N Nerre skrev:
Det är ju en ren reglerfråga. Hur mycket effekt ska det släpbara elverket ge? Behöver det ge så mycket ström att det inte går att köra regenerativ bromsning samtidigt? Om elverket bara ger 2-5 kW så är det ju långt ifrån den marginal som batteriet klarar vid snabbladdning?
Risk för att batteriet blir för varmt. Regenerering utgår ifrån att batterierna är "kalla" och inte under laddning (varma). Av denna orsak så får man problem...
 
N Nerre skrev:
Det är ju en ren reglerfråga. Hur mycket effekt ska det släpbara elverket ge? Behöver det ge så mycket ström att det inte går att köra regenerativ bromsning samtidigt? Om elverket bara ger 2-5 kW så är det ju långt ifrån den marginal som batteriet klarar vid snabbladdning?
Jag tycker det du skriver stämmer, regenerativ bromsning ligger i storleksordningen 50 kW så några kW hit eller dit saknar nog praktisk betydelse.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det var ju det som var min poäng, dvs att man måste ladda batteriet för att kunna använda den tekniken.
Ja men det som hela diskussionen började med var ju "I elbilar finns det inbyggd värmare så man inte behöver kupevärmare". Och då handlar det inte om nåt som drivs av varken batteriet eller generatorn, utan via "motorvärmarsladden".

Och mitt argument var att det finns inget tekniskt hinder för att i en bensinbil bygga in samma teknik som i elbilar, enda anledningen är att det blir ett tillval som är dyrare än att sätta in en enkel kupevärmare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag satsar på ekonomiska incitament. Om man ändå får sälja det man producerar, varför satsa på dragkrok som är så nischat? Särskilt då de flesta elbilar är relativt små.
Så tror jag med.
Tänk på att elbilar fram till idag är lite typ av 1'a eller 2'a generationen, dvs de är utvecklade gentemot entusiaster och early adaptors, sen vidare är de flesta (som börjat sikta på en lite bredare kundgrupp) relativt små, låg vikt, med relativt liten batterikapacitet - allt för att få fram en bil som inte svider allt för mycket i plånboken.

Och lägg sen till det att bilarnas marknad (dessa tidiga modeller) nog mest har setts vara bland stadsmänniskor och/eller de som redan har en annan bil, och kanske framförallt, det är långt ifrån bara den Svenska marknaden som ska tjusas, jag känner mig ganska säker på att dragkrok är ett betydligt vanligare tillbehör i Sverige, Finland, Norge, än Tyskland, Belgien, Luxemburg, Italien ...
 
N Nerre skrev:
Ja men det som hela diskussionen började med var ju "I elbilar finns det inbyggd värmare så man inte behöver kupevärmare". Och då handlar det inte om nåt som drivs av varken batteriet eller generatorn, utan via "motorvärmarsladden".

Och mitt argument var att det finns inget tekniskt hinder för att i en bensinbil bygga in samma teknik som i elbilar, enda anledningen är att det blir ett tillval som är dyrare än att sätta in en enkel kupevärmare.
Kupevärmaren i elbilar drivs av batteriet och inte via motorvärmarsladden.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så tror jag med.
Tänk på att elbilar fram till idag är lite typ av 1'a eller 2'a generationen, dvs de är utvecklade gentemot entusiaster och early adaptors, sen vidare är de flesta (som börjat sikta på en lite bredare kundgrupp) relativt små, låg vikt, med relativt liten batterikapacitet - allt för att få fram en bil som inte svider allt för mycket i plånboken.

Och lägg sen till det att bilarnas marknad (dessa tidiga modeller) nog mest har setts vara bland stadsmänniskor och/eller de som redan har en annan bil, och kanske framförallt, det är långt ifrån bara den Svenska marknaden som ska tjusas, jag känner mig ganska säker på att dragkrok är ett betydligt vanligare tillbehör i Sverige, Finland, Norge, än Tyskland, Belgien, Luxemburg, Italien ...
Den låga batterikapaciteten tror jag också kan förklaras med en ovilja att bygga en attraktiv elbil som konkurrerar ut avgasbilarna som ger inkomster under många år eftersom de måste servas.

Nu när det blivit nödvändigt att ta fram elbilar begränsas tillverkarna också av att de inte byggt batterifabriker i tid.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
W witten skrev:
Den låga batterikapaciteten tror jag också kan förklaras med en ovilja att bygga en attraktiv elbil som konkurrerar ut avgasbilarna som ger inkomster under många år eftersom de måste servas.

Nu när det blivit nödvändigt att ta fram elbilar begränsas tillverkarna också av att de inte byggt batterifabriker i tid.
Detta tror jag inte alls på. Den låga batteri kapaciteten beror i huvudsak på två ssker:
1) man måste ha plats för batterierna och bilen måste ha vettiga vägegebsksper med batterierna monterade. Detta leder till att man måste designa bilen för batterier från början, eller ha relativt små batteripaket.
2) batterierna är mycket dyra fortfarande, detta gör att man försöker hålla ned storleken för att inte bilen skall bli för dyr. Se på vad en Tesla kostar, även model 3 är dyr trots att de har fått ned priset på batterier genom egen tillverkning. Tesla kan dock ta ut premiumpris för sina bilar, det är dock svårt för Renault, Citroën, Nissan, Fiat, Opel osv. Orsaken till succén med Mitsubishi Outlander PHEV beror på en relativt liten prisskillnad mot en bensinbil, men att man har en elbil till vardags. Prislappen på denna med enbart batterier hade nog legat 300kkr högre och då skrämt bort köpare.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Kupevärmaren i elbilar drivs av batteriet och inte via motorvärmarsladden.
Men detta möjliggörs av två saker:
1) högre batteri kapacitet än i en "vanlig" bil
2) bilen laddas oftast när den står parkerad.

Och mitt exempel med Kia som har en PC-värmare visar på att det går att få elvärme i kupén även i en dieselbil, men då den saknar påde #1 & #2 ovan så är det orimligt att den kan användas för att förvärma bilen. Jag har dock använt den för att hålla bilen varm iom att bilen hade autostop. Men efter fem minuter i autostop (och bilen var varm innan) så går motorn igång i alla fall pga för låg batterinivå. Ungefär samma tid med AC på sommaren vis 18 grader ute.
 
W witten skrev:
Kupevärmaren i elbilar drivs av batteriet och inte via motorvärmarsladden.
Ja, men vi pratade om att montera liknande i bensinbilar...
 
Elektrisk parkeringsvärmare finns inte i bensin-/dieselbilar och kommer aldrig att finnas eftersom det krävs ett mycket större batteri.
Däremot är det ganska vanligt med elektrisk tillsatsvärmare som går samtidigt som motorn. Jag har en sån själv i min bil med liten ochssnål dieselmotor som inte skapar tillräckligt mycket spillvärme. Det är ett element på 800W som sitter strax efter kupéfläkten.
 
Kupevärmaren till de flesta elbilarna är på 5500W dvs samma som en traditionell Webasto/Eberspächer. Eller en 1/2 villaelpanna om man säger så.

Tar ström från stora HV batteriet som oftast jobbar med 200-400V teknik.

I vissa elbilar begränsas värmaren till effekten som bilens laddkabel ger vid förvärmning då bilen står parkerad. Tex 10A =2300W. Vissa andra tar resten som behövs från batteriet, tex 2300W från kabeln och 3200W från batteriet (=blir kortare räckvidd då)

Så en elbils kupevärme är lika snabb som man slår igång en Webasto kan man säga.

Har själv kört elbil i -28gr (-39 på natten) utan att kupevärmaren behövde jobba för fullt. Så 5500W räcker till och blir över.

Dagens fossilmotorer är så snåla att det blir lite för lite spillvärme i början. Därför utrustas många lite dyrare och/eller med större kupeutrymme med olika former av ”tillsarsvärmare”

Är det lite dyrare/större så är det ofta en Webasto/Eberspächer som använder det vanliga fossilabränslet. Har nog varit vanligast på dieselbilar.

Vissa andra kör med elektrisk 12V ”doppvärmare” som värmer vattnet som går tillbilens vanliga kupeelement. Gissar att det rör sig om 400-1000W för att bilens generator ska orka driva de och ha lite kapacitet över.

Slutligen kör en del andra med 12V ”luft/grill element =tänk hårtork” som sitter direkt i luftkanalerna. Samma effekt som doppvärmarna.

När det gäller elbilars räckvidd kan man vintertid ”räkna med” 2/3 av officiellt angiven räckvidd enligt WLTP eller 1/2 enligt NEDC.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Kupevärmaren till de flesta elbilarna är på 5500W dvs samma som en traditionell Webasto/Eberspächer. Eller en 1/2 villaelpanna om man säger så.

Tar ström från stora HV batteriet som oftast jobbar med 200-400V teknik.

I vissa elbilar begränsas värmaren till effekten som bilens laddkabel ger vid förvärmning då bilen står parkerad. Tex 10A =2300W. Vissa andra tar resten som behövs från batteriet, tex 2300W från kabeln och 3200W från batteriet (=blir kortare räckvidd då)

Så en elbils kupevärme är lika snabb som man slår igång en Webasto kan man säga.

Har själv kört elbil i -28gr (-39 på natten) utan att kupevärmaren behövde jobba för fullt. Så 5500W räcker till och blir över.

Dagens fossilmotorer är så snåla att det blir lite för lite spillvärme i början. Därför utrustas många lite dyrare och/eller med större kupeutrymme med olika former av ”tillsarsvärmare”

Är det lite dyrare/större så är det ofta en Webasto/Eberspächer som använder det vanliga fossilabränslet. Har nog varit vanligast på dieselbilar.

Vissa andra kör med elektrisk 12V ”doppvärmare” som värmer vattnet som går tillbilens vanliga kupeelement. Gissar att det rör sig om 400-1000W för att bilens generator ska orka driva de och ha lite kapacitet över.

Slutligen kör en del andra med 12V ”luft/grill element =tänk hårtork” som sitter direkt i luftkanalerna. Samma effekt som doppvärmarna.

När det gäller elbilars räckvidd kan man vintertid ”räkna med” 2/3 av officiellt angiven räckvidd enligt WLTP eller 1/2 enligt NEDC.
Du glömde PTC-element, men annars en väldigt bra sammanfattning.
 
Tänkte mig att kupevärmaren är en slags PTC värmare. Men jag brukar fördra att beskriva de som en slag ”doppvärmare” så man förstår att de värmer upp vattnet som cirkulerar i det vanliga värmeelementet. (Ungefär som en traditionell elpanna hemma)

Sen har ju flera elbilar även ”värmepump” dvs där bilens AC körs ”bakvägen” precis som en vanlig LLVP hemma i villan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta tror jag inte alls på. Den låga batteri kapaciteten beror i huvudsak på två ssker:
1) man måste ha plats för batterierna och bilen måste ha vettiga vägegebsksper med batterierna monterade. Detta leder till att man måste designa bilen för batterier från början, eller ha relativt små batteripaket.
2) batterierna är mycket dyra fortfarande, detta gör att man försöker hålla ned storleken för att inte bilen skall bli för dyr. Se på vad en Tesla kostar, även model 3 är dyr trots att de har fått ned priset på batterier genom egen tillverkning. Tesla kan dock ta ut premiumpris för sina bilar, det är dock svårt för Renault, Citroën, Nissan, Fiat, Opel osv. Orsaken till succén med Mitsubishi Outlander PHEV beror på en relativt liten prisskillnad mot en bensinbil, men att man har en elbil till vardags. Prislappen på denna med enbart batterier hade nog legat 300kkr högre och då skrämt bort köpare.
Jag säger inte emot dina orsaker men jag ser dem som detaljer som har den senfärdiga viljan att bygga elbilar som ovanliggande orsak.

Att man måste designa elbilen från början för att det ska bli bra har ju Tesla visat, de som har klämt in batterier i bensinbilar har inte alls blivit lika bra.

Ja batterierna är "dyra" men det är ju inte heller en anledning till att avstå från att bygga som Model 3s försäljningssiffror visar. Den låga driftskostnaden "finansierar" också det högre inköpspriset för köparen.

Jag tror att Outlandern hade sålt rätt bra om den kostat 750 000:-, varit en ren elbil och gått 50 mil på en laddning. Visst hade den skrämt iväg köpare som du skriver men om man leker med tanken att Mitsubishi helt enkelt hade gjort som Tesla och sålt dyra elbilar först som finansierat utvecklingen av tekniken och bygge av batterifabriker så hade de kanske kunnat sälja en Outlander-modell 2020 som kostade runt 500 000:- Men ingen har gjort detta tidigare utan de börjar med det nu. Det som Tesla började med för snart ett decennium sedan. Ingen tillverkare har ännu en modell som presterar bättre än en Model S från 2012, det tyder på bristande vilja och inte tekniska hinder.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Den låga driftskostnaden "finansierar" också det högre inköpspriset för köparen.
Bara för de som kör väldigt mycket.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.