B
Hej bästa ni som har koll på allt.

Min kära granne har byggt 4 byggnader precis i tomtgräns som vi inte är överens om, vi har försökt hitta lösningar, men får armarna i kors från grannen som hävdar "Att jag gör vad jag vill på min mark". Som för övrigt är en tomt på 1000 m2.

Vi har därför fått anmäla dessa svartbyggen till kommunen.
Enligt kommunen så jobbar dom just nu med ärenden i från 2014.
Vi kommer därför att få vänta 5 år innan dom ens kommer ut och tittar.

Kan detta verkligen vara rimligt? Jag har för mig att det finns någon paragraf som säger inom vilken tid kommunen skall granska såna här ärenden.

Tänker att ni som har koll på allt kan hjälpa mig :-D

TACK.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Laszlo Toth
Tillsynsärenden hanteras i en prioriteringsordning som tar hänsyn till bland annat om det är fara för liv eller skada för egendom.

Det som brukar få fart på denna typen av ärenden är att skicka ett brev/mail till kommunens politiker.
 
  • Gilla
snespikaren och 1 till
  • Laddar…
Det kan också vara så att grannen har goda relationer till byggkontoret och dom vill förhala det. "Goda relationer" dvs kompiskorruption är inget ovanligt. Titta i kommunens postlista så ser du om det stämmer.
 
  • Gilla
Destrier och 8 till
  • Laddar…
B
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Tillsynsärenden hanteras i en prioriteringsordning som tar hänsyn till bland annat om det är fara för liv eller skada för egendom.

Det som brukar få fart på denna typen av ärenden är att skicka ett brev/mail till kommunens politiker.
Tack snälla för svar!
I detta fall så är det fara för liv - grannen har byggt en icke godkänd infart från allmän väg där dom backar in sina bilar till sitt garage. Det är en 70 sträcka och infarten ligger precis i en dold kurva och det har varit nära på krockar flera gånger när dom backar.
Även skador på min fastighet, då allt vatten i från grannens nybyggda tak forsar in på min mark.

Tyvärr så lyssnar inte kommunen på detta ändå!

Tips om vad för politiker som kan vara lämpliga att vända sig till?
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan också vara så att grannen har goda relationer till byggkontoret och dom vill förhala det. "Goda relationer" dvs kompiskorruption är inget ovanligt. Titta i kommunens postlista så ser du om det stämmer.
Tack snälla för svar.

Hur kollar jag i kommunens post lista och vad ska jag titta efter?
 
B Bocca skrev:
Tack snälla för svar.

Hur kollar jag i kommunens post lista och vad ska jag titta efter?
Ofta finns postlistan på deras hemsida men undanskymt. På postlistan kan du se vad dom har sysslat med och om det verkligen så som dom säger med prio och ärenden från 2004. Du kan i princip begära ut samtliga byggärendehandlingar, inte bara dina egna.
 
  • Gilla
Fisotto
  • Laddar…
Som alternativ till kontakt med politikerna, borde man kunna pressa myndigheten via länsstyrelsen. Jag kan inte tänka mig att det är ok för kommunen att ha 5 års kö för tillsynsärenden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
windestal
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Min kära granne har byggt 4 byggnader precis i tomtgräns som vi inte är överens om, vi har försökt hitta lösningar, men får armarna i kors från grannen som hävdar "Att jag gör vad jag vill på min mark". Som för övrigt är en tomt på 1000 m2.
Skulle vara intressant att veta vad det är för byggnader som det ryms fyra av vid din tomtgräns. På en tusen m2 tomt?
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
B
windestal windestal skrev:
Är vägen i fråga en "kommun-väg" eller "Trafikverket-väg" (vem är väghållare)? Med tanke på att det är en 70-väg låter det som att det kanske är Trafikverket. Då kanske det hjälper att anmäla till dem också, då det är hos dem grannen isf ska ha sökt tillstånd?
[länk]
Dom har inte ansökt om tillstånd för den nya infarten och vi har samtalat med trafikverket om detta som ska komma ut och titta. Enligt dom så är den nya infarten livsfarlig.

Men även detta verkar ta tid, var i somras vi hade kontakt med trafikverket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
F Finndjävel skrev:
Skulle vara intressant att veta vad det är för byggnader som det ryms fyra av vid din tomtgräns. På en tusen m2 tomt?
Garage, större förråd, mindre förråd och ett plank. Det får plats tack vare att man ställt garaget på en annans grannes mark. Denna granne har också gjort en anmälan.

Men dock händer inget där heller.
 
  • Arg
Maria T
  • Laddar…
Hur nära står byggnaderna dina egna? Det finns krav på skydd mot brandspridning mellan byggnader vilket ofta löses med att byggnaderna håller ett visst avstånd. I så fall kan du kontakta räddningstjänsten som är tillsynsmyndighet för lag om skydd mot olyckor. Jag har tidigare arbetat med sådana frågor inom räddningstjänsten. I många sådana fall fick vi ligga på stadsbyggnadskontoret för att driva det med byggsanktioner men vi kunde även själva driva ärendet. Räddningstjänsten är generellt mindre belastad än byggnadskontor så de kan hantera ärendet mer skyndsamt. Vilken kommun bor du i?
 
  • Gilla
Lillekitte och 9 till
  • Laddar…
Så lång tid ska inte ett tillsynsärende ta.
Kontakta Länsstyrelsen och klaga på att inget händer. Det är de som ska hålla koll på att kommunen sköter sina uppgifter.

Har det inte hänt något hos Trafikverket på ett halvår så kan du slå en signal till dem och höra efter vad som händer för att få lite fart på det.

B Bocca skrev:
Det får plats tack vare att man ställt garaget på en annans grannes mark. Denna granne har också gjort en anmälan
Om det inte finns några oklarheter kring var gränsen verkligen är så kan grannen be kronofogden om hjälp att ta bort det som olovligen placerats på hans mark. https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html
 
  • Gilla
U i CAR och 8 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Tips om vad för politiker som kan vara lämpliga att vända sig till?
Kolla på er kommuns hemsida och leta efter stadsbyggnadsnämnden för de brukar vara en egen nämnd men inte alltid.
Där bör du se vilka fritidspolitiker som sitter i den nämnden samt deras kontaktuppgifter.

Förklara för dem hur lång tid ärendet beräknas ta samt att det är fara för liv så skall du nog se att de tar upp det till nästa möte.
Är det en mellanstor kommun så har de möten 1 gång per månad ca.
 
Redigerat:
När man läser sånt här så känns det som att Sverige mer och mer blir ett laglöst land där folk som skiter i allt kommer undan med allt också. 5 års kö på tillsynsärenden, då är de väl typ preskriberade när de kommer ut och kollar?
 
  • Gilla
byggahus1 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.