Efter att ha läst tråden är jag nu sugen på att installera ett gäng Shellypuckar när vi nu ändå drar om elen pga renovering. Vi har fram tills nu haft en lösning där en rörelsevakt tänder en IKEA trådfri lampa och skulle vilja ha en liknande lösning i framtiden.
Är det någon som har tips på rörelsevakt (inomhus) som skulle kunna trigga en Shelly 1 utan att jag behöver en extra controller?

/M
 
M mgranbom skrev:
Efter att ha läst tråden är jag nu sugen på att installera ett gäng Shellypuckar när vi nu ändå drar om elen pga renovering. Vi har fram tills nu haft en lösning där en rörelsevakt tänder en IKEA trådfri lampa och skulle vilja ha en liknande lösning i framtiden.
Är det någon som har tips på rörelsevakt (inomhus) som skulle kunna trigga en Shelly 1 utan att jag behöver en extra controller?

/M
Jag har byggt ihop en shelly1 med en "vanlig" rörelsvakt som då fungerar utan att använda någon controller, man sätter helt enkelt en "actionurl" på rörelsvaktens shelly som då tänder nästa. Eller också använder du deras "cloud" som är grattis sköta scenen.

Med hjälp av forumet så löste vi detektor problemet som jag hade här ser du upplösningen men om du köper en dyrare detektor som klarar över 3-500W last så skall det funka utan motståndet. Det funkar faktiskt med vissa riktigt billiga också. Bla annat denna skall funka https://www.hornbach.se/shop/Rorelsedetektor-IP44-180-vit/4673551/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
Funderar på att göra liknande här, har en rörelsevakt på friggeboden som vore snyggt om den även tände utebelysningen på huset. Men hade egentligen tänkt ta in händelsen i Home Assistant, tål att funderas på :D
 
leby leby skrev:
Jag har byggt ihop en shelly1 med en "vanlig" rörelsvakt som då fungerar utan att använda någon controller, man sätter helt enkelt en "actionurl" på rörelsvaktens shelly som då tänder nästa. Eller också använder du deras "cloud" som är grattis sköta scenen.
...
Så du menar att jag sätter en dosa med en Shelly 1 och en rörelsevakt och låter sedan denna Shelly trigga den Shelly som sitter bakom lampströmbrytaren?
Då ska jag försöka få in en dosa på rätt plats och hitta en snygg rörelsevakt (ska sitta inomhus i hallen)

Tack!
/M
 
M mgranbom skrev:
Så du menar att jag sätter en dosa med en Shelly 1 och en rörelsevakt och låter sedan denna Shelly trigga den Shelly som sitter bakom lampströmbrytaren?
Då ska jag försöka få in en dosa på rätt plats och hitta en snygg rörelsevakt (ska sitta inomhus i hallen)

Tack!
/M
Precis så!
 
Någon som kan svara på om följande är möjligt att göra:

Tänker mig en uppsättning bestående av en Shelly Plug s och en fönster/dörr sensor.
I normalfallet går pluggen på timer/soluppgång/-nedgång men om sensorn triggas när vi ligger utanför det uppsatta intervallen så ska strömmen gå på ändå och därefter vara på X minuter.

Scenario: pluggen matar en lampa i entrén. Den är på mörka timmar (dvs. när solen är nere) mellan 06 och 23 varje dag. Om någon kommer hem och öppnar ytterdörren kl 02 så ska lampan tändas och vara tänd 30 min för att sedan slockna igen och då återgå till schemat som vanligt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Någon som kan svara på om följande är möjligt att göra:

Tänker mig en uppsättning bestående av en Shelly Plug s och en fönster/dörr sensor.
I normalfallet går pluggen på timer/soluppgång/-nedgång men om sensorn triggas när vi ligger utanför det uppsatta intervallen så ska strömmen gå på ändå och därefter vara på X minuter.

Scenario: pluggen matar en lampa i entrén. Den är på mörka timmar (dvs. när solen är nere) mellan 06 och 23 varje dag. Om någon kommer hem och öppnar ytterdörren kl 02 så ska lampan tändas och vara tänd 30 min för att sedan slockna igen och då återgå till schemat som vanligt.
Till viss del tror jag. Jag använder själv Domoticz och testar även Home Assistent men har tittat lite på shelly cloud.
Det som saknas som jag kan se är att sätta "active" mellan solens upp och nedgång. Det går nog iof att komma runt.

Man skulle kunna tänka som så att scenen är aktiv om
1 lampan är släckt
2 tiden passerat säg 22:00 (eller när ni brukar släcka)
3 mindre än ex 07:00

Vad gäller 30 minuter så får man lägga 2 "action" en "On" och en "Off" där den senare får en delay om 30 minuter (eller 1800 sekunder som man anger)

den vanliga på är enkel, On at sunset och Off at 23:00
 
Kanske en dum fråga, men har inte fått hem några grejor än så har inte läst in mig heller, men vad menas med att ”scenen är aktiv”?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kanske en dum fråga, men har inte fått hem några grejor än så har inte läst in mig heller, men vad menas med att ”scenen är aktiv”?
Man kan säga att scenen är "på", den körs bara om den är aktiv, på. Om ex det är utanför den tiden som den är aktiv så triggas inte de händelser man valt
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jag har precis lagt grunden till ett tänkt system för hemautomation med en Raspberry Pi och Home Assistant.
Än så länge har jag endast en Conbee som används för kommunikation med ett par temp- och fuktgivare över ZigBee.
När jag nu sökte efter smarta pluggar som också mäter förbrukning så kom jag in i denna tråden och känner nu ett väldigt sug att låta Shelly bli valet för mitt fortsatta byggande. Tanken är då att i Home Assistant nyttja t.ex. Mosquito for MQTT.
Något som jag nu funderar på och inte har hittat svaret på i tråden är, hur bygger man sitt system på ett säkert vis? Hur minimerar man risken för att obehöriga får access till nätverket? Är det överhuvudtaget en ökad risk för intrång för att Shelly har koppling till molnet?
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
R
Det är en ickefråga eftersom Shelly inte kan kommunicera med molnet (shelly cloud) om MQTT är aktiverat.
 
Kanon, då har jag lärt något nytt och känner mig lugn. En ickefråga då som likväl hade ett givande svar, tack. :)
 
Någon som har ett bra tips på läsning om man vill läsa på lite mer om hur/vad man kan göra för att bygga en egen lösning med en raspberry pi istället för att förlita dig på molnet?
Tänker att det borde finnas utmärkt lösning för detta som folk redan har letat upp och tröskat igenom...
 
R
Lösning på vad? Du måste nog komma med konkreta exempel eftersom området hemautomation är väldigt brett. Det mesta går att göra med Hass.io (Home assistant på raspberry pi) och dess plugin. Och det mesta går antagligen att söka fram en howto på.
 
Ja, det jag tänker på först och främst är väl att i så fall slippa förlita sig på en utomstående tjänst, dvs Shelly cloud.

jag förstår förstås att man kan göra nästa oändligt mycket men jag som novis vet inte riktigt vart man bör börja för att sätta upp något sådant. Därmed intressant om någon redan har sökt och stött på något bra. Eftersom det finns oändligt mycket att läsa, finns det ju också oändligt mycket dåligt att läsa.
Så det jag efterfrågar är nog egentligen bara ett bra ställe att börja lära mig något om det alls... om jag får vara lite luddig.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.