Blivit klar med ett smyckeskrin till kära hustrun. Det skulle varit klart till senaste jämna födelsedagen men blev 7 år försenat!
Tillverkat i valnöt med fint ådrat lock i ask. Inredning i björk (bottnar i 4 mm plywood, väggar i massivt trä). Gångjärn från Brusso (köpta hos hyvlar.se). Ytbehandlat med Osmo hårdvaxolja. Mått lxbxh 300x200x100 mm.
Handtillverkat smyckeskrin i valnöt med ådrat asklock på ett träbord, ytbehandlat med hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkat smyckeskrin av valnöt med asklock och inredning i björk, står öppet på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkat smyckeskrin i valnöt och ask öppet på ett träbord med inredning i björk och grönt foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Den Händige
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Hep och 46 till
  • Laddar…
H HaendigeHerrn skrev:
Blivit klar med ett smyckeskrin till kära hustrun. Det skulle varit klart till senaste jämna födelsedagen men blev 7 år försenat!
Tillverkat i valnöt med fint ådrat lock i ask. Inredning i björk (bottnar i 4 mm plywood, väggar i massivt trä). Gångjärn från Brusso (köpta hos hyvlar.se). Ytbehandlat med Osmo hårdvaxolja. Mått lxbxh 300x200x100 mm.
[bild] [bild] [bild]

Mvh Den Händige
Toppenfint!
 
Snyggt! Bättre sent än aldrig;).
 
Snyggt!
Är det de där små gångjärnen som håller luckan i öppet läge?
 
Ja, denna variant av Brussos gånjärn stoppar vid 95 grader så att locket stannar öppet. Heter JB-101.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Det här lilla skåpet har jag filat lite på ett tag. Byggde ett mastodontbord åt en kund o efter det kliade det i fingrarna att finsnickra något litet, som omväxling till att brottas med jätteplank.

Så, det här är sambons cognacsskåp som ska sitta på väggen i hennes hörna i snickeriet, tillhörande bordet har varit på plats ett tag. Boxen e i massiv valnöt. Dörr o bakstycke är fanerade, insidan på dörren är valnötsfanér, utsidan vet jag inte vad det är. Insidan på bakstycket vet jag inte heller vad är. Knoppen hemmasvarvad mässing.

Hårdvaxolja följt av vaxpolering.

Den observante noterar att det är två glas och så många sambos har jag väl inte? Nä, det är en korrekt observation...glas#2 är till @Pysslarn när han får tummen ur o kommer på besök:D. Vet inte om han o sambon får plats i fåtöljen samtidigt men det lär väl visa sig.

Hemmagjort cognacsskåp i massiv valnöt med svarvad mässingsknopp och vacker träådring på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjort väggmonterat cognacsskåp i valnöt med flaskhylla och upphängning för två glas, med mässingsknopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
micke_c72 och 37 till
  • Laddar…
Superläckert Ola!
Hoppas dock att det inte är pysslargrogg du har i åtanke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Snyggt Ola! Jag får dra ner nivån lite till helgen, så att andra vågar posta.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Snyggt Ola!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Fina grejjer ni gör! Inspirerande!
 
Spikade ihop denna häromvåren, blev en till oss och en till svärmor också. Svärfar gjorde lådan och grillgallret.
Hemmagjord träeldstad med integrerat grillgaller och sittbänk i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänk i solljus med en del av benet synligt, handgjord för trädgårdsbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träplanteringslåda på snöig mark, utan grillgaller, med snöskoter och bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda träplanteringslådor med intilliggande bänk står på en snötäckt gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Den observante noterar att det är två glas och så många sambos har jag väl inte? Nä, det är en korrekt observation...glas#2 är till @Pysslarn när han får tummen ur o kommer på besök:D. Vet inte om han o sambon får plats i fåtöljen samtidigt men det lär väl visa sig.
Mycket snyggt bygge som vanligt @Ola C! Gillar verkligen den effektfulla ådringen på luckan.

Det vore oerhört inspirerande att få hälsa på i ditt snickeri, kommer såklart gärna på besök om bara den stränge snickeriföreståndaren på Sliparebacken släpper iväg mig... ;) (Extra trevligt om han själv följde med också.)

Känner mig enormt hedrad dessutom av att ni ställt ett extra cognacsglas till mig i skåpet; självklart vill jag hemskt gärna komma och få ta en tår med Heidi — jag kan sitta på golvet. :)

//Ronnie
 
Inget jätteavancerat, men ändå lite fint . :D

Gjord av spillbitar från tidigare tillverkade skärbrädor.

Skärbräda tillverkad av sammansatta träspillbitar på ett mörkt reflekterande köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord skärbräda av träbitar på en reflekterande yta med mosaikbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hiréns och 16 till
  • Laddar…
Vi trappar ned lite från de senaste inläggens fotokonst och snickerinivå. Sideboard i ask, 800x1100x350 mm Osmo sidenmatt rapid.
Sideboard i ask med öppna hyllor, behandlat med Osmo sidenmatt rapid, står på ett ljust trägolv nära en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sideboard i ask med sidenmatt yta, mått 800x1100x350 mm, mot en grå vägg och ljusgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä, jag får ta bättre bilder i morgon. De här såg ju för hemska ut
 
Redigerat:
  • Gilla
Vespa och 19 till
  • Laddar…
Fadai
Ola C Ola C skrev:
Det här lilla skåpet har jag filat lite på ett tag. Byggde ett mastodontbord åt en kund o efter det kliade det i fingrarna att finsnickra något litet, som omväxling till att brottas med jätteplank.
Sååå jäkla vacker!
Så, det här är sambons cognacsskåp som ska sitta på väggen i hennes hörna i snickeriet, tillhörande bordet har varit på plats ett tag. Boxen e i massiv valnöt. Dörr o bakstycke är fanerade, insidan på dörren är valnötsfanér, utsidan vet jag inte vad det är. Insidan på bakstycket vet jag inte heller vad är. Knoppen hemmasvarvad mässing.

Hårdvaxolja följt av vaxpolering.

Den observante noterar att det är två glas och så många sambos har jag väl inte? Nä, det är en korrekt observation...glas#2 är till @Pysslarn när han får tummen ur o kommer på besök:D. Vet inte om han o sambon får plats i fåtöljen samtidigt men det lär väl visa sig.

[bild]
[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.