F fsn skrev:
Vad kan gå fel den har ju ”Ventilatorskylning och överlastningsskydd via termovakt med kontrollampa”? (Det är fö ett standardkrav med ett överhettningsskydd)

Den är väl precis lite bättre än ingen svets alla och i fel situation kan det ju vara ovärdeligt. Ligger 2-3000kr utanför budget och du skall ha en svets så är det väl detta som gäller bara man är medveten om vad man köper. För 3500-4000kr köper man en begagnad märkesmaskin med 150-200A 3-fas från början av 90-talet (tex en LKA150) .

Noterade att det är fluxtråd med till den och det är mycket onyttigt att svetsa. Jag skulle aldrig göra det inomhus utan ett riktigt utsug (och det är det nog väldigt få som har).

Det är troligtvis är gasventil i den så man skulle potentiellt kunna svetsa med gas men på bilderna så saknas gaskåpa på pistolen så jag skulle tro att man får byta slangpaketet om man skall svetsa med gas. Fluxtråd, speciellt billig sådan som detta garanterat är är ett jäkla skit att svetsa med.

Jag pudlar på mycket där..... Det är nog ingen gasventil i skiten, jag tittade snabbt på bilderna och trodde det var kontroversiella komponentval men det är ju naturligtvis fel bilder. Detaljbilderna är på plasmaskärare och inte svetsen....
Jag har en sån där Lidl-svets sedan förra gången de var till salu. Den fungerar helt ok till att typ svetsa fyrkantsrör och enklare saker. Är man avancerad svetsare eller använder den mer än 5-6ggr per år så är det nog bättre att köra på något dyrare. Men för mig duger den.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
F
karra karra skrev:
Sen funderar jag fortfarande på om jag ska ta den billigaste pinnsvetsen från Biltema eller inte :crysmile:
Fundera igen... då det inte är en Lidl-pryl så får man väl inte skriva det här men jag kan skicka dig ett PM om varför du inte skall köpa den.
 
F
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har en sån där Lidl-svets sedan förra gången de var till salu. Den fungerar helt ok till att typ svetsa fyrkantsrör och enklare saker. Är man avancerad svetsare eller använder den mer än 5-6ggr per år så är det nog bättre att köra på något dyrare. Men för mig duger den.
Ja, absolut, många brukar dock revidera den åsikten när man svetsat med en riktig maskin. Men jag förstår att man inte vill lägga dom pengarna (från 6-7000kr för nåt nytt) för en maskin man kanske använder vartannat år.

Var försiktig med röken bara, det är inget man skojar bort... Du kan få bättre svetskvalite med en märkestråd. Skillnaden på billig skit och kvalité är väldigt stor på fluxtråd. Röken är dock lika giftig ändå.
 
Nej, den har ingen Gas-ventil (iaf inte den modell som såldes innan). Funderade på att konvertera min, då jag har ett slangpaket från en havererad svets, men föll på att det blev för mycket jobb :(
 
Batteridriven grön-svart skruvdragare modell PBSA 12 D2 med tvåväxlad funktion och snabbladdningskapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På måndag finns denna lilla behändiga skruvdragare till salu. Har haft en sån i 3-4 år och är supernöjd. Användbar i 99% av fallen. Tvåväxlad gör att man kan borra litegrann också. Laddar snabbt och chucken nyper bra. Kommer att köpa 2 st till mina "på väg att flyga ut barn".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har för mig att c-tek fortsatte att ladda med samma inställning som den hade innan strömavbrott, men jag kan minnas fel ...
Ctek's laddare använder batterispänningen för att komma ihåg vad de höll på med före ett strömavbrott. Så länge det finns spänning i batteriet och man inte kopplar loss det från laddaren så klarar de alltsaå strömavbrott utan problem.
 
Postar denna här också.

Min lärdom av sortimentskåp och lådor hos Lidl är
* det går alltid att lämna tillbaka och om något går sönder (om du är missnöjd) så går det att lämna tillbaka och få pengar.
* de är billigast på marknaden jämfört med Jula, Biltema och andra kedjor som säljer märkeslösa produkter.
* köp på dig!! :)
* det är alltid en trasig när man kommer hem

Köpte därför 3 av deras sortimentskåp. Såg att en var sönder när jag kom hem (sprucken i ett hörn) så jag lämnade tillbaka. Samma sak igår med mina 6 monsterlådor, en sprucken i ett hörn, så nu blev det bara 5.

Lime113 Lime113 skrev:
Sprang in på Lidl (Marconimotet Göteborg) och de hade kvar Lidls extra stora sortimentlådor för 70 kr. Först tvekade jag men insåg snabbt att om mina 29 kr sortimentlådor är bland det billigaste man kan få tag på så måste denna monsterlåda vara ännu mer prisvärd :D

Det enda negativa är att de är någon mm för långa för att gå in i en 60 cm skåp/stomme.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
 
F
Hep Hep skrev:
Köpt och läst på burken. Tänk på det här ni andra som tänkt testa:

"Använd endast Baufix hård vaxolja enligt dina önskemål och enligt bruksanvisningen."
jag blev lite ställd där... tänkte använda den på ett utebord för det är mitt önskemål... men det står inomhus i bruksanvisningen.

HUR GÖR MAN?
 
Mikael_L
På samma sätt, antog jag.

Så tänkte i alla fall jag, jag köpte ju en burk och har i tankarna bl.a. ett utebord.

Men nu kollar jag på burken, och ser att det ej rekommenderas för köksbänkar pga frekvent vattenpåverkan, då låter det ju dåligt för utomhusmöbler ... :thinking: :sweat: :(
 
Sssh..nu gäller det att smuggla in den i garaget när jag kommer hem...
 
  • En svetstråd trådlös svets i en shoppingvagn, redo att smugglas in i garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Malten och 11 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Sssh..nu gäller det att smuggla in den i garaget när jag kommer hem...
Gick det inte att få som hummer eller oxfilé på kvittot? ;)
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Har man kvitto på hummer och oxfilé utan att ha serverat det blir det nog ännu svårare att förklara.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Sssh..nu gäller det att smuggla in den i garaget när jag kommer hem...
Men att du köpt en fluxkondensator är väl inget som någon behöver klaga på.
Tänk vad ni kan göra med den!!:geek::p
 
Fanns tre kvar i Hagsätra efter att jag gått...

En svets, en hjälm och en rakslip.

Bästa priset går till rakslip, 199 för en 500W rakslip som känns bra. Lång sladd och rätt vettig låda.
Inga tillbehör (medföljande sten kan slängas) men maskinen känns bra och vid testen gick den fint med tanke på den lägre effekten.

Svetsen känns gedigen för pengarna, 799 är inte så mycket.
Den svetsade helt OK vid testen, körde bara några minuter. Har inte någon erfarenhet av fluxsvets tidigare, men svetsen såg bra ut och rensade fint från slagg efteråt. Penetrationen verkar ok, labborerade inte så mycket utan drog bara ihop två armeringsjärn för testen.

Hjälmen fungerade bra, verkar ha många inställningar ink ett slipläge för vinkelslipen, känslighet mm inställningsbar.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Gick det inte att få som hummer eller oxfilé på kvittot? ;)
Våran lokala fiskeaffär har en gammal märkmaskin med röda lappar så man kan välja själv vilket reapris man fått :)
 
  • Gilla
  • Haha
Kim Gyllenhorn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.