lite offtopic: Jag tycker inte att brist på kalibrering/justering är det största problemet utan snarare det faktum att en stor del av teveköparna behåller alla bedrövliga "förbättringsfunktioner" aktiva med resultatet att allt ser antingen animerat ut eller som Rapport-reportage.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kalibrering är för de flesta användare helt onödigt. Hur har vi klarat oss utan detta i alla år?

Sanningen är den att idag sker all försäljning till ett absolut minimipris där affären knappt går runt, sedan gör man profiten på diverse kringtjänster, helst i form av abonnemang.

Kailbrering kan vara aktuellt för den som är filmentusiast och givetvis för den som använder en skärm professionellt för att justera fotografier, t ex inom reklam. Men för de flesta räcker det med att ställa in bilden med hjälp av de kontroller som erbjuds i menysystemet.

Och en riktig kalibrering justerar LUT och liknande så att en given insignal ger en given utsignal, detta är korrekt. Sedan kan denna korrekta utsignal uppfattas på olika sätt beroende på rummets material och belysning.

Så gå inte på säljsnacket om att ni måste ha kalibrering och extra försäkring utan kolla själva först..
I alla år? Farsan kalibrerade vår CRT-projektor redan på åttiotalet för att den skulle ha korrekt färgåtergivning. Själv kalibrerade jag min första projektor tidigt 2000-tal när jag flyttat hemifrån. Så det där är inget nytt
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
En stor orsak till att det faktiskt blir vanligare att man kalibrerar saker är nog digitaliseringen. Numera så är bild och ljud digitalt (opåverkat) fram till ändpunkten (TV, projektor, förstärkare etc) vilket gör att det faktiskt är ganska enkelt att få korrekta värden jämfört med tidigare.

Jag har själv kalibrerat både ljud och bild i biorummet och det blev stor skillnad mot vad jag hade "gissat mig till".

TVn däremot slötittar jag på och där har jag bara slagit på filmläge och avaktiverat alla "bildförbättringar".

T TowaTei skrev:
lite offtopic: Jag tycker inte att brist på kalibrering/justering är det största problemet utan snarare det faktum att en stor del av teveköparna behåller alla bedrövliga "förbättringsfunktioner" aktiva med resultatet att allt ser antingen animerat ut eller som Rapport-reportage.
Ja, det är inte sällan jag är hemma hos folk där jag på riktigt trott att en storfilm som varit igång på TVn egentligen varit just ett nyhets-reportage eller reklam. Bedrövligt. Men "vanligt folk" gillar hängmatta på EQn och onaturliga clownfärger på TVn. Så kommer det nog alltid att vara tyvärr.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilken bokstavskombo är det nu igen när man hakar upp sig på onödiga saker?
Sten i glashus? :cool:
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sten i glashus? :cool:
Haka upp sig på detaljer är inte samma sak som haka upp sig på onödiga metadiskussioner
 
Och vem avgör vad som är onödigt och vad som är detaljer? :)
 
C
tveksamt tveksamt skrev:
Och vem avgör vad som är onödigt och vad som är detaljer? :)
Själv tycker jag man är j-ligt obstinat om man inte kan titta på TV:n för att den inte är kalibrerad. :rofl:
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
hsd
....eller lurad.;)
 
Man kan ju titta men det blir ju inte som som filmmakarna visualiserar det.

Det är dessutom respektlös se filmen fel, lite som det är respektlöst mot kocken att salta och peppra maten på restaurang
 
  • Haha
Grävkalle
  • Laddar…
Inte respektlöst om man smakat först och alternativet är att inte äta alls för att man har andra smak preferenser än kocken.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Inte respektlöst om man smakat först och alternativet är att inte äta alls för att man har andra smak preferenser än kocken.
Men det är ju fel! Varför tror du det inte står saltkar på bordet per default på bättre ställen?
 
Så det är bättre att jag skickar in maten till kocken och säger att detta gillar inte jag?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så det är bättre att jag skickar in maten till kocken och säger att detta gillar inte jag?
Absolut, lite salt eller peppar löser ju inte problemet ändå
 
Jo om jag av någon anledning har svårt att känna smak av salt (rökning) så kommer upplevelsen av maten förhöjas oerhört. På samma sätt som om jag har en hörselnedsättning på vissa frekvenser måste ställa ljudet på "fel" sätt för att njuta av musiken måste jag ha rätt att göra det utan en massa pekpinnar. Det samma gäller div ljus och färginställningar på en TV. OM jag inte får en bild jag gillar ser jag inte på filmen även om innehållet är bra. Men visst ska man då vara medveten om att det man äter/hör eller ser på inte är så som kocken/producenten tänkte sig att det skulle vara.
 
C
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men visst ska man då vara medveten om att det man äter/hör eller ser på inte är så som kocken/producenten tänkte sig att det skulle vara.
Eller så kan man se det som att du kalibrerar munnen så att maten skall smaka som kocken hade tänkt sig. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.