Vi har problem med att övervåningen blir för varm sommartid och funderar på hur vi kan råda bot på detta.
Detta beror på ett antal faktorer men instrålning via fönster och att huset ligger bra eller dåligt till beroende på hur man vill se det är de mest bidragande faktorerna. Att vi behöver skaffa markiser är det inget tvivel om, men det räcker inte hela vägen då mörka betongpannor ligger på taket exponerade för solen från tidig morgon till sen kväll, även hela fasaden ligger i direkt sol fram till att det börjar kvitta runt 18:00 sommartid.

Vi kör redan en gammal Panasonic Inverter för att försöka hålla nere temperaturen de varmaste perioderna men det gäller ju att man har stenkoll på prognosen och att prognosen är korrekt, denna räcker dessutom inte till på långa vägar för att få ett drägligt inomhusklimat om man inte hänger med att kyla tidigt.

Vi har en del hemautomation via Z-Wave,(och lite Zigbee samt X10) dock är ju den gamla värmepumpen av sådan ålder att den enda smarta funktionen är en obegriplig IR fjärr.

Jag ser 2 vägar för att skapa någon form av intelligens i Panasonicen:
Den första (och enklaste) känns lite brutal. Om jag helt enkelt kopplar en brytare på ström matningen, ställer in pumpen på kyla och reglerar av/på via strömmen, hur mår pumpen av sådan barsk behandling?
Är det olämpligt?
Jag skulle då alltså helt enkelt slå på och av beroende på temperatur inne/ute och om solen ligger på, det förutsätter även att pumpen fortsätter enligt vad den stod inställd på innan strömmen så ohövligt kopplades bort från den, något jag inte alls är övertygad om att den skulle göra.

Den andra vägen är likt den första än så länge bara en tanke som behöver utvecklas men det bör gå att läsa av IR koderna från fjärren (möjligtvis finns dessa tillgängliga hos Panasonic) och skicka dessa via en hembyggd lösning till pumpen. Men komplexiteten ökar markant och jag tvivlar på att jag har tid att få detta att fungera under pumpens livstid.

Angående underhåll.
Värmepumpen monterades upp sannolikt minst 10-15 år sedan, vi har bott i huset i 4 år. Filtret i inomhus delen ser duktigt skitigt ut och det finns rester av både målarfärg och spackel lite överallt. Men jag kan inte hitta någonstans vad det kan tänkas vara för modell, på framsidan står det endast "Panasonic INVERTER" hur ska jag förmedla får någon vad det är jag behöver? Vart sitter modell/typskylten?
 

Bästa svaret

Det enklaste är att ställa den på kyla och tex på 23 grader och låta den sköta sig själv, kommer troligen gå ganska lugnt och jämt och inte dra speciellt mycket så länge ni inte har öppna fönster eller dörrar och en markis som dämpar solinstrålning hjälper mycket.

Att bara starta den när det är som varmast kommer bara göra att den går på 100% med dålig verkningsgrad.

Modellbeteckning ser ni tex på höger sida på utedelen
 
A
som skrivit
kör pumpen dygnet runt på den temperatur du vill ha så möter den själv ökad värme och går billigare.
 
C Comfort Thomas skrev:
Det enklaste är att ställa den på kyla och tex på 23 grader och låta den sköta sig själv, kommer troligen gå ganska lugnt och jämt och inte dra speciellt mycket så länge ni inte har öppna fönster eller dörrar och en markis som dämpar solinstrålning hjälper mycket.

Att bara starta den när det är som varmast kommer bara göra att den går på 100% med dålig verkningsgrad.

Modellbeteckning ser ni tex på höger sida på utedelen
Ibland övertänker jag saker...
I detta fall beror det sannolikt på att jag inte blir klok på fjärrkontrollen, men när jag nu kan kolla upp modellnamnet så ska det väl gå att finna en manual.

Så märkningen på utomhusdelen gäller även inomhus delen?

Var under uppfattningen att man kan montera olika inom/utomhus delar beroende på tycke smak etc.
 
På Panasonic ska ni via MODE knappen på fjärren se till att den står på COOL för kyldrift och sedan lämplig temperatur vilket kan vara ca 23 grader, fläkthastighet på auto eller så hög som möjligt för bästa spridning beroende på vad ni står ut med ljud och blåsmässigt.

Vid värmedrift höst, vinter och vår ska den via MODE vara på HEAT och så hög fläkthastighet som ni själv står ut med.

Ute och innerdel har snarlika beteckningar men dom börjar med CU respektive CS och man kan inte blanda ute och innerdelar hur som helst då dom måste kunna prata med varandra vilket gör att det måste vara samma modellserie.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi kör aldrig värme på LLVP då vi har bergvärme samt FTX.
Pumpen är sannolikt en kvarleva från innan BVP'n fanns och huset och uppvärmningen var mer elorienterad.
Vi kör lagom svalt i huset (i mitt tycke) och eldar i kamin om vi vill ha lite mysvärme under vinterhalvåret.

Men tack för tipsen, skall undersökas men, jag måste byta filter och rengöra den rent allmänt innan nästa användning, det luktar unket om luften som snurrar igenom.
 
Det är annars ganska vanligt att dom som har bergvärme Eller luft/vatten använder en luft/luft som komplement när det är hastiga temperaturomslag om man har ett trögt värmesystem som inte riktigt hänger med .
Vid ca +5 ute eller varmare ute är en luftvärmepump effektivare men dock beroende på vilken luftvärmepump och bergvärme.
 
Byta nylonfiltren behöver ni inte göra, tvätta dom försiktigt i ljummet vatten och lite diskmedel.
Hokus pokus filtren kan ni ta bort om ni har dessa eller byta om ni känner att dom ger en funktion.
 
Jag förstår.
Ska kika lite på möjligheten, men jag tror ändå att vi kör på som vi gjort hittills.

Du har naturligtvis rätt i att systemet inte reagerar speciellt bra vid omslag -5/+5 men det är ganska trevligt att då elda i kaminen och FTX ventilationen tar hand och viss spridning. Sedan lämnar min FTX installation en del att önska och kanske borde moderniseras men det är en annan tråd. Eldningen är perfekt om man vill skjuta till värme snabbt.
 
Ja en brasa kan värma snabbt och så länge man uppskattar detta ska man köra så och är dessutom veden gratis så blir det svårslaget ekonomiskt.
 
C Comfort Thomas skrev:
Byta nylonfiltren behöver ni inte göra, tvätta dom försiktigt i ljummet vatten och lite diskmedel.
Hokus pokus filtren kan ni ta bort om ni har dessa eller byta om ni känner att dom ger en funktion.
Som du märker är jag novis på det här med LLVP, utveckla gärna hokuspokus filter och nylon filtrer.

Mina är alltså av okänd ålder och fulla med färg och spackel från diverse tak och vägg arbeten. Om de inte är fasligt dyra så kommer jag nog byta dessa.
 
K
C Comfort Thomas skrev:
Byta nylonfiltren behöver ni inte göra, tvätta dom försiktigt i ljummet vatten och lite diskmedel.
Hokus pokus filtren kan ni ta bort om ni har dessa eller byta om ni känner att dom ger en funktion.
Hej! Läste just ditt svar till ARJU ang filter till LLVP och har en fråga, tack! Jag har en MSZ-FH25VE2 och har nyligen rengjort det blåa och det svarta filtren men jag minns inte hur de satt! Om jag står framför pumpen; ska det blåa elr det svarta sitta till höger? Det är ett fasligt oväsen på fläkten, så tänkte om det berodde på placeringen av filtren??
Tacksam för hjälp!
 
K Kakelugnen566 skrev:
Hej! Läste just ditt svar till ARJU ang filter till LLVP och har en fråga, tack! Jag har en MSZ-FH25VE2 och har nyligen rengjort det blåa och det svarta filtren men jag minns inte hur de satt! Om jag står framför pumpen; ska det blåa elr det svarta sitta till höger? Det är ett fasligt oväsen på fläkten, så tänkte om det berodde på placeringen av filtren??
Tacksam för hjälp!
Minns inte vilket som sitter på respektive sida men svårt att tro att dom där små filtren kan få fläkten att låta hemskt!
Prova ta bort dom för att kolla om det blir bättre.
Vet inte vad det är för typ av oljud men antingen är värmepaketet och fläkttrumman väldigt skitiga och då kan man få typ helikopterljud.
kommer det från höger sida och är ett vinande /tjutande så är det nog lagerfel i fläktmotorn, kommer det från vänster sida så kan det vara stödlagret till fläkttrumman.
 
K
Tack för svar! Det låter som blåst
 
K Kakelugnen566 skrev:
Tack för svar! Det låter som blåst
Inte en aning om varför ”blåsten” skulle låta förskräckligt numera om det inte beror på något av det jag skrev.
Alternativt kör ni manuellt nu på högsta fläkthastighet och tidigare har ni använt lägre fläkthastighet men det borde ni redan uppmärksammat.
Ni får kontakta någon kylfirma i er närhet som säljer tex Mitsubishi för att få en koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.