Jag länkade monteringsanvisningen i inlägget innan, kör efter den så kan det inte bli mer korrekt!
 
  • Gilla
DGR
  • Laddar…
Då sitter den rätt, men ska va fastklämd. Antar att det skulle ha läckt för länge sen om den satt fel eller om det är fel ring.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…

testade att dra åt muttern på nytt. Skruvade in muttern för hand och sen knappt kvarts varv med skiftnyckel. Tvärstopp! Skulle jag fortsätta så skulle det vara ett badhus hemma hos oss.
Det måste vara fel klämmring! Tog i ordentligt. Skruvade loss och ringen var fortfarande glapp.
La märke till att ringen INTE går inte i ballofixen utan är där muttern är. Man blir ju inte klok!!!
 
Om klämmringen skulle glida in i ballofixen så kanske den skulle bli klämd, men den får man inte ned.
 
Kan ballofixen vara för rör med större dia?
 
allexx allexx skrev:
Kan ballofixen vara för rör med större dia?
vet faktiskt inte, men innan satt det en Mora Cera blandare med softpex slangar som det gör nu. Han som bytte blandaren fick dra ut slangarna från ballofixen, han tyckte att dom t.o.m satt hårt efter att han hade lossat muttern. Nu glider slangarna ut efter att man ha lossar muttern! Tror att packningen (ringen) måste ha suttit annorlunda, alt en annan ring. Han tog ju med sig gamla blandaren, annars skulle jag kunna ha haft den som referens.
 
Är inte alla softpex slangar 10mm som man får med oavsett vilken blandare man köper med softpex?
 
så fort jag vet vad lösningen är så lägger jag upp det här. Har skickat frågor till olika företag.
 
Står 10 på muttern så jag antar att den är samma diam som slangen.
 
  • Vattenanslutning med flexibel slang märkt 10, sug-grepp och mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämringen ser ut att vara en Vattete, broen (ballofix) säljer inte lösa klämringar utan man måste till skillnad från alla(?) andra tillverkare av klämringskopplingar köpa en komplett koppling för att få tag på klämringar.
Det brukar funka bra med Vattetes klämringar men det är inte godkänt! Material får inte blandas.

Jag kan se fel på bilderna men det är onekligen så jag tycker det ser ut.
 
  • Gilla
DGR
  • Laddar…
Vad är det för "kladd" vid Ballofixens infästning mot matande rör? Silicone?
 
Oj!!!
Så klämmringar ingår som ett paket när man köper ballofix och om man köper en blandare så ska man ha ringar som just tillhör ballofixen. Har jag förstått det rätt?

Men?!
Hur kan tillverkarna gå ut och säga att det är en smidigt enkelt bla bla att koppla ihop softpex.?

Det kan ju inte vara rimligt att behöva byta ballofixen samtidigt som man byter blandaren? Om ballofixen ser bra ut? Eller har jag fel.

annars måste man köpa ballofix som säljer ringar separat om man behöver byta blandare?

har vatette ballofix som passar dom ringar dom säljer separat. ?
 
R roli skrev:
Vad är det för "kladd" vid Ballofixens infästning mot matande rör? Silicone?
Vet faktiskt inte vad det är för kladd? La märke till det själv. Ser inte någon poäng i att ha kladdat det med silicon när ringen ska göra jobbet. Kanske en hantverkare som gör många grejer samtidigt utan att ha tvättat händerna
 
Vet ni!
När jag köpte blandaren från Bauhaus så va det en trevlig herre som monterade blandare i hyllan och han sa något som låter vettigt efter att ha lyssnat på er.

Om jag kommer ihåg rätt.?
• Man ska byta ballofix samtidigt som man byter blandaren. Han pratade om att muttern skulle passa, MEN så klart klämmringarna som ni säger.

Han sa också att installatörerna brukar såga bort den gamla muttern och återanvända den vilket min gjorde.

Då har han en poäng som jobbade på Bauhaus.

Då borde dom flesta som byter blandare ha samma problem som jag har OM dom inte har bytt ballofixen samtidigt.

mycket mycket märkligt att man inte kan få tag på klämmringar som passar ballofixen.
 
Bolag som byter blandare till fast pris 1500kr byter knappast ballofix eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.