Hej!
Jag skulle vilja veta vad ni har valt för köksgolv och varför?
Fördelar resp. nackdelar med trä kontra klinkers.

// Anna
 
Vi har granplank i dag....för mjukt i mitt tycke.....kommer ha klinker i nya huset pga:

- Lätt att städa, dammsuga, skura etc
- Hållbart, blir inte märken så lätt

Men sen har vi två små marodörer som är "floor-killers" :D
 
Vi har valt ekparkett mest pga att det skall bli enhetligt samt att det är snyggt.
Hoppas inte att det är för "mjukt" o känsligt för det som det kan utsättas för i kök.
:)
 
Vi skall lägga golv i sommar och jag har precis bestämt mig för (nej maken har helt riktigt inget att säga till om i frågan ;) ) att lägga ett tarkettgolv med klinkerutseende: L17302Z.jpg Det är vanlig laminat med klicksystem och verkar smidigt att lägga. Vi har kök med släta ekluckor (modernt redan 1970 då vårt sattes in! :D ) och ett köksbord i ek, så jag tror det blir snyggt med grått golv som "bryter av" lite. Sen skall kaklet ovanför diskbänken bytas och det kommer att bli mönstrat i koboltblått. Det är handmålat så jag har tyvärr ingen bild på det ännu, det är inte färdigt...
 
Ska just till att bygga om köket, vi ska ha junckers rödek i skeppsgolvsvariant  ;D
Varför: Det är snuskigt snyggt och är av riktigt hög kvalitet.
kan hålla med om att klinker är ett bra material i avseende att städa+hållbarhet, dock tycker jag att det hör hemma i hall och badrum och går därför fetbort i köket hos mig  ;)
 
Vi valde efter mycket diskuterande ekparkett och har inte ångrat oss en enda gång. (Visserligen har det bara gått fyra månader...) Vi valde Kährs tvåstaviga ekparkett:
PbjAAu5B7oedT59XhJ1B.jpg
Med lite "stökigt" mönster. Det gör att man ser inte smulor och annat småskräp, utan det ser rent ut längre än ifall man har ett jämnt mönstrat golv.

Fördelar med riktigt trä är att det är snyggt och behagligt. Går att slipa om vid behov.
Nackdelar är viss känslighet för vatten (framför allt t.ex. bok är extra känsligt.) Blir märken om man tappar kastruller.

Alternativen var plastmatta vilket egentligen är helt OK i ett kök (utan matplats). Valdes dock bort eftersom det är trist med plastmatta i matavdelningen.

Klinkers funderade vi också på. Har ju fördelen att tåla vatten mycket bättre än vad trä gör. Är dock hårt att stå på mycket, vilket gör att man blir trött i ryggen av att laga mat. Är dessutom elände ifall man tappar en gryta.
 
jarlh skrev:
Klinkers funderade vi också på. Har ju fördelen att tåla vatten mycket bättre än vad trä gör. Är dock hårt att stå på mycket, vilket gör att man blir trött i ryggen av att laga mat. Är dessutom elände ifall man tappar en gryta.
Det där med grytan hängde inte jag med på. Vad är speciellt när man tappar en gryta i ett klinkergolv?
 
Klinkersplattan spricker om man har otur. Och det är betydligt tristare med en sprucken klinkersplatta än med ett hack i ett trägolv.
 
Kul med alla svar och se hur ni resonerat!
Jag tror at det blir trägolv för vår del. Visserligen är klinkers snyggt (Vi la in det i vårt kök som vi renoverade för ett år sedan).
Men som sagt det är svårt att välja.....

// Anna
 
Vi kommer ha slipad betong. Främst för att vi gillar det, rått men ändå levande. Fördelarna är många, lättstädat, miljövänligt och skulle man tröttna är det bara att färga om, slipa om eller ev. lägga ett annat golv ovanpå.
/Betong-Matilda
 
MatildaSofia skrev:
Vi kommer ha slipad betong. Främst för att vi gillar det, rått men ändå levande. Fördelarna är många, lättstädat, miljövänligt och skulle man tröttna är det bara att färga om, slipa om eller ev. lägga ett annat golv ovanpå.
/Betong-Matilda
Are we surprised? ;)
 
Pergo Kitchen. Snyggt, vansinnigt lättstädat, mkt syns inte och väldans ok att tappa spilla etc plus det är lättlagt med!

Och mera trägolv i ett träkök -njaenej!
 
Vi har valt klinkers.

Fördelarna är många:
Snyggt, lättstädat, skön känsla med golvvärme.
Behöver inte jaga bort gäster med högklackade skor :)

Nackdelarna? har inte hittat än. Jag är inte den som tappar saker i golvet.
Man ser lite av golvet här:

disk.jpg

IMG_189.jpg
 
Vi väljer klinkers!
Vi bodde i en lägenhet med ekparkett i köket, det såg inte roligt ut efter några år.
 
Betina
Sophia skrev:
Vi skall lägga golv i sommar och jag har precis bestämt mig för (nej maken har helt riktigt inget att säga till om i frågan ;) ) att lägga ett tarkettgolv med klinkerutseende
Det är vanlig laminat med klicksystem och verkar smidigt att lägga.
Precis vad jag också kommit fram till, men med ett annat utseende, det finns ju massor att välja mellan. Och slitstarkt är det också, 15 års garanti. Det du!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.