G guggen skrev:
Då har du missuppfattat hur de kom till och varför man har dem. Snyggt passade foder även nere vid kanten är som det skall vara. Senare kom skurklossen till för att skydda fodren, inte för att det var snyggt eller amatörmässigt. I ett enklare hus med enklare foder ser det snarare amatörmässigt ut eller lite "schabby" om man sätter dit stora skurklossar för att det är så man tror att det skall vara. Särskillt om man inte har skurgolv och skurar regelbundet.
Nejdå jag förstår varför man har dessa. JAG tycker att det ser amatörmässigt ut med foder mot foder. Skulle jag göra snygg anslutning av dessa foder mot varandra skulle man verkligen få finlira för att få det ok. Nu har jag vara rundat av golvlisten och låtit dörrfodret gå mot golvet, inte snyggt tycker jag. Har samma foder som @fatsug :

 
MathiasS MathiasS skrev:
Nejdå jag förstår varför man har dessa. JAG tycker att det ser amatörmässigt ut med foder mot foder. Skulle jag göra snygg anslutning av dessa foder mot varandra skulle man verkligen få finlira för att få det ok. Ni har jag vara rundat av golvlisten och låtit dörrfodret gå mot golvet, inte snyggt tycker jag. Har samma foder som @fatsug :

[bild]
Ett klassiskt och snyggt foder. Men det går absolut att få foder mot foder snyggt, så gjorde man alltid på landsbygden fram till mitten av 1800 talet. Har själv fastighet med både klossar (1700 i stadsmiljö där klossar troligtvis kom till på 1800 talet) och utan (sent 1800 på landet) i original. Man får betänka att äldre hus före 1900 ofta har handhyvlade listverk och de passades ofta in väl.
 
C
G guggen skrev:
Snyggt passade foder även nere vid kanten är som det skall vara.
"Skall vara" var väl att ta i?
Det är väl uppenbart att fodersockeln/skurklossen i många fall även har en estetisk såväl som en en rent snickeriteknisk funktion för att få dörrfoder och golvsockel att mötas på ett snyggt sätt. Jag har sett i huvudsakligen tre varianter i äldre byggnader - utan fodersockel, varianten med en en enkel fas och varianten med en lite uppblåst och ofta lite förenklad variant av foderprofilen. Varianten i trådstarten med kantprofil på tre sidor känns som en modern tolkning (även om det säkerligen finns historiska förlagor) och är enligt min personliga åsikt skitfult.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det stämmer i städerna och mer påkostade hem. I en stor del av äldre och enklare bebyggelse på landsbygden saknas de helt. Men även i en del äldre hus i städerna. I äldre lägenheter i stadsbebyggelse eller påkostade hus på landet finns de alltid. Men då är också foder och listverk av mkt fin kvalitet. Och säkert slutades det friskt så man behövde dem.
De hus jag vistas är typiska landbygdshus. Inget påkostat i övrigt vad gäller inredning. Mycket pärlspont.
 
G guggen skrev:
Ett klassiskt och snyggt foder. Men det går absolut att få foder mot foder snyggt, så gjorde man alltid på landsbygden fram till mitten av 1800 talet. Har själv fastighet med både klossar (1700 i stadsmiljö där klossar troligtvis kom till på 1800 talet) och utan (sent 1800 på landet) i original. Man får betänka att äldre hus före 1900 ofta har handhyvlade listverk och de passades ofta in väl.
Har du någon bild på hur det ser ut när det ser snyggt ut? Vad som är snyggt är förstås subjektivt men det skulle ändå vara intressant att se ett exempel.
 
Redigerat:
Vi gjorde såhär,
 
  • Hörndetalj där golvlist möter dörrfoder med en anpassad dörrlistbit för snygg fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi köpte klossar till Ludvigs studentlägenhet av samma snickeri som gjorde listerna, men de visade sig vara feldimensionerade när vår snickare skulle sätta upp dem. Då gjorde han de här enkla på plats.

Vita, handgjorda klossar som fungerar som fotlister vid en dörröppning, ersätter de feldimensionerade originalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkla, vitmålade fotlister vid ett hörn mot fiskbensmönstrat trägolv och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bild 2 visar att ett enkelt slätt foder blir bra. Går fint ihop med den släta ytan på golvlisten.

När mitt snickeri öppnar igen ska jag ta fram ett par testklossar....
 
Enkla är alltid snyggast
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut när det ser snyggt ut? Vad som är snyggt är förstås subjektivt men det skulle ändå vara intressant att se ett exempel.
Bara o söka på "gamla hus och inredning" på Google, flertalet som kommer upp där saknar skurklossar. Några riktigt fina hantverk.
 
  • Gilla
Kaja63
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut när det ser snyggt ut? Vad som är snyggt är förstås subjektivt men det skulle ändå vara intressant att se ett exempel.
Rimligen måste det vara ”geometriskt” omöjligt att åstadkomma perfekt gerad övergång foder-sockel om det inte har exakt samma profil? Eller är tanken att göra på något annat sätt? Skurklossen gör ju jobbet oändligt mycket enklare...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja jag tycker det är väldigt svårt med de foder jag har, man skulle behöva ha en invändig radie på golvlisten.
 
fatsug fatsug skrev:
Rimligen måste det vara ”geometriskt” omöjligt att åstadkomma perfekt gerad övergång foder-sockel om det inte har exakt samma profil? Eller är tanken att göra på något annat sätt? Skurklossen gör ju jobbet oändligt mycket enklare...
Ja, man gerar dem knappast...
Med bara foder får man en övergång, med kloss två. Skillnaden är inte så stor.
Det kan i mitt tycke vara riktigt snyggt med klossar men det kan också ibland se riktigt illa ut.
 
fatsug fatsug skrev:
Vi valde en väldigt enkel/stram model från Gysinge: [länk]
[bild]
Snyggt!
Har ni foderlist 15x69 och sockellist 15x95?
 
A A.Bratt skrev:
Snyggt!
Har ni foderlist 15x69 och sockellist 15x95?
Ja. Precis. Köpta på Bauhaus. Tror det är från Södra. Med skurkloss från Gysinge.
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.