Satte du nått armeringsvägg på väggen före puts? fäste med spik? Vilken spik?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Satte du nått armeringsvägg på väggen före puts? fäste med spik? Vilken spik?
Ingen armering alls, har tidigare knackat ner ett putslager på ca 4-7 mm och nu putsat på i omgångar ca 5 mm per gång. Jag har inte haft några dragbanor för vattring och rakheten heller men med facit i hand hade det gjort resultatet bättre! Har bara putsat på två lager, det första fula och sedan det här.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har inte haft några dragbanor
Jag skulle verkligen rekommendera att du försöker med banor igen. Blöt banorna med slamborsten ett par ggr innan du börjar blanda bruket. Sätt hörnbrädor. Skruva eller stämpa. (behöver inte sitta så hårt) Skulle en sån som jag eller @Zolt köpa huset efter dig så blir det ett himla bilande för att rätta upp efter dig. Man vill inte bli sjösjuk när man sitter still i en källare.;)

Ta inte illa upp men det påverkar ditt framtida värde och det är lättare att lägga ett lager.
Gnugga in banan hårt med en bräda mot bef vägg. kolla med ett pass så det är hjälpligt i lod.
Ibland får man dela på i lod & anpassning.
(möter något skevt och smyger det till rätta.)
Lägg en bräda eller nått under där du slår på i fall du tappar något, däng i det i kärran igen.
Blanda inte något större i en hink. Bruket bör gå en stund. Du kan slänga i och låta gå medan du slänger på förra satsen. (Om du inte har en riktig tombola 45 skyfflar)

Skaffa en brukskärra och inte en skottkärra en billig liten tombola.
Kalkbruk kan man slå loss ur en tex kärra men slå för den delen inte sönder den.
Cementbruk däremot sitter som ... tvättas noga.
Spolar du ned lite slafs i avloppen. (ej cement) Lägg i slangen och spola i flera minuter.

En ny billig tombola kostar ett par tusen och väl skött är lättsåld.
En lite lätt misshandlad, får man lätt för en femhundring :p
 
  • Gilla
muraren2 och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Jag skulle verkligen rekommendera att du försöker med banor igen. Blöt banorna med slamborsten ett par ggr innan du börjar blanda bruket. Sätt hörnbrädor. Skruva eller stämpa. (behöver inte sitta så hårt) Skulle en sån som jag eller @Zolt köpa huset efter dig så blir det ett himla bilande för att rätta upp efter dig. Man vill inte bli sjösjuk när man sitter still i en källare.;)

Ta inte illa upp men det påverkar ditt framtida värde och det är lättare att lägga ett lager.
Gnugga in banan hårt med en bräda mot bef vägg. kolla med ett pass så det är hjälpligt i lod.
Ibland får man dela på i lod & anpassning.
(möter något skevt och smyger det till rätta.)
Lägg en bräda eller nått under där du slår på i fall du tappar något, däng i det i kärran igen.
Blanda inte något större i en hink. Bruket bör gå en stund. Du kan slänga i och låta gå medan du slänger på förra satsen. (Om du inte har en riktig tombola 45 skyfflar)

Skaffa en brukskärra och inte en skottkärra en billig liten tombola.
Kalkbruk kan man slå loss ur en tex kärra men slå för den delen inte sönder den.
Cementbruk däremot sitter som ... tvättas noga.
Spolar du ned lite slafs i avloppen. (ej cement) Lägg i slangen och spola i flera minuter.

En ny billig tombola kostar ett par tusen och väl skött är lättsåld.
En lite lätt misshandlad, får man lätt för en femhundring :p
Oj det blev många frågeställningar och någon åthutning också, jag ska försöka att svara så gott jag kan. Jag har en tombola ståendes några mil bort men valt att inte ta hit den då jag hitintills är för långsam med att putsa för att faktiskt behöva den. Jag ska gå och titta med långpass eller lång bräda hur snett det faktiskt är och även göra om(göra till) de platser som är sämst. Detta efter att ha sett att jag kan göra hyfsade ytskikt med hjälp av rätt verktyg och era goda råd! Stämpa fast hörnbräder kan vara ett bra alternativ för jag har inga sådana där enkomma putshakelistspikar som man kanske skulle haft. Källaren är såpass liten att det med skottkärra snabbt blir väldigt trångt speciellt om jag även skulle ha cementblandaren ståendes där nere. Iofs ett alternativ om jag skulle få upp farten något.
Jag kommer att fortsätta med att fråga och uppdatera eftersom jag jobbar framåt med källaren och huset men en sak upprepar jag gärna och det är att putsa väggar det är fanimej ett hantverk och ingen dussinvara, för fy så svårt det är att få till bra!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
ett hantverk
Mycket av hantveket består av förarbete så man har bra förutsättningar vid start.
Att lägga lägga in tex en hörnprofil i plåt är ett exempel om man vill ha förstärkta hörn som används i vissa miljöer. Går även att stocka efter. Enkel källare lite av en lyx!
Med ett bra förarbete blir det lättare att lyckas.
1841425_B3D.jpg
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M
Skrev ett pm till dig ola
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Du är som en maskin som bara går går går. Vilken otrolig energi och fart du har!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
C claym skrev:
Du är som en maskin som bara går går går. Vilken otrolig energi och fart du har!
Tack! Men det finns allt dagar då jag inte gör något jag heller! :cool:
 
Nu har putsen torkat i drygt en vecka och jag är inte missnöjd med resultatet! Det finns ojämnheter men det är inte så att jag blir sjösjuk iallafall! :D
Nyputsad vägg med vissa ojämnheter och en gul rörinstallation som behöver fixas nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska däremot knacka lös en liten fläck där putsen inte fäst mot väggen bakom samt även snygga till runt rören!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Att kunden är nöjd är det viktigaste!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
K kest skrev:
Att kunden är nöjd är det viktigaste!
Med ljus bakom långskånskan kan man se att det är lite ojämnheter men det är mest hörnet som det syns för ögat! :D Vägg med ojämnheter synliga i ljuset med en långsmal bräda lutad mot den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Hur gör ni proffs när ni kommer till fasta, icke flyttbara saker som fjärrvärme, elcentraler och avloppsrör? Det är ju svårt att putsa bakom dessa!
Elcentral, fjärrvärmemodul och rör längs en oputsad källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oputsad vägg med fjärrvärmecentral, elcentral och avloppsrör som hinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oputsad vägg med fasta rörinstallationer delvis täckta med skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hur gör ni proffs när ni kommer till fasta, icke flyttbara saker som fjärrvärme, elcentraler och avloppsrör? Det är ju svårt att putsa bakom dessa!
[bild] [bild] [bild]
Putsa runt och imot, lossa det som går att lossa tex (kablar) , ända som är att det är fruktansvärt jobbigt med saker ivägen
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
M
Vissa saker går ju också att bygga in om dom inte är snygga
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Bygg en "låda" runt som inte putsas, men du putsar emot.
Du slipper se avloppsrör, och kanske t.om. Ljudisolerar bort lite av det härliga ljudet när det kommer en brungädda simmande...
 
  • Haha
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.