Lite plastig inredning är det enda negativa jag hört om ID3. Det kommer en SUV variant på ID3 under året också.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Den skulle även komma med fyrhjulsdrift.
Nu är den bakhjulsdriven.
 
Ska bli spännande att provköra. Hoppas på snäv vändradie på ID3
 
harry73 harry73 skrev:
Då är Tesla billigt.
Jag tror att många har en lägre lön än 30tkr efter skatt men låt oss för sakens skull räkna med 40tkr efter skatt.
Jobbar man 8 timmar om dagen 22 dagar i månaden, då drar man in 227kr i timmen (efter skatt)
Jag skulle vara förvånad om Teslas verkstad räknar mindre än 1000kr i timmen (inkl moms) och troligtvis är de dyrare.
Nu behöver man inte byta bromsklossar så ofta på en elbil, men på min dieselbil vill verkstan ha 1500 för bytte av klossarna bak, hälften går då till materialet. På internet hittar man klossar för 200kr, så jag kan lägga en hel dag på att byta dom och spara mer än jag hade tjänat på jobbet.
Finns rätt många som fakturerar mer än vad verkstäder tar. För dem är det bättre affär att sälja en timme än att ligga under bilen den tiden.

Sedan finns det den som absolut inte vill eller kan skruva bilar. Varför tror du det finns spolarvätska på pump?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan noll om elbilar men finns det motorolja och filter på en Tesla på något liknande sätt som på en traditionell bil?
Skrev - (minus) motorolja och filter...
 
T TheGame skrev:
Jo men det verkar inte vara samma förfarande att man lämnar in bilen för service som det är med "vanliga" bilar.
Enligt hemsidan låter det så, jag vet inte du kanske har egna erfarenheter att det är regelbundna verkstadsbesök med Tesla också?
Frågade kompisen och han visste/brydde sig inte så mycket om vad de gjorde. Han lämnar på morgonen, får en lånebil och hämtar sin på eftermiddagen.
 
S skogstomten skrev:
Har själv haft 9st rena elbilar sen > 6år,
Varför har du haft så många bilar på så kort tid?
 
Låt mig gissa, kort sladd!:p
 
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skrev - (minus) motorolja och filter...
Det skrev du ja... Betyder ju inte att jag fattade... :oops::oops::oops:
 
useless useless skrev:
Varför har du haft så många bilar på så kort tid?
Batteritorsk?
 
Ang Tesla och service. Tesla har ett rekommenderat serviceprogram, men alla garantier gäller även om du struntar i att serva den. Framgår av deras hemsida.

Tesla har inte byggt upp sin verksamhet på att tjäna stora pengar på service. De tjänar (snart) pengar på t.ex. bilarna istället.

Andra tillverkare, med stora serviceorganisationer, vill ju såklart fortsätta dra in pengar på det med.
 
harry73
R Robert-san01 skrev:
Finns rätt många som fakturerar mer än vad verkstäder tar. För dem är det bättre affär att sälja en timme än att ligga under bilen den tiden.
Men om du äger bilen privat och betalar verkstan med skattade pengar, ska man också jämföra med din (skattade) timlön, och inte med vad din arbetsgivare fakturerar för din timme.
Är man egenföretagare ser man kanske lite annorlunda på saken, men då får man forfarande ta hänsyn till att man betalar verkstan med skattade pengar och att man dessutom betalar moms på deras arbete.
 
harry73 harry73 skrev:
Men om du äger bilen privat och betalar verkstan med skattade pengar, ska man också jämföra med din (skattade) timlön, och inte med vad din arbetsgivare fakturerar för din timme.
Är man egenföretagare ser man kanske lite annorlunda på saken, men då får man forfarande ta hänsyn till att man betalar verkstan med skattade pengar och att man dessutom betalar moms på deras arbete.
Äger firman bilen får den dra både kostnader och moms på verkstadsbesöket.
 
S slugger75 skrev:
Ang Tesla och service. Tesla har ett rekommenderat serviceprogram, men alla garantier gäller även om du struntar i att serva den. Framgår av deras hemsida.

Tesla har inte byggt upp sin verksamhet på att tjäna stora pengar på service. De tjänar (snart) pengar på t.ex. bilarna istället.

Andra tillverkare, med stora serviceorganisationer, vill ju såklart fortsätta dra in pengar på det med.
Exakt så här står det på deras hemsida.

Behöver min bil en årlig underhållsservice?
Din Tesla kräver inte årligt underhåll och regelbundna vätskebyten. Läs din bruksanvisning för de senaste underhållsrekommendationerna för din Tesla.

Måste jag ta min bil till ett Tesla-servicecenter?
Med trådlösa programvaruuppdateringar, fjärrdiagnostik och stöd av våra Mobile Service-tekniker minskas ditt behov av att besöka ett Service Center. Om din bil behöver service kan du boka ett servicebesök genom Tesla-appen. Om du väljer att ta din bil till en annan verkstad än en Tesla-verkstad för underhåll eller reparation kan eventuella problem som uppkommer påverka din garanti.

Kommer min garanti att bli ogiltig om jag väljer att inte serva min Tesla-bil?
Din Begränsade nybilsgaranti eller Begränsade garanti för begagnade bilar kommer inte att påverkas om rekommenderad service inte utförs.


Sen tjänar de bra med pengar på bilarna redan nu och sedan länge men de har investerat mer än de tjänat på forskning och utveckling av bilar, batterier, självkörningsmjukvara + eget datorchip, solceller samt uppbyggnad av superchargernätverket och sina fabriker.

Så man kan väl kanske på ett sätt säga att det är först nu som intäkterna blivit så stora att de knappt "hinner" göra av med pengarna. Att lära sig hur de skulle massproducera Model 3 höll nästan på att knäcka dem, de lärde sig och byggde med den kunskapen upp fabriken i Kina som började tillverka bilar nästan exakt ett år efter att de började bygga (något Elon först hånades för när han sa att det). Fabriken i Tyskland kommer däremot med all säkerhet att ta betydligt mycket längre tid att bygga.
 
Men vad skriver de egentligen?

W witten skrev:
Din Begränsade nybilsgaranti eller Begränsade garanti för begagnade bilar kommer inte att påverkas om rekommenderad service inte utförs.
Så garantin påverkas inte negativt om man helt skiter i service!

W witten skrev:
Om du väljer att ta din bil till en annan verkstad än en Tesla-verkstad för underhåll eller reparation kan eventuella problem som uppkommer påverka din garanti.
Men kan påverkas negativt om man låter någon annan än "Tesla-verkstad" serva.

Finns kanske en viss logik i detta men menar de verkligen så tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.