Frustrator Frustrator skrev:
Har inte icell gått i konkurs?
Jag hittar dem på Bauhaus i alla fall, men inte på byggmax, :thinking: vad finns det annars för alternativ? Förutom lin. Lin var dyrt! :oops:
 
Hiréns Hiréns skrev:
Byggställningen är billigt nog från Jula, den hade riktigt bra recensioner och jag måste säga att jag är imponerad av priset i kombo med stabilitet och höjd. Bra köp!
3999,-
[länk]
Köpte samma ställning i somras och kan bara lämna lovord! Då var priset en tusenlapp billigare.
 
  • Wow
Hiréns
  • Laddar…
Vi behöver en liten ställning och så känns ju den här som ett kap! Tack för tipset!
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Microkatten
Med reservation för att jag inte har hela bilden klar för mig så tar jag dig på orden och skriker till lite i form av några frågor: :D

1. Du skrev att ytterväggen är stock, samtidigt som du skriver att väggen är fylld av spån/torv. På en bild inifrån skymtar liggande rejäla brädor med papp och isolering/torv bakom plus spånskivor/treetex. Stockar på andra sidan torven som bärande stomme och panel ytterst. Varför skall ni lägga till ytterligare isolering inne?

(För mycket isolering på insidan riskerar att varm inneluft kondenserar i den bärande stommen med fuktskador som följd. Det brukar därför anses bättre att isolera på utsida om bärande stomme. Dessutom ger ytterligare isolering inte så stora effekter på ett redan isolerande lager. Stockar - isolering - brädor kan anses vara fullt tillräcklig isolering. Det viktiga är att lufttäta och få bort drag.)

2, Fönsterna ser ut att vara tvåglas med bred luftspalt mellan. Varför skall ni sätta in ytterligare innanfönster?

(Det brukar anses vara fullt tillräckligt med tvåglas-fönster i gamla hus, speciellt om det är en stor luftspalt mellan bågarna. Det viktiga är att se till att bågarna är i bra skick, att det är drevat och lufttätt mellan karm och vägg samt att innerbågen är tätad)
 
  • Gilla
Tistelart och 2 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Med reservation för att jag inte har hela bilden klar för mig så tar jag dig på orden och skriker till lite i form av några frågor: :D

1. Du skrev att ytterväggen är stock, samtidigt som du skriver att väggen är fylld av spån/torv. På en bild inifrån skymtar liggande rejäla brädor med papp och isolering/torv bakom plus spånskivor/treetex. Stockar på andra sidan torven som bärande stomme och panel ytterst. Varför skall ni lägga till ytterligare isolering inne?
Står i originalinlägget att det bara är vad som nämns i prospekten, men det finns ingen stock någonstans. Det är vad vi kallar det för lösvirke. Vi har ännu inte kommit underfund med vad som gjort att dom kallat det för stockhus :crysmile: det är plank, papp, torv och papp och sen ca 25 mm bräden innerst och innanför det ytterligare 40mm mjuka spånskivor

Huset är k märkt så vi får inte röra utsidan
 
Microkatten Microkatten skrev:
Med reservation för att jag inte har hela bilden klar för mig så tar jag dig på orden och skriker till lite i form av några frågor: :D

1. Du skrev att ytterväggen är stock, samtidigt som du skriver att väggen är fylld av spån/torv. På en bild inifrån skymtar liggande rejäla brädor med papp och isolering/torv bakom plus spånskivor/treetex. Stockar på andra sidan torven som bärande stomme och panel ytterst. Varför skall ni lägga till ytterligare isolering inne?

(För mycket isolering på insidan riskerar att varm inneluft kondenserar i den bärande stommen med fuktskador som följd. Det brukar därför anses bättre att isolera på utsida om bärande stomme. Dessutom ger ytterligare isolering inte så stora effekter på ett redan isolerande lager. Stockar - isolering - brädor kan anses vara fullt tillräcklig isolering. Det viktiga är att lufttäta och få bort drag.)

2, Fönsterna ser ut att vara tvåglas med bred luftspalt mellan. Varför skall ni sätta in ytterligare innanfönster?

(Det brukar anses vara fullt tillräckligt med tvåglas-fönster i gamla hus, speciellt om det är en stor luftspalt mellan bågarna. Det viktiga är att se till att bågarna är i bra skick, att det är drevat och lufttätt mellan karm och vägg samt att innerbågen är tätad)
Igen, för att fönstren är k-märkta och vi får inte röra dem. Står i originalposten :)
 
Hiréns Hiréns skrev:
Igen, för att fönstren är k-märkta och vi får inte röra dem. Står i originalposten :)
Men om ni har 2-glas som micro skriver behöver ni inte göra ngt med dem. Dreva och täta får ni göra.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Men om ni har 2-glas som micro skriver behöver ni inte göra ngt med dem. Dreva och täta får ni göra.
Okej. Tack för input. Jag ska ringa kommunen och fråga om det är ok och sedan höra med glasmontören vi fått offert av om dom tror på det. Det är Åland, alla känner alla. Dom är ärliga. På min offert stod det Chili, vilket är mitt artistnamn. Men jag nämnde aldrig ordet Chili när vi talades vid om offerten, så tydligen är det någon som känner mig i alla fall :thinking:
 
  • Gilla
Fredrik K och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Om det int är stockar som bärande stomme så kan det t.ex. vara tretums plank. Även detta kan anses vara tillräckligt, speciellt med ett isolerande lager med liggande brädor på insidan.

K-märkning hindrar er inte från att underhålla fönsterna.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Om det int är stockar som bärande stomme så kan det t.ex. vara tretums plank. Även detta kan anses vara tillräckligt, speciellt med ett isolerande lager med liggande brädor på insidan.

K-märkning hindrar er inte från att underhålla fönsterna.
Vad menar du med tillräckligt? Tillräcklig isolering så att min icellplan spricker eller tillräckligt för att kunna benämnas som stock?
 
Edit: micro han först. Suck. Alltid pucktvåa.

En k-märkning (åtminstone i Sverige) inte att de kan kräva att orginal-fönstrena är kvar, bara att ni exv inte får ändra detaljerna aka utseendet på dem.
 
Hiréns Hiréns skrev:
Vad menar du med tillräckligt? Tillräcklig isolering så att min icellplan spricker eller tillräckligt för att kunna benämnas som stock?
Tillräckligt för att ni inte ska behöva isolera mer.
 
Hiréns Hiréns skrev:
Igen, för att fönstren är k-märkta och vi får inte röra dem. Står i originalposten :)
Fönsterremsor! Återigen, lovar att det fungerar!
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tillräckligt för att ni inte ska behöva isolera mer.
Okej, alltså något har varit riktigt fel nånstans i alla fall eftersom han fått upp temperaturen till 14 grader i huset de vintrar han eldat som in i helvete i spisen och haft Fjärrvärmen på högsta. Du menar att det skadar mer än hjälper att lägga 120 icell innanför originalen? :worried:
 
Microkatten
@Frustrator, släpp nu tankarna på din nya gamla fina hyvel och koncentrera dig på att skriva snabbare ;)

Som @Frustrator klargjorde, ytterväggen kan vara tillräckligt isolerande även med tretums plank.

Orsaken till att han inte fick tillräcklig värme kan vara många, t.ex. att han inte eldade ordentligt, att det är otätt och drar i huset, att isoleringen har sjunkit ihop (som du själv nämner).
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.