect.html/ref=pa_sp_mtf_aps_sr_pg1_2?ie=UTF8&adId=A00011693DY57WLSNIHNB&url=/Vonets-VAP11G-300-Wireless-Multi-Functional-Amplifier/dp/B014SK2H6W/ref=sr_1_12_sspa?keywords=wireless+bridge&qid=1579003942&sr=8-12-spons&psc=1&qualifier=1579003942&id=2581861221990785&widgetName=sp_mtf

Har en sån liggande sedan jag körde Dreambox förr...skicka PM om du vill ha en billigt. Den gör alltså att du kan ansluta vilken som helst trådbunden enhet till wifi. Du behöver ett eluttag med så att du kan driva den med en usb-adapter.
 
Vår modul är ungefär 10 meter ifrån låset, förvisso ganska fri yta emellan. Det är tråd/sladdlöst mellan låset och modulen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vår modul sitter en våning upp från dörren/låset.
Skulle uppskatta till 10m med väggar och bjälklag emellan.

Fonka! :)
 
Det fanns en port ledig och installationen av låset var ju inte mycket att orda om.

Har aktiverat 5 brickor och en kod och en masterkod

Har schemalagt lås kl 22 och 06 är automatisk låsning avslaget för låsa upp fanns inte vad jag kunde se?

Måste nu justera dörren för den stänger inte riktigt om man inte hjälper till lite.

Känns inte som det finns nån vits med att ha olika koder till varje lgh, iof kan jag ju vara nyfiken och se vem som kom hem när men så nyfiken är jag inte :)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
MrPlow
nino nino skrev:
Det fanns en port ledig och installationen av låset var ju inte mycket att orda om.

Har aktiverat 5 brickor och en kod och en masterkod

Har schemalagt lås kl 22 och 06 är automatisk låsning avslaget för låsa upp fanns inte vad jag kunde se?

Måste nu justera dörren för den stänger inte riktigt om man inte hjälper till lite.

Känns inte som det finns nån vits med att ha olika koder till varje lgh, iof kan jag ju vara nyfiken och se vem som kom hem när men så nyfiken är jag inte :)
Men om någon flyttar vill du väl kunna ta bort hen. Eller om du byter koden helt då?

Men om någon kod kommer på vift kan det ju vara bra att veta vem som "tappat den".
 
Nja alltså när man bor i en liten by där nästan alla känner alla så är det inte så noga...
Dörren har varit olåst i 10år, anledningen till bytet är att en besökare råkade låsa dörren så en annan hyresgäst inte kom in, mitt i natten dessutom

Ja det går ju att byta kod helt och hållet om någon flyttar men idag är det folk jag litar på och det finns inte mycket mer än 3 dörrar och en trapp om man öppnar ytterdörren.

Skulle tro att om jag har samma hyresgäster i 3år så vet nog halva byn koden :D
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Om det varit olåst i 10 år är det väl bara att ta bort låset helt och hållet?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.