richardtenggren richardtenggren skrev:
Så tesla byter bromsvätska slumpmässigt då?
Kanske överraskningsservice?
Vad fick du det ifrån?

Bromsvätsketest
Tesla rekommenderar att bromsvätska testas avseende föroreningar vartannat år och byts ut vid behov.

Övrig servicerekommendation finns i länken. De rekommenderar alltså inte att man inte servar och inspekterar men de kräver det inte för garantin. Det finns en distinktion där.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance?redirect=no
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
richardtenggren
Jag läste bara det du citerade från Tesla tidigare, att inga vätskor behöver bytas regelbundet, men där stod det inget om att de rekommenderar regelbunden kontroll.

Tycker att det borde resultera i ett regelbundet byte ändå?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag läste bara det du citerade från Tesla tidigare, att inga vätskor behöver bytas regelbundet, men där stod det inget om att de rekommenderar regelbunden kontroll.

Tycker att det borde resultera i ett regelbundet byte ändå?
Det finns en poäng i att inte byta bromsvätskan. När bilen är ny kan bromssystemet betraktas som tätt. Inget vatten kommer in men i takt med att bromskolvar ärgar så kommer porer i tätytan mellan kolv och tätning att transportera in vatten när kolven rör sig. Luft och vätskeskiljande membran i behållaren åldras, fordonet tvättas allt vårdslösare mm mm.
Detta gör att intervallet för när bromsvätskan behöver bytas blir allt kortare med tiden.
Med ett enkelt test (men kanske dyrt för kund?!) slipper man byta prima vätska i onödan.
 
B Bjober skrev:
Det finns en poäng i att inte byta bromsvätskan. När bilen är ny kan bromssystemet betraktas som tätt. Inget vatten kommer in men i takt med att bromskolvar ärgar så kommer porer i tätytan mellan kolv och tätning att transportera in vatten när kolven rör sig. Luft och vätskeskiljande membran i behållaren åldras, fordonet tvättas allt vårdslösare mm mm.
Detta gör att intervallet för när bromsvätskan behöver bytas blir allt kortare med tiden.
Med ett enkelt test (men kanske dyrt för kund?!) slipper man byta prima vätska i onödan.
Köp en sådan här och gör det själv:
- https://www.biltema.se/bil---mc/ver...-testinstrument/bromsvatsketestare-2000038175
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Jag rekommenderar inte att byta bromsvätskan själv för den som inte gjort det förr tillsammans med någon erfaren. Det finns en del saker som kan gå fel i den processen. Dels finns det olika vätskor som inte får förväxlas, det blir lätt luftbubblor och man bör ha bilen hissad för att komma åt bra (däcken skall av).
 
hsd
B Bjober skrev:
Det finns en poäng i att inte byta bromsvätskan. När bilen är ny kan bromssystemet betraktas som tätt. Inget vatten kommer in men i takt med att bromskolvar ärgar så kommer porer i tätytan mellan kolv och tätning att transportera in vatten när kolven rör sig. Luft och vätskeskiljande membran i behållaren åldras, fordonet tvättas allt vårdslösare mm mm.
Detta gör att intervallet för när bromsvätskan behöver bytas blir allt kortare med tiden.
Med ett enkelt test (men kanske dyrt för kund?!) slipper man byta prima vätska i onödan.
Problemet med att enkelt testa är att den mängd som ligger i rör och slang till respektive hjul inte provas enkelt
Därför är det bättre att byta och att byta på rätt sätt, vilket har blivit mer invecklat i moderna bilar =högre kostnad och svårare att göra själv
 
hsd hsd skrev:
Problemet med att enkelt testa är att den mängd som ligger i rör och slang till respektive hjul inte provas enkelt
Därför är det bättre att byta och att byta på rätt sätt, vilket har blivit mer invecklat i moderna bilar =högre kostnad och svårare att göra själv
Det finns ett till problem med elbilar här (men det var kanske det du menade?) och det är att iom att bromsarna används lite så blandas inte bromsvätskan på samma sätt som den skulle göra i en bil utan regenerering.
 
B Bjober skrev:
Det finns en poäng i att inte byta bromsvätskan. När bilen är ny kan bromssystemet betraktas som tätt.
Behållaren för bromsvätska brukar ju vara i plast? Och ha ett lock med ventilation? Och på vissa ställe sitter det väl också slangar, inte metallrör? Så att det skulle vara helt tätt för vattenmolekyler är rätt osannolikt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Behållaren för bromsvätska brukar ju vara i plast? Och ha ett lock med ventilation? Och på vissa ställe sitter det väl också slangar, inte metallrör? Så att det skulle vara helt tätt för vattenmolekyler är rätt osannolikt.
Ja. Du har rätt.
Det jag menar är att behovet av att byta vätskan ökar med åldern på fordonet.
Jag har ett membran (hade, det är borttaget)
som hindrar luften tillträde till vätske ytan.
Att slippa konsumera produkter i onödan tycker jag är bra, både ekonomiskt och för miljön. Rätt utförd kan testet vara bra. Kan vara.
Som verkstad ser jag det på samma vis men jag ser även en potential i att tjäna pengar.
Kunden erbjuds slippa bromsvätskebyte för 1500kr. Jag testar den för 200kr.
Mekanikern testar i behållaren i samband med service och vid hjulen i samband med övrig bromskontroll. Tidsåtgång 2min.
60min/2min x 200kr= 6000kr/tim.
Oärligt? Nej. Det betalar enl min erfarenhet mindre välbetalda operationer under arbetets gång och kunden är fullt fri att sulla med bromsvätskan själv istället. För 200kr gör han inte det.
Gick en luftningsnippel av så säljer man in byte bromsok mm mm....
 
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ett till problem med elbilar här (men det var kanske det du menade?) och det är att iom att bromsarna används lite så blandas inte bromsvätskan på samma sätt som den skulle göra i en bil utan regenerering.
Snälla, vad du och många här gör det komplicerat.

Nej, det är inget problem med att bromsarna används mindre. Det snarare en vettig utveckling att ta tillvara på energin och i det långa loppet minska på slitagedelar för konsumenten och en bieffekt är på sikt är mindre partiklar i naturen.

Bromsvätska kan bytas hos vilken bilmekaniker som helst eller hemma om man har kunskapen. Genom prov, ålder och en kvalificerad bedömning kan man avgöra om det ska bytas eller inte. Man behöver inte byta bara för att.

Tycker det är jättebra att Tesla bryter normerna för konventiellt serviceunderhåll. Bilbranschen har lobbat in konsumenterna i ett hörn med garantier och auktoriseringen för vanligt slitage och inspektion.
 
  • Gilla
Bolian och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Snälla, vad du och många här gör det komplicerat.

Nej, det är inget problem med att bromsarna används mindre. Det snarare en vettig utveckling att ta tillvara på energin och i det långa loppet minska på slitagedelar för konsumenten och en bieffekt är på sikt är mindre partiklar i naturen.

Bromsvätska kan bytas hos vilken bilmekaniker som helst eller hemma om man har kunskapen. Genom prov, ålder och en kvalificerad bedömning kan man avgöra om det ska bytas eller inte. Man behöver inte byta bara för att.

Tycker det är jättebra att Tesla bryter normerna för konventiellt serviceunderhåll. Bilbranschen har lobbat in konsumenterna i ett hörn med garantier och auktoriseringen för vanligt slitage och inspektion.
Jag gör det inte kompli etat, jag påpekar bara vilka problem som man kan få om man inte har en kontinuerlig övervakning av bromsarna på en elbil. Om en tillverkare exempelvis skulle välja att cirkulera bromstdksn så skulle problemet minska.

Ny teknik leder till nya problem. Om man väljer att ta bort serviceintervallerna (eller kraftigt minska dem) så måste man också motverka nya problem som kan uppstå.
 
Att Tesla bryter normerna är väl främst för att de ska kunna ha det som sälj-argument? Det finns ju ingen historik att luta sig på ännu? Det är ju först om kanske 10 år som man kan börja se om man kanske hade behövt göra service tätare?

Nyfiken fråga: Lämnar Tesla garanti även till ägare nummer 2, om bilen säljs vidare? Det normala brukar väl vara att garanti faktiskt bara lämnas till den första ägaren av en produkt?

Annars är ju risken att de som köper en begagnad Tesla kommer att stå där med jättehöga reparationskostnader bara för att tidigare ägare inte gjort service.
 
Diskussionen om bromsvätskan blev lite onödigt nördig kan jag tycka, det känns inte relevant att lyfta det som ett problem man ska behöva tänka på i vardagen.

Model S kom för åtta år sedan så hyfsad historik finns ändå. Det finns ju få rörliga delar och ingen olja som ska bytas så uteblivet underhåll har litet samband med ökat slitage, mer med försämrad funktion som blir bra igen när väl underhållet utförs.

Tesla har en unik möjlighet som de ofta utnyttjar, det är att mycket i bilen är mjukvarustyrt. De använder statistiken från sin flotta av bilar för att med OTA updates justera motorernas elektroniska styrning och batteriernas laddkurvor, förbättra bromsning mm. Tro mig det här är en relitet man upplever på första parkett som Teslaägare. Majoriteten av uppdateringarna ger mer prestanda och funktioner till dig, men det har också förekommit förändringar som tex justerar ner superchargehastigheten för bilar som snabbladdat väldigt mycket, i syfte att inte förkorta batteriernas livslängd. Då blir det ofta ramaskri bland de drabbade ägarna.

Bilen har också mer möjlighet att själv diagnostisera problem, både akuta och annalkande.

Japp, garantin går vidare till nästa ägare.
 
En intressant fråga med mer mjukvara i bilarna är hur tillverkarna skall klara av att underhålla den?

Så länge som alla olika delar i mjukvaran är separerade och kan underhållas separat så kommer man att kunna felsöka och verifiera dem. Ju mer mjukvaran kopplar ihop, desto konstigare problem får man och desto svårare att garantera att den fungerar.

Jag hade exempelvis på min förra bil problem med att Bluetooth kunde stänga av farthållaren. I min nuvarande bil kraschar ibland mjukvaran i infotainment och leder till att Android Auto mm slutar att fungera. Jag tror att farthållaren även på denna bilen slutar fungera när detta händer, men det har inte hänt när den varit igång...

Och om nu allt mer styrs av mjukvara så kommer det att bli underhållsproblem på sikt. Hur många mjukvaruföretag supportar produkterna i 15-20 år? Har man ens utvecklingsmiljöer som fungerar då?

Sedan så måste mjukvaran utvecklas och levereras till många olika generationer av processorer. Så länge som man (som Tesla) har kontroll över hela mjukvaran så går detta kanske bättre, men nu stoppar Volvo in Android i bilen. Hur skall de kunna underhålla den i 15-20 år? Vem tar ansvar?
 
Jag tror inte alls att de traditionella biltillverkarna kommer att klara av det särskilt bra just av de anledningarna du tar upp. De utvecklar väl i princip motorerna själva, resten är delar de köper färdiga av olika leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.