J Jocke Best skrev:
Det kanske varit uppe innan men det ska bli intressant om tråden lever 2023, eftersom forskare på KTH räknar med att Sverige då i praktiken är kontantfritt. Då har alla butiker troligen slutat ta emot kontanter, och incitamentet för att hålla pressarna igång försvunnit.
Varför finns det inga forskare på Handelshögskolan som uttalar sig? Visserligen är jag själv utbildad civilingenjör från KTH, men det känns som att just samhällsekonomi borde det finnas andra sakkunniga i...
 
M
Okarlsson Okarlsson skrev:
För info så ligger Sverige långt ifrån toppen i dödskjutningar varken i EU, västvärlden eller världen. Huruvida det trots det är ett stort problem kan man ju såklart ändå diskutera.

Sveriges sprängningar saknar motstycke
Enligt DN gör detta Sverige unikt jämfört med andra rika länder i fred i Europa – kanske även i världen. Det går knappt jämföra med andra västerländska länder, eftersom sprängningar där är så få att det statistiska underlaget är ”extremt litet”.

– Jag har varit i kontakt med otaliga polismyndigheter både i Europa och Nordamerika, och ingen känner igen den utveckling vi har i Sverige, säger kriminologen Amir Rostami till DN.

Han fortsätter:

– Vi måste tyvärr söka oss till krigszoner eller länder med lång historia av terrorism för att hitta en motsvarighet.”
 
M
J Jocke Best skrev:
Det kanske varit uppe innan men det ska bli intressant om tråden lever 2023, eftersom forskare på KTH räknar med att Sverige då i praktiken är kontantfritt. Då har alla butiker troligen slutat ta emot kontanter, och incitamentet för att hålla pressarna igång försvunnit.
Regeringens utredning säger att vi kommer att ha kontanter fram till ungefär 2045, därefter kommer ett beslut tas om man ska byta ut nuvarande sedlar/mynt.
Sidan 66
https://www.regeringen.se/49bb2f/co...svensk-kontanthantering-del-1-av-2-sou-201461
 
Kontanter kommer att finnas säkerligen till 2045, men sedan är frågan hur de kan användas.
Om samhällsutvecklingen fortsätter utan att den stora "kraschen" kommer så kommer det att ha hänt mycket på 5-10 år framöver. Den största förändringen kommer att vara vilka elektroniska valutor som vi då kommer att använda, där ett litet land som Sverige och vår krona kommer att påverkas enormt.
Så för mig utifrån rubriken "Ha cash på hög" är frågan mera var mitt kapital ska finnas och hur mycket ska finnas i likvida medel som jag direkt kan använda för köp och betalning. Behöver då inte vara kontanter i fickan eller madrassen.
Men även hur mitt övriga kapital ska finnas placerat så det inte riskerar att tappa stora värden eller försvinna.
 
J
M Markarbetaren skrev:
Regeringens utredning säger att vi kommer att ha kontanter fram till ungefär 2045, därefter kommer ett beslut tas om man ska byta ut nuvarande sedlar/mynt.
Sidan 66
[länk]
Jo kontantkramarna kan då byta sedlar med varandra i ytterligare 20 år, men att handla med dom blir klurigt.
 
M Markarbetaren skrev:

Sveriges sprängningar saknar motstycke
Enligt DN gör detta Sverige unikt jämfört med andra rika länder i fred i Europa – kanske även i världen. Det går knappt jämföra med andra västerländska länder, eftersom sprängningar där är så få att det statistiska underlaget är ”extremt litet”.

– Jag har varit i kontakt med otaliga polismyndigheter både i Europa och Nordamerika, och ingen känner igen den utveckling vi har i Sverige, säger kriminologen Amir Rostami till DN.

Han fortsätter:

– Vi måste tyvärr söka oss till krigszoner eller länder med lång historia av terrorism för att hitta en motsvarighet.”
Nu hänvisade jag till
M Markarbetaren skrev:

Sveriges sprängningar saknar motstycke
Enligt DN gör detta Sverige unikt jämfört med andra rika länder i fred i Europa – kanske även i världen. Det går knappt jämföra med andra västerländska länder, eftersom sprängningar där är så få att det statistiska underlaget är ”extremt litet”.

– Jag har varit i kontakt med otaliga polismyndigheter både i Europa och Nordamerika, och ingen känner igen den utveckling vi har i Sverige, säger kriminologen Amir Rostami till DN.

Han fortsätter:

– Vi måste tyvärr söka oss till krigszoner eller länder med lång historia av terrorism för att hitta en motsvarighet.”
Nu hänvisade jag till dödsskjutningar. Se källhänvisning: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_firearm-related_death_rate

När du ändå tar upp sprängningarna så säger Polisen själva så här om internationella jämförelser: Sven Granath, kriminolog och analytiker på Stockholmspolisen, anser dock att man ska vara försiktig med internationella jämförelser.
– Jag vill nog personligen vara försiktig kring att dra slutsatser om Sveriges nivå i förhållande till andra länder. Det krävs väldigt mycket forskning och systematiskt samarbete med forskare i andra länder för att kunna dra några samhällsvetenskapliga säkra slutsatser om hur nivåerna egentligen ligger till. Det krävs också jämförelser under någorlunda tid, säger han till TT. Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qlxgE/exceptionell-niva-av-sprangningar-i-sverige

Med det sagt så är ju läget väldigt allvarligt, oavsett hur det ser ut i andra länder. Men det sätter inte samhällsinfrastrukturen på spel vare sig på kort eller lång sikt.
 
M
A AndersS skrev:
Kontanter kommer att finnas säkerligen till 2045, men sedan är frågan hur de kan användas.
Om samhällsutvecklingen fortsätter utan att den stora "kraschen" kommer så kommer det att ha hänt mycket på 5-10 år framöver. Den största förändringen kommer att vara vilka elektroniska valutor som vi då kommer att använda, där ett litet land som Sverige och vår krona kommer att påverkas enormt.
Så för mig utifrån rubriken "Ha cash på hög" är frågan mera var mitt kapital ska finnas och hur mycket ska finnas i likvida medel som jag direkt kan använda för köp och betalning. Behöver då inte vara kontanter i fickan eller madrassen.
Men även hur mitt övriga kapital ska finnas placerat så det inte riskerar att tappa stora värden eller försvinna.
Okej, men jag tror att vi kan vara överens om att kontanternas avveckling kommer att ske under en flera år lång period så att "ha cash på hög" kommer inte innebära att dom blir värdelösa över en natt. Om man nu vill värdesäkra sina tillgångar så tror jag det är lättare att förlora sina "elektroniska" pengar idag än dom fysiska. Men det är en annan diskussion. Och nej, jag har inte mina pengar i madrassen utan förlitar mig på att bankerna inte slarvar bort dom.
 
M
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej det är väl anmälningsbenägenheten som har ökat bara. Sverige har aldrig varit tryggare.
[länk]
Jag säger ju att du har rätt i att det är ett stort problem. Dock så är det faktiskt så som du sarkastiskt uttrycker det. Sverige har aldrig varit säkrare. Givet att mängden grovt kriminella är så liten så går det inte att se till utveckling från år till år. Ena året sitter en sprängare inne, sedan är han ute och då sprängs det mer än tidigare.

Jag har också letat efter fakta kring dödsfall av sprängningarna, men inte hittat någon fakta. Det är ju också relevant i sammanhanget. Om det är så att få dör och skadas så blir påverkan på samhället lägre och institutioner kan fortsätta som vanligt.
 
M Markarbetaren skrev:
Vi svenskar har väl en historik av att hålla ihop, långt socialdemokratiskt, solidariskt styre, hyffsat trackrekord av fred jämfört med andra länder, bråkar inte med nån annan för att den har en annan tro osv. Men idag ser väl samhällsbilden lite annorlunda ut än för 20-30 år sedan. Men min tro och förhoppning är väl att vi ska genomlida en eventuell kris i solidaritet med varandra, utan att för den skull bli blåögd.

Huruvida en kris kommer eller inte är ju vansinnigt svårt att sia om. Men det är väl inte mycket som upphör att förvåna längre i detta landet. Om någon för 20 år sedan hade sagt att vi i Sverige skulle ha fler skjutningar och sprängningar än något annat land i västvärlden så skulle denna nog spärras in för mentalvård. Men idag läser/ser vi på nyheterna var och varannan dag att det sprängs bomber och man skjuter ihjäl folk som vardagsmat. Och våra politiker tar beslut så man undrar hur det kan vara möjligt.

Så en kommande kris skulle nog inte förvåna, inte mig iaf., även om det är svårt att föreställa sig idag. Vidare kan man ju ställa sig frågan varför MSB har skickat ut broschyrer osv. När jag var yngre var det väldigt viktigt med att alla hade koll på sina personbrickor med personnummer och blodtyp instämplat. Inget som mina barn har fått. Samma med skyddsrum, var väldigt på tapeten på den tiden, vissa grannar vill jag minnas fick även bidrag för att bygga. Detta var på 70-talet, det var väl kalla kriget som man var rädd för kanske.

Ja problemet är att man jämför med hur vi agerat historiskt sätt, men förr är inte nu. Det finns inget kvar av det gamla systemen som skulle försörja befolkningen i tider av kris/krig. Oljebergen är tömda, det finns inte ens skyddsmasker till befolkningen. Inga mobförråd, ingenting finns. Det märktes tydligt under första skogsbranden i västmanland. Inte ens MSB har en organisation som kan tillhandahålla förnödenheter till sin egen bemanning. Vanligt folk fick köra ut vatten och mat till brandmän, något som organisationen själv borde kunna arrangera. Hade den branden hänt på 80-talet hade den för det första inte hunnit bli så stor som den blev, men på den tiden hade vi ett fungerande totalförsvar med bland annat Hkp 4 för brandsläckning men framförallt, 35-40000 värnpliktiga som man kunde utnyttja för handräckning. Från fältsjukhus till brandsläckning. Idag har svenska försvaret inga fältsjukhus, man förlitar sig på civila sjukhus om det skulle bli krig. Sjukt va?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jo kontantkramarna kan då byta sedlar med varandra i ytterligare 20 år, men att handla med dom blir klurigt.
Eller så kan dom flytta till valfritt land förutom Sverige, eftersom det är enda landet i världen där man inte använder kontanter? Försök fråga nån småföretagare i Tyskland om han tar swish?
 
F Finndjävel skrev:
Eller så kan dom flytta till valfritt land förutom Sverige, eftersom det är enda landet i världen där man inte använder kontanter? Försök fråga nån småföretagare i Tyskland om han tar swish?
Inte så svårt : Kann ich mit Swish bezahlen?
 
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Eller så kan dom flytta till valfritt land förutom Sverige, eftersom det är enda landet i världen där man inte använder kontanter? Försök fråga nån småföretagare i Tyskland om han tar swish?
Tyckte dock kortbetalning va väldigt utbrett senaste resorna till både Berlin, Hamburg och Frankfurt. Tog inte ut en Euro på hela resan. Mycket tack vare svenska iZettle ska poängteras.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Tyckte dock kortbetalning va väldigt utbrett senaste resorna till både Berlin, Hamburg och Frankfurt. Tog inte ut en Euro på hela resan. Mycket tack vare svenska iZettle ska poängteras.
Visst. Men du märkte kanske inte att kortbetalarna ogillas kraftigt av många taxichafförer och andra småföretagare.
 
Självklart får man anpassa sig vid resor i andra länder. Är ju bara att växla till sig andra valutor från sitt eget konto, så man har lite ifall det skulle behövas. Och man kan ju ta ut lokal valuta om det behövs från automater.
Men oftast går det bra med kort.
Krångligare än så är det inte. Men letar man problem så finner man dem, oftast mera fokus på ev. problem än alla möjligheter.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.