useless useless skrev:
Varför har du haft så många bilar på så kort tid?
Jobbar med elbilar och byter varje år. Dessutom har vi ofta haft två samtidigt i familjen.
 
Jo jag tror faktiskt att det ska läsas ordagrant så, även om jag bara är en amatör i frågan. De anser nog med rätta att de är specialister på sina bilar som nästan är mer datorer på hjul än bilar. Så det kan göra mer skada att försöka laga/serva den utan rätt kunskaper än att bara låta bli att byta luftfiltret eller inspektera bromsskivorna.

Egentligen är det inte så konstigt. Om någon som inte kan råkar sabba tex ett batteri eller en bensinmotor för den delen på grund av att det gör fel så kan ju inte tillverkaren behöva stå för det på sin garanti.
 
Redigerat:
Fairlane
R Robert-san01 skrev:
Så kan det absolut vara. Dock brukar det vara intressant med stämplar och många drar in mer per timme på sitt jobb än vad Tesla tar för att göra jobbet.
Från teknikens värld mars 2019:
Tesla-verkstaden tar 4 900 kronor för en basservice på en Model X.
Visst finns det folk som drar in mer per timme, men så vanligt är det väl inte?!
 
harry73
R Robert-san01 skrev:
Äger firman bilen får den dra både kostnader och moms på verkstadsbesöket.
Ja äger man inte bilen själv (privat) finns det ingen anledning att själv skruva på bilen.
 
richardtenggren
Så tesla byter bromsvätska slumpmässigt då?
Kanske överraskningsservice?

Problemet är att glykolbaserad bromsvätska är hygroskopisk och således tar upp vatten vilket sänker kokpunkten och således försämrar bromsverkan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Så tesla byter bromsvätska slumpmässigt då?
Kanske överraskningsservice?

Problemet är att glykolbaserad bromsvätska är hygroskopisk och således tar upp vatten vilket sänker kokpunkten och således försämrar bromsverkan.
Regenerativ bromsning. Alltså one-pedal-driving. Fungerar mycket bra och ger ett minimalt slitage av bromsarna.
 
S slugger75 skrev:
Ang Tesla och service. Tesla har ett rekommenderat serviceprogram, men alla garantier gäller även om du struntar i att serva den. Framgår av deras hemsida.

Tesla har inte byggt upp sin verksamhet på att tjäna stora pengar på service. De tjänar (snart) pengar på t.ex. bilarna istället.

Andra tillverkare, med stora serviceorganisationer, vill ju såklart fortsätta dra in pengar på det med.
Biltillverkarna tjänar inga pengar på servicen, de tjänar pengar på auktorisationen av verkstäderna som får utföra deras "fabriks-service", samt på reservdelar, tillbehör mm som ofta säljs dyrt på dessa ställen.

Jag känner även till bilsäljare som inte hade egen bilverkstad, de fick inte ha det på det sättet om de skulle få fortsätta sälja nya bilar. Lösningen blev att de skrev avtal med ett enmansföretag som erbjöd service mm i deras lokaler, men att de inte hade kapacitet att ta emot kunderna. De som köpte bilen tvingades ändå välja andra verkstäder. Kontentan av denna historien är att det inte är någon lysande affär att driva verkstaden heller, för i så fall hade de gjort det. Detta gällde dock ett lågprismärke...
 
S slugger75 skrev:
Regenerativ bromsning. Alltså one-pedal-driving. Fungerar mycket bra och ger ett minimalt slitage av bromsarna.
utom när du skall nödbromsa och regenereringen inte räcker till, då måste vätska och skivor vara i topp-skick!

Regenerativ bromsning fungerar dessutom inte med fullt batteri!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har svårt att se hur regenerativ broms förändrar bromsvätskans hygroskopiska egenskaper?
 
  • Älska
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har svårt att se hur regenerativ broms förändrar bromsvätskans hygroskopiska egenskaper?
Jag med.
 
On topic: Nej.
 
R Robert-san01 skrev:
Finns rätt många som fakturerar mer än vad verkstäder tar. För dem är det bättre affär att sälja en timme än att ligga under bilen den tiden.
De flesta människor är anställda, de fakturerar ingenting.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad skriver de egentligen?


Så garantin påverkas inte negativt om man helt skiter i service!

Men kan påverkas negativt om man låter någon annan än "Tesla-verkstad" serva.

Finns kanske en viss logik i detta men menar de verkligen så tro?
Man ska skilja på "service" som i bilbranschen oftast betyder att utföra ett antal kontroller, vätskebyten, filterbyten, justeringar mm och på "reparation/underhåll" som innebär att byta ut skadade eller utslitna komponenter.
Det är vanligt att man blandar ihop dessa.
En bil som varit på service har samma defekter som innan, reparationerna säljer man in till kunden i nästa steg.
 
hsd
Det beror på verkstan, jag är van vid kommunikation så verkstan ringer om de ser något som "är på gång"
 
hsd hsd skrev:
Det beror på verkstan, jag är van vid kommunikation så verkstan ringer om de ser något som "är på gång"
Men det gör inte att service och reparation är samma sak.
Det är ändå något jag har upplevt under de år jag varit i branschen.
Nu kan det bero på att hos mig är ägare, kund och chaufför oftast inte samma person.
Service och reparation utförs inte nödvändigtvis samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.