Ola C Ola C skrev:
Fortsatt mitt lilla specialprojekt till snickeriet.

Idag har det fällts in gångjärn och dörren har blivit oljad. Allt är färdigsnickrat men måste vänta tills det torkat innan jag kan montera ihop delarna.

Vet inte heller vad detta är för träslag men det ser dramatiskt ut:)

Edit.även detta är bookmatchfanererat, dock antagligen inte två följande fanerark i högen eftersom de diffar lite mer än så.

[bild]
Arbor vitae..
 
  • Haha
Ola C
  • Laddar…
Jag brukar ha svårt för sånna dramatiska ådringar men den färs var riktigt maffig!! Vad ska det bli?
 
A axel_n skrev:
Jag brukar ha svårt för sånna dramatiska ådringar men den färs var riktigt maffig!! Vad ska det bli?
Gillar inte heller spretiga åldringar, på stora ytor, men på mindre kan jag tycka det är riktigt snyggt.

Vad det ska bli får ni se:)
 
Åldringar ska alltså inte spreta alltför mycket. Noterat.
 
  • Haha
kulle
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Slipade av bordsågsbordet med dessa suveräna scotch brite under excenterslipen. Har inte gjort det sen jag renoverade sågen för 2 år sen. Fanns lite små rostfläckar här och där främst orsakade av lim.

Men jäklar vad bra det blir, och snabbt gjort också.
[bild] [bild] [bild]
Var köper du scotch briten ?
Jag har några gjutjärnsbord som borde fräschas upp.
 
kashieda kashieda skrev:
Åldringar ska alltså inte spreta alltför mycket. Noterat.
Helt o hållet en smakfråga;)
 
Idag har jag fått köra motorsåg! Det var roligt. Tyvärr innebär det att vi inte har kvar något äppelträd. Men vad gör man inte för att grävmaskinen ska kunna komma fram för att huset ska kunna dräneras.
Och som trevlig bonus blir det ju en del virke som förhoppningsvis kommer gå att slöjda med.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Idag provade jag min nya Festool Kapex KS 60 kap och gersåg, det var som att såga i smör!!!

Sen fick jag såga lite trallbrädor på längden får att få till det vid poolkanten, trallen var blöt så det gick trögt..

/N
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Fler hållare? Skruvmejsel för att lossa skruven vid byte av centrumborret+pilla ut eventuell fastnad bit inne i borret. Reserv centrumborr. Förlängare. Nyckel för att låsa hållaren i kroppen (om det är en hållare med nyckelgrepp).
Så här blev det, fick i en hel del utom största kakelsågen. Skumgummi i locket håller saker hjälpligt på plats. Inte i nivå med Thunderdomedesign @findus42 men funktionellt :)
Verktygslåda med sorterade borr- och sågdelar, skumgummi i locket, och verktyg på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Metallben för skrivbord som hålls i skruvstäd under tillverkning i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart skrivbordsben av metall under tillverkning i en verkstad, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkar några skrivbordsben...
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Körde 2 gjutjärnsbord till när det ändå stank lösningsmedel i hela snickarboden!
Nymålad yta på gjutjärnsbord i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nygjuten gjutjärnsbord till bandsåg med en nyinstallerad sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
-RB- och 10 till
  • Laddar…
På tal om lösningsmedel så använder jag lacknafta för att torka av järndammet som blir när man slipar/polerar. Många avtorkningar innan pappret inte blir smutsigt. Sen avslutar jag med xylen som får bort den där sista smutshinnan. Avslutar med att lägga på waxilit.

Lacknafta stinker så jävligt, någon som vet om man kan använda tex T-röd eller innehåller det vatten som riskerar att skapa rost?
Xylen luktar visserligen ännu starkare men det är så otroligt flyktigt så det försvinner väldigt snabbt. Lite för starkt att använda till allt då det tar färg och liknande.
 
V vectrex skrev:
På tal om lösningsmedel så använder jag lacknafta för att torka av järndammet som blir när man slipar/polerar. Många avtorkningar innan pappret inte blir smutsigt. Sen avslutar jag med xylen som får bort den där sista smutshinnan. Avslutar med att lägga på waxilit.

Lacknafta stinker så jävligt, någon som vet om man kan använda tex T-röd eller innehåller det vatten som riskerar att skapa rost?
Xylen luktar visserligen ännu starkare men det är så otroligt flyktigt så det försvinner väldigt snabbt. Lite för starkt att använda till allt då det tar färg och liknande.
Jag rengör alltid med Bromsrengöring, bra stråle och luktar knappt

12 flaskor för 395 har autoexperten haft i måånga år.

Finns även på 5L dunk om du vill använda en pumpflaska ist.

https://www.autoexperten.se/bilvard/kemikalier-och-vatskor/serviceprodukter/bromsrengoring-500ml/

Biltema verkar många föredra, så länkar till deras dunk

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-refill-5-l-2000038231
 
Rickard.
Isopropanol? Luktar väl lite mindre jävligt.
 
  • Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.