W witten skrev:
Jag tror inte alls att de traditionella biltillverkarna kommer att klara av det särskilt bra just av de anledningarna du tar upp. De utvecklar väl i princip motorerna själva, resten är delar de köper färdiga av olika leverantörer.
Och så bör man fortsätta när det gäller olika system. Stoppa inte in dem i samma dator, det leder obönhörligen mot problem.

Om man själv har kontroll på utvecklingen av allt så klarar man sig lite bättre, men mjukvara är aldrig felfri...
 
Mmm. Man uppdaterar inte en styrenhet en fredag eftermiddag. Risken att bilen inte startar är stor. Och supporten har gått hem.
 
Hmm... finns det någon utvecklingsväg som inte leder till stora problem enligt dig?
 
B Bjober skrev:
Mmm. Man uppdaterar inte en styrenhet en fredag eftermiddag. Risken att bilen inte startar är stor. Och supporten har gått hem.
Av den anledningen uppdaterar jag inte bilen vid tider när man inte kan riskera problem.
 
Att bromsar som inte används rostar ihop och kärvar är en klassiker. Även på bilar där man normalt använder bromsen är det vanligt med bromsar som måste bytas i förtid för de kärvar ihop, speciellt bak. Se även på Renault Twizy.
 
W witten skrev:
Hmm... finns det någon utvecklingsväg som inte leder till stora problem enligt dig?
Tycker du att jag generellt utrycker mig negativt? Det är inte min mening.
Speciellt inte i denna tråd, då jag absolut är elbilsintresserad. Däremot försöker jag dela de små erfarenheter jag har, ibland goda ibland mindre goda.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
sunnis
W witten skrev:
Jag tror inte alls att de traditionella biltillverkarna kommer att klara av det särskilt bra just av de anledningarna du tar upp. De utvecklar väl i princip motorerna själva, resten är delar de köper färdiga av olika leverantörer.
B Bjober skrev:
Mmm. Man uppdaterar inte en styrenhet en fredag eftermiddag. Risken att bilen inte startar är stor. Och supporten har gått hem.
W witten skrev:
Hmm... finns det någon utvecklingsväg som inte leder till stora problem enligt dig?
Lösningen kallas för modellbaserad utveckling som sig inte är något nytt men tekniken för att använda och implementera det har tagit jättesteg bara senaste åren, behovet har ju ökat också givetvis. Kraven är helt annorlunda idag. Gårdagens konventionellt byggda system blir snabbt extremt komplicerade ju mer funktion man lägger på, små förändringar skapar alla möjliga problem, ska man ändra en funktion så måste man ofta uppdatera allt.

Här ligger många biltillverkare långt efter med befintliga modeller. Mycket av dessa anledningar till att de inte kan erbjuda OTA uppdateringar. För oftast är det så att liten förändring kräver att allt i systemet uppdateras. Detta mönster bryter den modellbaserade sättet då allt sker dynamiskt som generering av kod, virtualisering av hårdvara m.m. SAAB med nya Gripen E har helt gått över till detta, Boeing är långt framme, Tesla använder detta utvecklingssättet.

Man uppdaterar inte mjukvaran i "Styrenheten" vid en OTA uppdateringar, man laddar in en ny modifierad modell (Kalla det för app för enkelheten skull) för en specifik funktion som sedan samma kompilator som tidigare automatiskt genererar ny kod för. Fiffiga här är om det skulle uppstå fel eller hårdvarufel så kan kompilatorn automatisk anpassa sig i realtid. Därför kan man underhålla gamla system, man uppdaterar aldrig systemet, man modifierar befintliga modeller.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Tycker du att jag generellt utrycker mig negativt? Det är inte min mening.
Speciellt inte i denna tråd, då jag absolut är elbilsintresserad. Däremot försöker jag dela de små erfarenheter jag har, ibland goda ibland mindre goda.
Det var inte riktat till dig utan till pacman men du hann posta före :)
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Lösningen kallas för modellbaserad utveckling som sig inte är något nytt men tekniken för att använda och implementera det har tagit jättesteg bara senaste åren, behovet har ju ökat också givetvis. Kraven är helt annorlunda idag. Gårdagens konventionellt byggda system blir snabbt extremt komplicerade ju mer funktion man lägger på, små förändringar skapar alla möjliga problem, ska man ändra en funktion så måste man ofta uppdatera allt.

Här ligger många biltillverkare långt efter med befintliga modeller. Mycket av dessa anledningar till att de inte kan erbjuda OTA uppdateringar. För oftast är det så att liten förändring kräver att allt i systemet uppdateras. Detta mönster bryter den modellbaserade sättet då allt sker dynamiskt som generering av kod, virtualisering av hårdvara m.m. SAAB med nya Gripen E har helt gått över till detta, Boeing är långt framme, Tesla använder detta utvecklingssättet.

Man uppdaterar inte mjukvaran i "Styrenheten" vid en OTA uppdateringar, man laddar in en ny modifierad modell (Kalla det för app för enkelheten skull) för en specifik funktion som sedan samma kompilator som tidigare automatiskt genererar ny kod för. Fiffiga här är om det skulle uppstå fel eller hårdvarufel så kan kompilatorn automatisk anpassa sig i realtid. Därför kan man underhålla gamla system, man uppdaterar aldrig systemet, man modifierar befintliga modeller.
Ja,
Men det kräver att du inte har underleverantörer...
...annars kan du inte arbeta så. Om du skall ha underleverantörer så måste de leverera "källkod" som de inte kan uppdatera från sin sida (mindre rättningar är OK).

Detta sätt att arbeta fungerar bra för vissa typer av funktioner, men inte för andra. Det är svårt att använda om man har stor variation på det man levererar, vilket gör att man måste välja vilka delar som ingår med omsorg, samt att man måste hålla ned variationsbildningen (Tesla har samma modell i alla sina bilar). Mån måste dock fortfarande verifiera på alla plattformar, det kommer man inte undan. Så minimerad variantbildning är A och O.
 
B Bjober skrev:
Man ska skilja på "service" som i bilbranschen oftast betyder att utföra ett antal kontroller, vätskebyten, filterbyten, justeringar mm och på "reparation/underhåll" som innebär att byta ut skadade eller utslitna komponenter. Det är vanligt att man blandar ihop dessa.
Om då biltillverkaren rekommenderar byte av tändstift vid X-tuxen mil service, är det då ingen service längre utan en reparation/underhåll. :thinking: Jag har nog svårt att se den entydiga distinktion mellan dessa begrepp som du ser.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om då biltillverkaren rekommenderar byte av tändstift vid X-tuxen mil service, är det då ingen service längre utan en reparation/underhåll. :thinking: Jag har nog svårt att se den entydiga distinktion mellan dessa begrepp som du ser.
Men en laddhybrid så blir det väldigt svårt att ha enkla definitioner för serviceintervall. Detta då en laddhybrid i praktiken enbart körs på bensin medan en annan i princip enbart körs på el. De laddhybrider jag har tittat på har löjligt låga serviceintervaller (2000 mil eller två år är ett exempel) med tanke på att de i snitt körs till mer än 75% på el, i mitt fall så ligger jag på 83% el.

Vartannat år tycker jag är rimligt. Däremot så borde man fundera på milen, men det är svårt då de inte ens redovisar hur många mil man kör på bensin och hur många man kör på el. Hade de bara redovisat antalet mil på bensin så hade ju två år och 2000mil på bensin varit ett lämpligt serviceintervall kan man tycka.
 
Jag instämmer, när jag hade laddhybrid innan elbilen kändes det väldigt onödig att vara tvingad att byta olja som bara gått några hundratals mil.
 
Å andra sidan beror det väl helt på hur oljan gått dessa mil.
Är det mycket små korta sträckor för att man inte precis kom fram på el eller är det de två långkörningarna om året på skidsemestern.

Men ja, jag trodde att det skulle vara lite mer "smart" koll på oljebytet än vad det är på vår Passat GTE.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det som är smart är väl att märkesverkstaden får en säkrad regelbunden inkomst :crysmile:
 
På bilar med förbränningsmotor brukar väl serviceintervallet vara i både km och år?

Kör man mycket blir det service tidigt, kör man lite så är det ändå vissa saker som behöver kollas med jämna mellanrum.

Visst, olja, oljefilter och luftfilter slipper man på en elbil, men de är rätt enkla att byta själv på en bensinbil. Däremot har i alla fall mina bilar haft ett kupefilter som varit ett rent h-e att byta. Har inte elbilar kupefilter?

Sen har ju många bilar en värmepump för uppvärmningen, och den lär väl inte direkt slitas mindre än ACn i en bensinbil?

Torkarbladen slits väl lika mycket på en elbil också? Och spolarvätska går det väl åt? Och däcken slits väl också?

Visst, jag köper att det är mer grejer att serva på en bensinbil, men det är ingen enorm skillnad.


När det gäller verkstadens inkomst har det väl varit uppe i tråden tidigare, de flesta biltillverkare idag kan man köpa serviceavtal från, för 100 spänn i månaden. Det täcker då i princip all service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.