slaskman slaskman skrev:
Om vi säger så här, jag kanske har lite mer ....
Ett par mini Uzi i vapenskåpet kanske ?
 
A ajn82 skrev:
Men av de tjugo vill ingen vara de första två...
Förlåt =) Tänkte inte på att vi är Svenskar ;) Om de nu skulle bli så illa vilket bara är i teorin så har nog inte de 2 en chans att tacka nej till att vara murbräcka.

M MagHam skrev:
Man sågar av det såklart ;)
Fast jag hade en annan - inte så våldsam - tolkning.
Att kunna jaga och förse sig med mat och eventuellt byta mot andra förnödenheter om man får överskott av rådjurskött och fjällripa.
Det är rätt, då är de mer värt än pengar =) Jag tror nog mest man ska försöka hålla mycket låg profil om det skulle gå så långt åt helvete och sköta sig själv utan att blanda in människor du inte kan lita till 100% på.

slaskman slaskman skrev:
Om vi säger så här, jag kanske har lite mer ....
Aha du har illegala automatvapen liggandes i madrassen? =)

 
Man måste ju se skillnaden på en veckolång kris utan el/Internet och ett världskrig...

Efter en vecka tror jag Svensson blir snål på att dela med sig, dag 1-7 tror / hoppas jag att man hjälper varandra med mat vatten eller vad det kan vara... iaf om man VET att det "bara" är ett avbrott i tex elförsörjningen

I en pandemi så kommer nog överlevande att ty sig i grupper och vara ganska rädda om förnödenheter
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om det blir så illa och någon vill dig illa. Tror du att en hagelbrakare kommer rädda dig då? Ganska ineffektivt vapen om 20 pers attackerar dig samtidigt. Du kommer kanske döda 2 st men sen då ?
Vad är detta för korkad diskussion?
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är detta för korkad diskussion?
Pengar vs vapen? Anarki om systemet går åt helvete. Vad är de för korkat att ha teorier hur människan beter sig om all infrastruktur plötsligt en dag slutar helt?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Pengar vs vapen? Anarki om systemet går åt helvete. Vad är de för korkat att ha teorier hur människan beter sig om all infrastruktur plötsligt en dag slutar helt?
Men hur snabbt tror du det går? Samhället klarar inte av att hantera kort, och bums så skjuter alla varandra och rånar folk till höger och vänster :crysmile:

Den typen av samhällsförfall tar flera månader, om inte år. Uppepå det så skulle inte ens ett modernt krig slå ut möjligheten att betala med kort någon längre tid. IT-haveri är nog troligast och då skulle man troligen göra bäst i att ha kontanter. Allt prat om byteshandel, guld m.m. Är ju bara trams. Även om det såklart är kul att leka lite och fantisera även om man är vuxen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men hur snabbt tror du det går? Samhället klarar inte av att hantera kort, och bums så skjuter alla varandra och rånar folk till höger och vänster :crysmile:

Den typen av samhällsförfall tar flera månader, om inte år. Uppepå det så skulle inte ens ett modernt krig slå ut möjligheten att betala med kort någon längre tid. IT-haveri är nog troligast och då skulle man troligen göra bäst i att ha kontanter. Allt prat om byteshandel, guld m.m. Är ju bara trams. Även om det såklart är kul att leka lite och fantisera även om man är vuxen.
Tja, får man inte fantisera om saker och ting som vuxen så bör vi alla väl bäst hålla tyst.

Om det blir totalkollaps i västvärlden så tror jag inte att Svenskar lär bli som djur första året iallafall, det finns länder som lär bli mycket värre.
Men jag tror absolut på att om man bor och har mycket resurser att man skall passa sig lite för andra människor.

Men nu tror jag inte på att det kommer hända överhuvudtaget under min livstid. Men jag är lite orolig för generationen 00 och fram att de inte ska klara sig så många dagar då många av de knappt vet hur man gör upp eld ens :O
 
R Rkarlsson skrev:
Tja, får man inte fantisera om saker och ting som vuxen så bör vi alla väl bäst hålla tyst.

Om det blir totalkollaps i västvärlden så tror jag inte att Svenskar lär bli som djur första året iallafall, det finns länder som lär bli mycket värre.
Men jag tror absolut på att om man bor och har mycket resurser att man skall passa sig lite för andra människor.

Men nu tror jag inte på att det kommer hända överhuvudtaget under min livstid. Men jag är lite orolig för generationen 00 och fram att de inte ska klara sig så många dagar då många av de knappt vet hur man gör upp eld ens :O
Fantisera måste man göra, hur kul vore livet annars ;)

Jag håller med om det du skriver. Dock undrar jag om föräldrar till 50-talisterna sa "hur ska det gå för våra barn när ryssen kommer, de kan ju inte ens mala säd eller mjölka kor". Alla generationer har kunskapshål, men tur är väl att de ofta fylls av något annat mer relevant
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
M
Vi svenskar har väl en historik av att hålla ihop, långt socialdemokratiskt, solidariskt styre, hyffsat trackrekord av fred jämfört med andra länder, bråkar inte med nån annan för att den har en annan tro osv. Men idag ser väl samhällsbilden lite annorlunda ut än för 20-30 år sedan. Men min tro och förhoppning är väl att vi ska genomlida en eventuell kris i solidaritet med varandra, utan att för den skull bli blåögd.

Huruvida en kris kommer eller inte är ju vansinnigt svårt att sia om. Men det är väl inte mycket som upphör att förvåna längre i detta landet. Om någon för 20 år sedan hade sagt att vi i Sverige skulle ha fler skjutningar och sprängningar än något annat land i västvärlden så skulle denna nog spärras in för mentalvård. Men idag läser/ser vi på nyheterna var och varannan dag att det sprängs bomber och man skjuter ihjäl folk som vardagsmat. Och våra politiker tar beslut så man undrar hur det kan vara möjligt.

Så en kommande kris skulle nog inte förvåna, inte mig iaf., även om det är svårt att föreställa sig idag. Vidare kan man ju ställa sig frågan varför MSB har skickat ut broschyrer osv. När jag var yngre var det väldigt viktigt med att alla hade koll på sina personbrickor med personnummer och blodtyp instämplat. Inget som mina barn har fått. Samma med skyddsrum, var väldigt på tapeten på den tiden, vissa grannar vill jag minnas fick även bidrag för att bygga. Detta var på 70-talet, det var väl kalla kriget som man var rädd för kanske.
 
M Markarbetaren skrev:
Vi svenskar har väl en historik av att hålla ihop, långt socialdemokratiskt, solidariskt styre, hyffsat trackrekord av fred jämfört med andra länder, bråkar inte med nån annan för att den har en annan tro osv. Men idag ser väl samhällsbilden lite annorlunda ut än för 20-30 år sedan. Men min tro och förhoppning är väl att vi ska genomlida en eventuell kris i solidaritet med varandra, utan att för den skull bli blåögd.

Huruvida en kris kommer eller inte är ju vansinnigt svårt att sia om. Men det är väl inte mycket som upphör att förvåna längre i detta landet. Om någon för 20 år sedan hade sagt att vi i Sverige skulle ha fler skjutningar och sprängningar än något annat land i västvärlden så skulle denna nog spärras in för mentalvård. Men idag läser/ser vi på nyheterna var och varannan dag att det sprängs bomber och man skjuter ihjäl folk som vardagsmat. Och våra politiker tar beslut så man undrar hur det kan vara möjligt.

Så en kommande kris skulle nog inte förvåna, inte mig iaf., även om det är svårt att föreställa sig idag. Vidare kan man ju ställa sig frågan varför MSB har skickat ut broschyrer osv. När jag var yngre var det väldigt viktigt med att alla hade koll på sina personbrickor med personnummer och blodtyp instämplat. Inget som mina barn har fått. Samma med skyddsrum, var väldigt på tapeten på den tiden, vissa grannar vill jag minnas fick även bidrag för att bygga. Detta var på 70-talet, det var väl kalla kriget som man var rädd för kanske.
För info så ligger Sverige långt ifrån toppen i dödskjutningar varken i EU, västvärlden eller världen. Huruvida det trots det är ett stort problem kan man ju såklart ändå diskutera.
 
Redigerat:
Nu går jag i a f och smeker mina kontanter som är trogna följeslagare och ger mig mat och vatten även vid elavbrott.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vi svenskar har väl en historik av att hålla ihop, långt socialdemokratiskt, solidariskt styre, hyffsat trackrekord av fred jämfört med andra länder, bråkar inte med nån annan för att den har en annan tro osv. Men idag ser väl samhällsbilden lite annorlunda ut än för 20-30 år sedan. Men min tro och förhoppning är väl att vi ska genomlida en eventuell kris i solidaritet med varandra, utan att för den skull bli blåögd.

Huruvida en kris kommer eller inte är ju vansinnigt svårt att sia om. Men det är väl inte mycket som upphör att förvåna längre i detta landet. Om någon för 20 år sedan hade sagt att vi i Sverige skulle ha fler skjutningar och sprängningar än något annat land i västvärlden så skulle denna nog spärras in för mentalvård. Men idag läser/ser vi på nyheterna var och varannan dag att det sprängs bomber och man skjuter ihjäl folk som vardagsmat. Och våra politiker tar beslut så man undrar hur det kan vara möjligt.

Så en kommande kris skulle nog inte förvåna, inte mig iaf., även om det är svårt att föreställa sig idag. Vidare kan man ju ställa sig frågan varför MSB har skickat ut broschyrer osv. När jag var yngre var det väldigt viktigt med att alla hade koll på sina personbrickor med personnummer och blodtyp instämplat. Inget som mina barn har fått. Samma med skyddsrum, var väldigt på tapeten på den tiden, vissa grannar vill jag minnas fick även bidrag för att bygga. Detta var på 70-talet, det var väl kalla kriget som man var rädd för kanske.
Om du är rädd för inbördeskrig så är det så fort du bara kan att åka ifrån städer, allt från mindre till större och ut på landet. Tror knappast att de tar sig ut på landsbygden utan håller sitt skit inne i städerna.

Sen är det ju bra att msb skickar ut info emellanåt så även yngre vet hur de skall gå till.
Skyddsrummen finns ju kvar och när jag bodde i lägenhet fick vi ibland påminnelser om just dessa som låg i källarna där vi bodde, om hur viktigt det var att hålla rent runt dem och dylikt.
Jag gick bet på en villa som garaget var ett skyddsrum, tror det var 70kvm med riktigt tjocka väggar, rinnande vatten/avlopp toalett och inredning till att kunna göra enklare mat. Skyddsdörrarna fick man haka på om det hände något =)

Vet du var ditt närmaste skyddsrum är? Kollade kartan och tydligen hade jag ett tvärs över gatan i ett villagarage =)

Just när det gäller skjutningarna, så var där ju en skjutning i vår stad. Men jag är inte ett dugg orolig pga den då det är samma människor som gör upp om sitt egna skit och knappast ställer till det för oss vanliga hederliga människor.
När den sortens människor höll på för 30 år sen så skrev de tydligen inte så ofta om dem har jag hört.
 
Finns också en funktion för sämsta svar? Jag har några kandidater.
 
  • Arg
Rkarlsson
  • Laddar…
J
Det kanske varit uppe innan men det ska bli intressant om tråden lever 2023, eftersom forskare på KTH räknar med att Sverige då i praktiken är kontantfritt. Då har alla butiker troligen slutat ta emot kontanter, och incitamentet för att hålla pressarna igång försvunnit.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.