electroluxaren skrev:
serie 8 byggs i tyskland och är tyngre och mycket mer rejälare.
serie 6 turkiet
Okej.
Hur vet man vilka modeller som tillhör serie 6 respektive 8 om det inte står uttryckligen i specen?
 
Claes Sörmland
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
haha den här kostade nyss runt 6000kr nu vanligt pris igen... =)

[länk]
Att pendla mellan ett högre pris och ett faktiskt försäljningspris är också en strategi. Från Prisjakt gällande denna modell:

Prisutvecklingsdiagram från Prisjakt som visar fluktuationer i priset på en modell mellan 2017 och 2020.
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
A
det står på maskinens framsida
sen kan man göra lite snabba antaganden på de tre första bokstäverna
tex WAW tyskland men det finns flera beroende på bestyckning.
om man tittar på netet så syns seriebeteckningen på bilderna eller så står det gjord i Tyskland på engelska.
runt 80 kg väger en tysk bosch tvätt
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det står på maskinens framsida
sen kan man göra lite snabba antaganden på de tre första bokstäverna
tex WAW tyskland men det finns flera beroende på bestyckning.
om man tittar på netet så syns seriebeteckningen på bilderna eller så står det gjord i Tyskland på engelska.
runt 80 kg väger en tysk bosch tvätt
Tackar för svaret. Lyckades hitta Bosch’s hemsida också och där kan man filtrera maskinerna på bland annat serie.

https://www.bosch-home.se/produktli...mlare/tvattmaskiner/frontmatade-tvattmaskiner
 
electroluxaren skrev:
serie 8 byggs i tyskland och är tyngre och mycket mer rejälare.
serie 6 turkiet
Bra information!
 
Gah gått igenom alla Bosch modeller inklusive sökt priser osv .
Svårt bestämma fortfarande.

Det bästa är väl serie 8, I-dos, Wifi, 5 års garanti.
Då blir priset för tvätt+tork cirkus 18.000kr

Gå ner till serie 6 dito ger pris ungefär 14.000kr

Vad ska man ta bort för att ändå få ok maskiner men lägre pris?

Wifi känns onödigt.
I-dos gillar jag.
Är 5 års garanti viktigt?

Billigast serie 6 utan I-dos/Wifi runt 11.000kr.

Vad är värt lägga det extra på?
 
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Vad ska man ta bort för att ändå få ok maskiner men lägre pris?
Måste du ha en TM med tork i , du kanske har en tumlare, så köp ingen rollsroy för 10 - 12 tusen köp en för ca 5 tusen och få en garanti på den , säger den upp sig kan du köpa en ny med garanti igen, då blir garanatitiden dubbelt så lång tillsammans.
Enkla maskiner ska det vara,inga lulllull i dom ,vred för att ställa program enkelt och bra, köpte en för 3900: fungerar utmärkt och garanti ( kan köpa 3 st maskiner för det pris som du visar i # 36, alldeles för mycket. klart det kommer åsikter om mitt med, men tänk till lite.
 
J jonaserik skrev:
Måste du ha en TM med tork i , du kanske har en tumlare, så köp ingen rollsroy för 10 - 12 tusen köp en för ca 5 tusen och få en garanti på den , säger den upp sig kan du köpa en ny med garanti igen, då blir garanatitiden dubbelt så lång tillsammans.
Enkla maskiner ska det vara,inga lulllull i dom ,vred för att ställa program enkelt och bra, köpte en för 3900: fungerar utmärkt och garanti ( kan köpa 3 st maskiner för det pris som du visar i # 36, alldeles för mycket. klart det kommer åsikter om mitt med, men tänk till lite.
Tvättmaskin och torktumlare - inte kombinerad typ, hört de inte ska vara så bra. Tvättmaskiner hittar jag för 5000kr med 5 års garanti men än så länge billigaste torktumlaren 7200kr med 5års garanti.
 
J jonaserik skrev:
Måste du ha en TM med tork i , du kanske har en tumlare, så köp ingen rollsroy för 10 - 12 tusen köp en för ca 5 tusen och få en garanti på den , säger den upp sig kan du köpa en ny med garanti igen, då blir garanatitiden dubbelt så lång tillsammans.
Enkla maskiner ska det vara,inga lulllull i dom ,vred för att ställa program enkelt och bra, köpte en för 3900: fungerar utmärkt och garanti ( kan köpa 3 st maskiner för det pris som du visar i # 36, alldeles för mycket. klart det kommer åsikter om mitt med, men tänk till lite.
Men enkla maskiner finns det ens längre? Inte sett några i butik tex utan display osv...

Gillar enkelheten med min Sverigetvätt men tvättar inte bra så måste hitta ny och det är en djungel... ;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Men enkla maskiner finns det ens längre? Inte sett några i butik tex utan display osv...
Vi köpte en Bosch Serie 2 , har för mig för 3900 kr med ett vred för inställning och det finns tumlare från ca 4000 kr och uppåt
bara att välja , fritt val för var och en, men dom dyraste med elektroniskt lullull i är bättre än billigare, bara mer avancerade inställningar på, om man nu behöver det för vanlig hushållstvätt kan man fråga sig.

Edit ska inte vara """ är bättre än billigare """ det ska vara "" inte bättre än billigare ""
 
Redigerat:
Tvättmaskinerma med inbyggd tork är bra, men man kan ofta bara torka en halv maskin ordentligt. Har man utrymme är separata maskiner ändå att föredra
 
  • Gilla
Mammatill3 och 1 till
  • Laddar…
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Söker en tvättmaskin till familj på 4st där det tvättas flitigt nästan varje dag.

Tyst (hyreslägenhet)
Låg restfuktighet (ej torktumlare)
Lång livslängd (fattig!)
Lång garanti
Enkel

Googlat i oändlighet o verkar bäst satsa på Miele, Bosh, Siemens. Och kanske 5årsgaranti (då faller Miele som bara har 1år)

Hjälp!!
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Söker en tvättmaskin till familj på 4st där det tvättas flitigt nästan varje dag.

Tyst (hyreslägenhet)
Låg restfuktighet (ej torktumlare)
Lång livslängd (fattig!)
Lång garanti
Enkel

Googlat i oändlighet o verkar bäst satsa på Miele, Bosh, Siemens. Och kanske 5årsgaranti (då faller Miele som bara har 1år)

Hjälp!!
Vi har en bosch serie 4, haft den i snart 5 år och aldrig haft något klabb med den. Kostade 3995 när vi köpte den och vi är också en familj på 4 så den går rätt så ofta (y)

Så en bosch rekommenderas starkt! :)
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
A
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Men enkla maskiner finns det ens längre? Inte sett några i butik tex utan display osv...

Gillar enkelheten med min Sverigetvätt men tvättar inte bra så måste hitta ny och det är en djungel... ;)
men fixa din gamla tvätt då
 
electroluxaren skrev:
men fixa din gamla tvätt då
Tyvärr inte min starka sida ;)
Dessutom fått maskinen av andra som använt den i många år, så vet inte hur den använts eller ser ut inuti osv... :/
 
Upptäckte ikväll att min maskin är jättesmutsig i "slangen" som går från tvättmedelsfacket in i maskinen. Är det så normalt? Stora tjok svart gojja och nåt vitt som såg ut som fiskmåsskit... ;) Har rengjort maskinen genom att göra rengöring på 95 grader när jag fick den. Men så kanske alla maskiner är?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.