Vilket spännande hus!
Ytterdörren ser inte ut att vara orginal på något vis, det bör ju ha varit pardörrar från början.

Vad gäller fönster är det ju vanligt på äldre hus med lösa innerfönster, det vore förståss det mest byggnadsvårdande sättet, men det går säkert att hitta någon smidig modern lösning också.
 
Riktigt roligt att se ert projekt...
Isolering i ert fall cellulosa som både är difusionsöppen och transporterar fukt bort från trät och inte kyls lika lätt av vind...som sågspån och kutterspån!
Klarar också att användas i ett hus som står kallt i perioder!
Fönsterlösningar var rädda om de gamla glasen o fönstren... som annan sa att sätta innerfönster och moderna silicontätlister P list häftas fast med rostfria
 
ErikLtz ErikLtz skrev:
Med viss kännedom om Åland så måste någon av Er ha hembygdsrätt på ön - grattis :)

Och Ni vet säkert också att mycket i byggväg är klart dyrare "på ön" än på fastlandet, men man slipper förstås åka till Sverige och frakta tillbaks om man köper lokalt.

Har själv någon andel i ett ställe förbi Godby som stod i något foto, i Sunds kommun, och Åland kan vara magiskt med den röda graniten och alla öar så igen, grattis till vad som kan bli ett spännande boende :)
Jo, vi är båda Ålänningar :)
Huset ligger faktiskt mitt i Godby city! Haha
Man kan dessvärre inte bara åka över och packa bilen med virke och åka hem igen eftersom det ska tullas in och blir minst lika hutlöst dyrt som priserna här. Så man får renovera smart helt enkelt. Leta reor och nedsatta priser. Pruta på rätt områden. Ha kontakter osv.
Tack! :D
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Riktigt roligt att se ert projekt...
Isolering i ert fall cellulosa som både är difusionsöppen och transporterar fukt bort från trät och inte kyls lika lätt av vind...som sågspån och kutterspån!
Klarar också att användas i ett hus som står kallt i perioder!
Fönsterlösningar var rädda om de gamla glasen o fönstren... som annan sa att sätta innerfönster och moderna silicontätlister P list häftas fast med rostfria
Tack för bra svar! Vi sitter just nu i en isoleringspanik. Ingen tycks veta vad som är rätt för vårt hus och vissa tycker att det är för mycket jobb att ta ned gamla väggen med torv i jämförelse med hur minimalt vi kommer höja k-värdet i isoleringen. Dom tycker vi ska bygga på inåt bara, utan att riva. Medan andra säger att det kommer ändra k värdet rejält. Men så är det också samma gubbar som tycker att vi ska lägga en ångspärr på, och dom gubbarna vet jag inte riktigt hur mycket jag ska lyssna på alls. Eftersom jag hört att ångspärr är någon som gamla hus ABSOLUT INTE ska ha, över huvud taget, eftersom dom behöver fortsätta andas.
Så hur får vi det att andas men ändå med ett så bra k värde att vi kanske lyckas få energikraven anpassade efter dagens krav?
Vad ska vi mer ha för lager? Vindspärr? Är det plast? Dåligt för gamla hus?
Hur ska vi göra med golvet? Lager? Av vad? I vilken ordning?
 
  • Gilla
Cecil77 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vilket spännande hus!
Ytterdörren ser inte ut att vara orginal på något vis, det bör ju ha varit pardörrar från början.

Vad gäller fönster är det ju vanligt på äldre hus med lösa innerfönster, det vore förståss det mest byggnadsvårdande sättet, men det går säkert att hitta någon smidig modern lösning också.
Jo precis, den är rätt ny. Skulle vilja byta till dubbeldörrar någon gång men kommer ju behöva ansöka om en ändring i bygglovet då så det är inte direkt prio. Den funkar ju! Däremot är trappen så kort och dörren öppnas utåt så det är bara en tidsfråga innan vi hivar någon av trappen när vi öppnar dörren åt dom :crysmile:
Fönstren litar jag helt på att experterna vet hur man gör. Möjligen måste de komma med en ventil i karmen eller något för att inte slå kondens tänker jag
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Eftersom jag hört att ångspärr är någon som gamla hus ABSOLUT INTE ska ha, över huvud taget, eftersom dom behöver fortsätta andas.
Hus behöver inte kunna andas genom isoleringen. Varken gamla eller nya. Anledningen till att man inte rekommenderar tät ångspärr i gamla hus är att det är svårt att få det helt tätt överallt. River man ut allt inomhus så att man kan sätta heltäckande ångspärr så är det inget problem rent tekniskt.
Det finns inte heller nåt som säger att man inte kan ha tät ångspärr om man har cellulosa- eller annan hygroskopisk isolering.
Däremot är det tvärtom - Med hygroskopisk isolering kan man nöja sig med en diffussionsöppen ångbroms istället för en tät ångspärr. Med minerallull måste man ha en tät ångspärr.


Dock finns det andra fördelar med cellulosaisolering - Framför allt är den tyngre än mineralull och därför bättre på att jämna ut temperaturskillnaden. Normalt sett när man isolerar ett äldre hus utvändigt så har man inte så stor nytta av den egenskapen, men med isoleringen på insidan kan det vara bra.

Så sammantaget så är det dels på grund av buffertförmågan och svrtigheten att då ångspärren tät som gör att man rekommenderar diffusionsöppen ångbroms och hygroskopisk isolering i gamla hus.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Vet inte hur långt ni kommit i planeringen med fönstren, men jag är barnsligt förtjust i att tejpa fönster med pappersremsor för ändamålet.
Vi har i och för sig lösa innanfönster, men det kanske hjälper ändå mot kallras!
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
I så fall tror jag verkligen på att vara sätta in de lösa innanfönstren och tejpa. Vi har inget som helst kallras (inget som känns, är bäst att tillägga) och ingen kondens överhuvudtaget på fönstren. Fönsterremsor är klart undervärderade. Eller så har folk i allmänhet glömt bort dem.
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
Alltså wow vilket ställe! Grattis!
Jag önskar er all lycka till
 
Microkatten
För att minska riskerna med renovering av gamla hus så återkommer ofta inom byggnadsvården rekommendationer såsom:

- Använd samma eller liknande material och konstruktioner som i det gamla huset.
- Skynda långsamt
- Förändra inte någonting som fungerar.

Utgå helt enkelt från husets förutsättningar. Som exempel kan det vara bättre (och billigare) att täta huset mot drag än att tilläggsisolera. I timmerhus kan man täta med mossa mellan stockarna och putsa med kalkbruk eller lera på insidan. Eller sätta vindduk på utsidan och panel med luftspalt.

Egen kunskap är också guld värd. I tråden om byggnadsvårdslitteratur finns många bokförslag. Hitta också folk som har kunskap om gamla hus. Har ni t.ex. hört med Byggnadsvårdssällskapet på Åland?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Tack för bra svar! Vi sitter just nu i en isoleringspanik. Ingen tycks veta vad som är rätt för vårt hus och vissa tycker att det är för mycket jobb att ta ned gamla väggen med torv i jämförelse med hur minimalt vi kommer höja k-värdet i isoleringen. Dom tycker vi ska bygga på inåt bara, utan att riva. Medan andra säger att det kommer ändra k värdet rejält. Men så är det också samma gubbar som tycker att vi ska lägga en ångspärr på, och dom gubbarna vet jag inte riktigt hur mycket jag ska lyssna på alls. Eftersom jag hört att ångspärr är någon som gamla hus ABSOLUT INTE ska ha, över huvud taget, eftersom dom behöver fortsätta andas.
Så hur får vi det att andas men ändå med ett så bra k värde att vi kanske lyckas få energikraven anpassade efter dagens krav?
Vad ska vi mer ha för lager? Vindspärr? Är det plast? Dåligt för gamla hus?
Hur ska vi göra med golvet? Lager? Av vad? I vilken ordning?
Huset kommer att dra massor av energi om det ska hållas friskt...
Den isolering ni kan använda är cellulosa och ni behöver diffusionsöppet membran som alla seriösa företag använder som vindspärr på lovart vägg dvs om ni har vindpåkänd vägg!
Det går också med returfiber som ni blåser in i väggen
Samma sak i golven ... ni behöver lyfta golvbrädorna och se över trossbotten och kolla torpargrunden där kan ni tjäna mycket ... Men då krävs att ni kan kontrollera fukten med avfuktning
Bättre lägga ner mer pengar på energi typ värmepump och eldstäder o vädra bort fukt när vädret tillåter än sätta massa konstig plast i gamla hus
 
  • Gilla
Tistelart och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kunniga svar!
Jag har precis nu fått en plan, som ännu inte är helt genomtänkt.
Väggarna är egentligen riktigt kompakta och i fint skick. Det kan saknas 10- 40% i torv-väggarna men sågspånsväggarna hittills kompakta, vad vi sett. Dessutom har dom två lager med någon mjuk spånskiva (som troligen inte är spån), ca 20mm styck.
Huset är väldigt torrt och doftar bra med bra luftflöde.
Om vi helt enkelt skulle slå upp en 120mm vägg med icell plattor innanför originalväggarna?
Jag tänkte först att vi skulle ta ut gamla väggarna och köra 120x2 med cellulosa efter att ha läst era förslag om isoleringsmaterial, men så läste jag sedan att man inte behöver alls så tjockt när man använder sig av cellulosa.
Men vi kan inte heller byta ut torven till cellulosa helt eftersom vi behöver bygga in väggen för att få väl byggda extrafönster sen. Plus att det bara är onödigt.
Från början har jag tyckt att jag inte vill ha isolering som är lättantändligt eller som typ möss trivs i, men brinner huset så brinner det nog oavsett ner. Priset spelar inte jättestor roll i detta fall eftersom jag inte anser att man tummar på rätt isoleringsmaterial, för blir det fel eller inte andas så blir det desto dyrare om 20 år när du har hela huset mögelskadat.
Priset på 120x2 mm icell är ca 60 000 till undre våningen och hälften för att bara slå ett lager, 120mm. Så det är ju ännu en fördel till att behålla gamla väggen.
Om vi alltså bara tar upp övre planket och fyller cellulosa på lösull eller alt spån tills det blir fullt i gamla torv-väggen och sedan reglar upp en till vägg efter det?
Jag tror att det som drar i huset är fönstren och golvet och imorgon är det golvet i köket som ska upp, tömmas och isoleras, så det är främst förslag om golvet jag behöver just nu.
Vindpapp underst? Eller bara tjärpapp? Cellulosa där också? Andra förslag? Ångbroms i golvet? Hur tjockt?
 
Har inte icell gått i konkurs?
 
  • Nymonterad byggställning i ett tomt kök med trägolv och vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tistelart och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.