useless useless skrev:
Men visst hade det varit lite snyggare om dom föregått med gott exempel...
Ungefär det framförde jag en gång till en lapplisa som parkerade där det var stoppförbud men hon menade att hon var tvungen till det för att kunna lappa felparkerade bilar... :mad:
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Ja totalt sett tror även jag utsläppen ökar. Menar att det kanske trots allt finns en poäng att hålla nere nivåerna i de mest drabbade områdena.
Ja, så är det eftersom Hornsgatan har värden som överstiger gränsvärdena många dagar om året men omkringliggande gator inte gör det. Hornsgatan är lite speciell för utsläppen där ligger still eller blåses längs med gatan och inte åt sidan eftersom husen är höga, kvarteren är långa och tvärgående gator är korta.

Dubbdäcksförbud är det även på Fleminggatan som också är en högtrafikerad gata med samma problem när det gäller vind.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, så är det eftersom Hornsgatan har värden som överstiger gränsvärdena många dagar om året men omkringliggande gator inte gör det. Hornsgatan är lite speciell för utsläppen där ligger still eller blåses längs med gatan och inte åt sidan eftersom husen är höga, kvarteren är långa och tvärgående gator är korta.

Dubbdäcksförbud är det även på Fleminggatan som också är en högtrafikerad gata med samma problem när det gäller vind.
Hornsgatan är också speciell på det sättet att det är en av gatorna där man mäter Stockholms luftkvalitet, tillsammans med Folkungagatan, S:t Eriksgatan och Sveavägen. Hur läget är på omkringliggande gator har man knappast samma uppfattning om.
 
BirgitS
Det är bara att gå på de olika gatorna så märker man ju att luften är sämre på Hornsgatan och att det är mycket mindre trafik på alternativa vägar.
 
Fairlane
Förra året så uppskattedes det att 21% av bilarna som framfördes på Hornsgatan hade dubbdäck. På 10 år så har man skrivit ut uppskattningsvis 100 böter för brott mot dubbdäcksförbudet. Det går fortare att avgöra om en bil har dubbdäck än om den tillhör fel klass så jag gissar att detta förbud kommer ha någonstans mellan 0 och 0.0000000001% påverkan på luften.

Dessutom så framförde Daniel Helldén att poängen var att få bort skadliga partiklar och NOx. Jag har då lite svårt att se kopplingen till bilar som framförs på bensin/E85, men det blir ju bra symbolpolitik.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Förra året så uppskattedes det att 21% av bilarna som framfördes på Hornsgatan hade dubbdäck.
Fairlane Fairlane skrev:
jag gissar att detta förbud kommer ha någonstans mellan 0 och 0.0000000001% påverkan på luften.
Fast om nästan 80 procent respekterar även detta förbud borde väl luftkvalitetsförbättringen kunna bli lite bättre än så kan nog jag tycka.
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Förra året så uppskattedes det att 21% av bilarna som framfördes på Hornsgatan hade dubbdäck. På 10 år så har man skrivit ut uppskattningsvis 100 böter för brott mot dubbdäcksförbudet. Det går fortare att avgöra om en bil har dubbdäck än om den tillhör fel klass så jag gissar att detta förbud kommer ha någonstans mellan 0 och 0.0000000001% påverkan på luften.
Men 2009, alltså året innan förbudet mot dubbdäck började gälla, så hade 60 % av personbilarna på Hornsgatan dubbdäck så även om 21 % fortfarande har dubbdäck så är det ju en klar förändring som har lett till bättre luft där.

Mätvärden för halten luftföroreningar och andel bilar med dubbdäck kan man kolla på här: http://miljobarometern.stockholm.se/luft/
 
Fairlane
Visst är det så att fler kanske väljer annorlunda däck, eller bil, när det är dags för byte, men i övrigt tror jag inte folk i någon större utsträckning byter.

De dubbfria däcken idag är ju också bättre än 2009 så det kan ju också vara en faktor.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om nästan 80 procent respekterar även detta förbud borde väl luftkvalitetsförbättringen kunna bli lite bättre än så kan nog jag tycka.
Fast ska du räkna så förutsätter det ju nästan att om förbudet inte fanns så skulle 100% köra dubbdäck.
Om andelen dubbdäck är oförändrad så spelar det ingen roll om 80% respekterar förbudet. Nu är det inte oförändrat, men det kan bero på fler anledningar. Frågan är isåfall om det är 60% dubbdäck på vägarna runt omkring.

Stadens egna beräkningar visar på att denna förändring är rätt meningslös då värdena och redan sjunkit och rimligen kommer fortsätta sjunka där äldre bilar ändå skrotas och byts mot nyare.
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så att fler kanske väljer annorlunda däck, eller bil, när det är dags för byte, men i övrigt tror jag inte folk i någon större utsträckning byter.

De dubbfria däcken idag är ju också bättre än 2009 så det kan ju också vara en faktor.
Visst finns det många skäl till att byta från dubbdäck till dubbfritt, men det var ju så att andelen dubbdäck sjönk just på Hornsgatan när förbudet infördes:
Linjediagram som visar minskande andel personbilar med dubbdäck i Stockholm med fokus på Hornsgatan jämfört med infartsleder och Sveavägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och dubbdäcksförbudet gjorde så att Hornsgatan gick från att vara sämre när det gäller partiklar till att vara i nivå med andra högtrafikerade gator:
Graf över halter av PM10 i luften på olika platser i en stad mellan 2010 och 2018, jämfört med miljökvalitetsnormer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LG1 och 2 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Men 2009, alltså året innan förbudet mot dubbdäck började gälla, så hade 60 % av personbilarna på Hornsgatan dubbdäck så även om 21 % fortfarande har dubbdäck så är det ju en klar förändring som har lett till bättre luft där.
Visst är det så, om än kanske i stor utsträckning indirekt (ökad medvetenhet, minskad trafik, effekter av parallella åtgärder).

Samtidigt tycker jag det urholkar förtroendet för rättssamhället när man stiftar lagar som en såpass stor andel av befolkningen struntar i, och kommer undan med det. I synnerhet som många av de laglydiga gör en uppoffring. Förbud skall användas som ett verktyg för att i stort sett eliminera en företeelse, inte för att minska den. Är man nöjd med kurvan här ovanför så borde man använt andra styrmedel än förbud.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hopplöst att säga om dubbdäcksförbudet hade en signifikant påverkan på luftkvaliteten eller inte. Vi har ju ingen alternativ verklighet att jämföra med och förändringarna är små från år till år jämfört med den längre trendens stora luftkvalitetsförbättring. Och en gata i en helt annan stadsdel, Sveavägen, har motsvarande förbättrad luftkvalitet utan lokalt förbud i Vasastan.
 
Beklämmande att man tog upp nya miljözon 2 minst 3 gånger på bla TV 4nyheterna och vägrade nämna vilka bilar det gällde. Om man är berörd vet man i allmänhet det sa MP politikern.
Man nämnde ungefärliga årsmodeller men aldrig euro5 och euro6.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Suck. Just detta är en så skev miljögrej för politiker att vinna poäng på, speciellt nöten, Miljöpartiets, Daniel Hellden som står bakom detta. Symbolmiljöförbättringar, liksom. Det har kritiserats hårt. Bilarna som ej får köra där ska bara ta en annan rutt..., så miljöproblemet av dubbdäck etc förflyttas bara till de andra områdena. Så totala mängden utsläpp är ju fortsatt samma... Bättre satsa dessa pengar som detta kostat / kostar på subventionering av nyinköp av mer och mer miljövänliga bilar för privatpersoner så gamla bilar skrotas till högre grad.
Hur kan utsläppen bli detsamma? Måste väll ändå bli mer utsläpp om man måste köra längre för att komma till samma ställe?
 
BirgitS
C cpalm skrev:
Samtidigt tycker jag det urholkar förtroendet för rättssamhället när man stiftar lagar som en såpass stor andel av befolkningen struntar i, och kommer undan med det. I synnerhet som många av de laglydiga gör en uppoffring. Förbud skall användas som ett verktyg för att i stort sett eliminera en företeelse, inte för att minska den. Är man nöjd med kurvan här ovanför så borde man använt andra styrmedel än förbud.
Jag håller med dig i princip men skulle gärna vilja veta vad du tycker hade varit bättre styrmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.