Jag hade gärna sett 3 och 4Ah i samma format och vikt som 2Ah.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Hade vart riktigt trevligt, då hade man kunnat nöja sig med en batteristorlek till allt. Men det känns inte som det är några nya batterier på gång?

Nu känns det som att några 2Ah och några 6Ah är bästa setupen
 
Får bli en sådan ryggsäck sen :)

Det hade varit riktigt fint @Prodigys
 
Ni som kör 2Ah batterier, hur långt klarar man sig på dom? Funkar dom bara bra till vissa maskiner?

Skulle vara nice med den lägre vikten mot de större batterierna
 
Snailman
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ni som kör 2Ah batterier, hur långt klarar man sig på dom? Funkar dom bara bra till vissa maskiner?

Skulle vara nice med den lägre vikten mot de större batterierna

De är väldigt lätta, använder dem bara till borr/skruvdragare, en nackdel är att livremsbygeln sticker en bit nedanför batteriet. Så maskinen står snett på plan yta, plus att metallen kan skrapa underlaget.
 
Bygeln går att ta bort då? Fast jag brukar lägga den ner så att inte skada underlagen när man sen välter maskinen
 
I somras byggde jag nytt trädäck på drygt 50 kvm. Alla skruv till trallen, staketribbor och överliggare skruvade jag med min DDF083 med 2Ah batteri. Och även om jag inte tog tid eller räknade antal skruv blev jag själv förvånad att batteriet räckte så länge. Jag satte batteriet på laddning (fast det inte var urladdat) när jag gick på lunch och efter arbetsdagens slut.

Jag har två st 2Ah batterier och det andra hade jag till min DDF456 (säljs nog inte längre) som är en borrskruvdragare. Har även använt det i min slagskruvdragare DTD153 utan problem. Mina 4Ah, 5Ah och 6Ah använder jag mest till lövblås, kedjesåg och ifall jag behöver använda alla tre skruvdragare samtidigt.

Så mitt omdöme gällande 2Ah är att de är väldigt bra och jag tycker lätt att du ska köpa på dig minst två stycken.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
E
Bifogar bilder på min nya Makita
 
  • Nya Makita-verktyg i en röd verktygslåda inklusive borrskruvdragare och batterier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya Makita skruvdragare placerad på bilsäte med laddningskabel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Makita sladdlös borrskruvdragare med XGT 40V batteri står på metallställ mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Makita sladdlös borrskruvdragare med 40V max XGT-batteri mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Makita sladdlös skruvdragare med 40V batteri på ett svart ribbat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två Makita batterier, ett 18V 6.0Ah och ett 40V 2.5Ah, ovanpå varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fredandel och 6 till
  • Laddar…
E
40v redan här :love:
 
  • Makita elektriskt verktyg med BL Motor, 40V batteri och förpackning på disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita cirkelsåg och dess blåa förvaringslåda med manual på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Makita 40V borrhammare med AVT och borstlös motor på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita 40v batteridriven kapsåg på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny Makita 40v kapsåg placerad på ett trägolv, highlighting av användarens uppskattning och entusiasm för verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Forestgrove och 7 till
  • Laddar…
E eddie78 skrev:
40v redan här :love:
Importerat?
 
E eddie78 skrev:
Bifogar bilder på min nya Makita
Hur är det med batterierna? Tycker 40V ser ganska mycket större ut (och antar att det är tyngre), trots att det är på 100Wh jämfört med 108Wh för 6A/18V. Om man nu skall tolka uppgifterna på batterierna bokstavligen...
Dvs. om jag verkligen inte har verktyg som behöver den extra kraften som man kan plocka ur ett 40V batteri så blir det en "sämmre" lösning?!
 
Ja, det är lite samma när man går från 12v till 18v. Det blir ju ett minimum på hur litet batteriet kan vara. Färre antal celler bör ge bättre packning storleksmässigt

40v = 10 3,6v celler
18v = 5st 3,6v celler
12v = 3st 3,6v celler
 
E
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det är lite samma när man går från 12v till 18v. Det blir ju ett minimum på hur litet batteriet kan vara. Färre antal celler bör ge bättre packning storleksmässigt

40v = 10 3,6v celler
18v = 5st 3,6v celler
12v = 3st 3,6v celler
 
  • Makita batteripaket 18V visat från två vinklar, kontakter framåt och uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av bredd på en elektrisk komponent med en digital skjutmått, värden 39,5 mm och 31,64 mm visas.
  • Makita Li-ion batteripaket BL4025, 36V/40V max, 2.5Ah, 90Wh, med japansk text, återvinningsmärke, tillverkat i Singapore.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektronisk apparat som avslöjar dess kretskort, battericeller och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektroniskt kretskort och battericeller i en enhet, synliga komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett datorgrafikkort med kylfläns och kretskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
S skyisthelimit skrev:
Hur är det med batterierna? Tycker 40V ser ganska mycket större ut (och antar att det är tyngre), trots att det är på 100Wh jämfört med 108Wh för 6A/18V. Om man nu skall tolka uppgifterna på batterierna bokstavligen...
Dvs. om jag verkligen inte har verktyg som behöver den extra kraften som man kan plocka ur ett 40V batteri så blir det en "sämmre" lösning?!
144Wh nästan lika stort som 18v batterier
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.