Jag har gjort det förra gången de körde 5.0 packarna. Inga problem då de har butik i Örebro.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har gjort det förra gången de körde 5.0 packarna. Inga problem då de har butik i Örebro.
Ok, vad bra.. Tänkte ju mest på att det var ett begränsat antal.... Får prova kanske..
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Ok, vad bra.. Tänkte ju mest på att det var ett begränsat antal.... Får prova kanske..
Jag tordes inte chansa så jag stod plötsligt med 4st... :)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tack för tipset! 650 kr ink moms är verkligen kanonpris för ett 5A originalbatteri! För den händige med mindre budget kan man byta cellerna själv. Finns på eBay för ca 400 kr.
Vi köpte ett helt batteri från Ebay. Det brann upp efter första skruven
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vi köpte ett helt batteri från Ebay. Det brann upp efter första skruven
kan tänkas... finns många skojare där... söker alltid efter emblamet för "trusted salers" och tycker inte själv att är värt att köpa piratbatteri när jag använder maskinerna i jobbet. MEN skulle jag inte jobba och använda maskiner hemma och dra 1-3skurvar skulle utan tveckan köpa pirat när orginal dött
 
Såg detta på Makitas hemsida

Makita borrskruvdragare DDF484 som utsetts till "Bäst i test" av Byggahus.se på företagets hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 5 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
Bra pris på 5ah-batterier (650 kr) hos verktygsvaruhuset nu [länk].
Jag kollade just nu och de tar 995 kr för 2-pack BL1830B. Sanslöst bra pris för detta ytterst användbara batteri.
 
Snailman
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tack för tipset! 650 kr ink moms är verkligen kanonpris för ett 5A originalbatteri! För den händige med mindre budget kan man byta cellerna själv. Finns på eBay för ca 400 kr.
Har ett trasigt batteri som skräpar, men var hittar man en mejsel för att skruva isär dem?

Verkar vara nån specialskruv, och mejseln måste vara väldigt lång och smal? (Går inte med korta bits alltså)
 
Snailman Snailman skrev:
Har ett trasigt batteri som skräpar, men var hittar man en mejsel för att skruva isär dem?

Verkar vara nån specialskruv, och mejseln måste vara väldigt lång och smal? (Går inte med korta bits alltså)
Det är en Torx, kommer inte ihåg om det var 3 eller 5. Liten är den iaf.

Köpte min på eBay.
 
Snailman Snailman skrev:
Har ett trasigt batteri som skräpar, men var hittar man en mejsel för att skruva isär dem?

Verkar vara nån specialskruv, och mejseln måste vara väldigt lång och smal? (Går inte med korta bits alltså)
Har för mig att det är ett mindre helvete att få sådana batterier att fungera igen. Detta då Makita-batterier har en chip som gör att trasiga batterier ej går att ladda. Detta oavsett om man byter till friska celler. Visst går det att köpa nytt piratkretskort, men dessa saknar div. säkerhetsfunktioner, temperatursensorer osv.
Nog vettigare att köpa nytt batteri eller i värsta fall ett billigt tredjepartsbatteri från ex. Amazon.de och hoppas på det bästa.
 
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Har för mig att det är ett mindre helvete att få sådana batterier att fungera igen. Detta då Makita-batterier har en chip som gör att trasiga batterier ej går att ladda. Detta oavsett om man byter till friska celler. Visst går det att köpa nytt piratkretskort, men dessa saknar div. säkerhetsfunktioner, temperatursensorer osv.
Nog vettigare att köpa nytt batteri eller i värsta fall ett billigt tredjepartsbatteri från ex. Amazon.de och hoppas på det bästa.
Finns att köpa nya chip på Wish med full funktion för typ 100kr ink frakt.
 
Det finns en hel del filmer på U-tuben som handlar om just sätt att få igång Makita-batterier som inte vill ladda för att chippet säger att det är trasigt. När det egentligen handlar om att chippet tror att det är trasigt för att batterier är helt urladdade. Men med en liten knuff i rätt riktning kommer de igång igen. Samma sätt borde gå att använda för att sparka igång ett batteri med nya celler i också.

En del av sätten verkar dock helt livsfarliga, så det görs på egen risk.

Med tanke på de relativt billiga priserna på batterier som nämnts är det enklare och bekvämare att beställa nya istället.
 
Mig veterligen har Makitas batteri med högst kapacitet "bara" 6 Ah. Någon som vet varför det är så? Milwaukee har ju t ex 12 Ah på sitt värstingbatteri.
Jag skulle gärna ha kraftigare batterier till min kedjesåg och lövblås (36 volt) som slukar batterierna jäkligt fort.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Snailman
Ok, skruven sitter inte så djupt som jag trodde, har köpt nyligen köpt 2st 2Ah och 2st 4Ah och 3st 3Ah. Så behöver inga fler egentligen, de som pajat, börjat packa är tre batterier på 3Ah och de är tio år gamla, på nya batterier passar torx direkt såg jag nu, men på de här gamla sticker det upp en nabb i mitten av skruven, men har nån tamperbitsset som jag ska testa.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Mig veterligen har Makitas batteri med högst kapacitet "bara" 6 Ah. Någon som vet varför det är så? Milwaukee har ju t ex 12 Ah på sitt värstingbatteri.
Jag skulle gärna ha kraftigare batterier till min kedjesåg och lövblås (36 volt) som slukar batterierna jäkligt fort.
Har du 36v finns en 12Ah ryggsäck.
https://www.makita.de/product/itabl36120a.html

Gissar att det är för att dom tycker det blir för tungt med mer än 6Ah. Men kanske 40v serien får fetare batterier
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.