Med grannens argumentation kan väl ta dit en grävmaskin och börja gräva ut för en två meter djup pool alldeles i tomtgräns. Du gör väl vad du vill där??
 
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
Kontakta lokala tidningar om svart byggen och berätta att kommunen gör inget åt ärandet / lyckas till
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Kontakta Uppdrag Granskning, kanske nåt trevligt de kan gräva upp
 
  • Gilla
Traknagg och 2 till
  • Laddar…
Jahe Jahe skrev:
Kontakta lokala tidningar om svart byggen och berätta att kommunen gör inget åt ärandet / lyckas till
Det har jag gjort i min kommun utan framgång. Om en känd företagare svartbygger en lagerlokal med förevändning ekonomibyggnad till lantbruk (som inte finns) så är varken nämnden eller media särskilt intresserade. Dom hänger ihop på något sätt. KK kan betyder Karlskrona kommun men även kompiskorruption.
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Garage, större förråd, mindre förråd och ett plank. Det får plats tack vare att man ställt garaget på en annans grannes mark. Denna granne har också gjort en anmälan.

Men dock händer inget där heller.
kan inte grannen riva ner garaget då den är byggd på dennes mark.
 
Nej, det kallas egenmäktigt förfarande. Precis som att du inte får skruva isär grannens bil om han har parkerat den på din mark.
 
Uppenbar fara för liv och egendom om husen står närmare än 9 meter från varandra och inte är brandsäkrade enligt gällande regler.
 
Det blir nog svårt att driva den tesen i rätten... I så fall ska man riva alla hus som står för nära varandra och inte uppfyller dagens regler.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Men hur kan ett ärende från 2011 fortfarande vara pågående utan att ni fattat några beslut? Det är knappast lagligt att hålla på och förhala på det där sättet. Man har nog hört att kommuntjänstemän har svårt att få saker och ting att hända men det här måste väl ändå var nått slags rekord?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
B Bocca skrev:
Hej bästa ni som har koll på allt.

Min kära granne har byggt 4 byggnader precis i tomtgräns som vi inte är överens om, vi har försökt hitta lösningar, men får armarna i kors från grannen som hävdar "Att jag gör vad jag vill på min mark". Som för övrigt är en tomt på 1000 m2.

Vi har därför fått anmäla dessa svartbyggen till kommunen.
Enligt kommunen så jobbar dom just nu med ärenden i från 2014.
Vi kommer därför att få vänta 5 år innan dom ens kommer ut och tittar.

Kan detta verkligen vara rimligt? Jag har för mig att det finns någon paragraf som säger inom vilken tid kommunen skall granska såna här ärenden.

Tänker att ni som har koll på allt kan hjälpa mig :-D

TACK.
:thinking:Tror de skulle se det annorlunda ifall det fanns risk för ohyra el skadedjur pga av att i samband med bygget har skräp och rester mm fått råttorna att invadera och er brunn tex blivit förorenade vattentäkt?finns vissa saker som de agerar snabbt på , spill av oljor el liknande ..
"Förorenade grundvatten täkten? " el liknande men är inte säker på hur det gått
.bilder brukar få skruv i media ..många räknar med böter tex vid fällning av träd för att få sjöutsikt..tex .böter som är ingenting jämfört med vad de betalat ifall de ansökt om att kapa ner 2-400 år gamla träd ex ek ..
Hoppas det löser sig för er .! Tänk positivt, hen kommer betala ränta from from byggnaden uppfördes ...förmodligen.?
 
Jag har rensat bort ett ovidkommande inlägg.

/moderator
 
F Finndjävel skrev:
Men hur kan ett ärende från 2011 fortfarande vara pågående utan att ni fattat några beslut? Det är knappast lagligt att hålla på och förhala på det där sättet. Man har nog hört att kommuntjänstemän har svårt att få saker och ting att hända men det här måste väl ändå var nått slags rekord?
Ring och fråga!
 
Hej,
Har för mig att kommuner lyder under förvaltningslagen (Förvaltningslag (2017:900)).
Testa att läsa den!
Där står bland annat följande:

Åtgärder om handläggningen försenas
11 § Om en myndighet bedömer att avgörandet i ett ärende som har inletts av en enskild part kommer att bli väsentligt försenat, ska myndigheten underrätta parten om detta. I en sådan underrättelse ska myndigheten redovisa anledningen till förseningen.

12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
S
L Ludde67 skrev:
Hej,
Har för mig att kommuner lyder under förvaltningslagen (Förvaltningslag (2017:900)).
Testa att läsa den!
Där står bland annat följande:

Åtgärder om handläggningen försenas
11 § Om en myndighet bedömer att avgörandet i ett ärende som har inletts av en enskild part kommer att bli väsentligt försenat, ska myndigheten underrätta parten om detta. I en sådan underrättelse ska myndigheten redovisa anledningen till förseningen.

12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning.
Vet någon vilket datum under 2017 som denna lag trädde in ? Jag förmodar att man inte kan åberopa denna lag för ärenden som påbörjades innan detta datum ?
 
windestal
I inlägg nr 39 finns en länk till lagen. Längst ner på den står det att lagen träder i kraft 1 juli 2018:
Skärmdump av en lagtext om övergångsbestämmelser med datumet den träder i kraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.